Gå til innhold

Joikaboller på jordet.

Anbefalte innlegg

Legger ut et stemingsbilde fra Tromsø, tatt i dag, på tur fra butikken.

Reinsdyrene til "Ante" kan hvære en skikkelig plage når de går rundt husene her på Kvaløysletta.

Men ganske lett å ta bilde av.

Min første konvertering med LR. som virker som et fantastisk program, med det har noen justeringer som jeg må lære meg.

Lurer på hva dokker synes om RAW-konverteringen hva kan gjøres bedre

ISO 100

100mm

f/6,3

1/400

post-97647-1184016748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ber om kommentarer på konverteringa:

Jeg får en følelse av at du har dradd mye på Fill spaken. Etter å ha lekt en del med den, har jeg oppdaga at overdreven bruk av den legger et merkelig slør på fargene. Vanskelig å beskrive hva som skjer, men fargene blir veldig feil. (Her går det ut over bregnene, samt at pelsen på reinen får en litt veluraktig overflate)

Så nå bruker jeg den sjelden, og om jeg bruker den, forsøker jeg å holde meg under 10. Prøv det, og se hva som skjer. Bortsett fra dette med Fill, så ser konverteringa grei ut den.

Men det kan hende at overdreven bruk av Fill kamuflerer andre problemer. Umulig å si, før du eventuelt viser oss en utgave med moderat bruk av Fill.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for bakgrunnen hadde dette vært et flott bilde. Fine farger, bra skarphet og kontrast. Bildet er en aning for lys, jeg ville ha forsøkt å bruke "highlight recovery" for å få det litt mørkere. Deretter ville jeg ha erstattet bakgrunnen med forgrunnen i Photoshop el lignende programvare.

Lenke til kommentar

Konstaterer at folk ikke likte bakgrunnen, blir ikke å fikse bakgrunnen på dette bildet, men skall huske på det til neste gang, den plager ikke meg men det være fordi jeg er så vant å til a se reinan med den bakgrunnen.

Det er ikke brukt fil på dette bildet, men jeg prøvde den spaken og fant ut hvordan den kan ødelegge bildet.

Er enig i at bildet er litt lyst, ble bedre når jeg dro ned eksp. litt.

Takk for kritik

Lenke til kommentar

Hei du- Jeg ville kanskje ha jobbet mere med å inkludere både reinsdyr og hus i samme bilde - for å få frem at dette er i bystrøk og ikke på vidda!

Og når det gjelder RAW-konverteringen så ser den helt grei ut. Det er bare å trekke i spaker og kurver, og se hva som skjer - etterhvert får man ganske god kontroll!

Lenke til kommentar
<snip>

Det er ikke brukt fil på dette bildet, men jeg prøvde den spaken og fant ut hvordan den kan ødelegge bildet.

Er enig i at bildet er litt lyst, ble bedre når jeg dro ned eksp. litt.

Takk for kritik

9048706[/snapback]

Interesant. På min skjerm ser det altså ut som om du har vært hard på Fill spaken.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Konstaterer at det er delte meninger om bakgrunnen, derfor får dokker et til med turister og greier.

Det kom en minibuss med turister som sikkert ble imponert.

Disse bildene kan vel bli litt for sterotypiseke, for Nord Norge, Kan hende noen søringer får bekrefett sine fordommer.

Tatt på samme plass og tid som det andre

post-97647-1184197632_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...