Gå til innhold

Er ikke dette en fantastisk herlig prosessortemperatur?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

etter hva jeg har fått med meg, så kjører ikke cpu'n noen slags form for idle instruksjoner i bios, så en cpu vil oppnå maks load temp uten å gjøre noe.

i windows så vil en cpu kjøre idle på idle instruksjoner når maskina ikke er i bruk, som vil senke cpu temperaturen grunnet større deler av cpu'n ikke blir brukt, om du lar maskina stå idle i windows i en time, og så rebooter og går inn i bios så vil cpu temperaturen stige til maks load temperatur, faktisk et par grader høyere en maks load i windows.

Lenke til kommentar
etter hva jeg har fått med meg, så kjører ikke cpu'n noen slags form for idle instruksjoner i bios, så en cpu vil oppnå maks load temp uten å gjøre noe.

i windows så vil en cpu kjøre idle på idle instruksjoner når maskina ikke er i bruk, som vil senke cpu temperaturen grunnet større deler av cpu'n ikke blir brukt, om du lar maskina stå idle i windows i en time, og så rebooter og går inn i bios så vil cpu temperaturen stige til maks load temperatur, faktisk et par grader høyere en maks load i windows.

Hmm.. mulig det er sånn hos deg, men det er det ikke hos meg. Min BIOS temp. er nesten akkurat den samme som i Windows.

Tror neppe CPU jobber stort når du går inn på BIOS som ligger på en EEPROM brikke som jobber for seg selv.

Jeg har hvertfall aldri opplevd at CPU blir 100% brukt i BIOS, vil nesten si det samme som at PC'n ville jobbe som et helsike før den kom inn i windows for å slappe av. Altså PC'en ville da hatt store problemer med å komme seg inn i windows pga. at CPU blir 100% brukt.

Lenke til kommentar

En EEPROM brikke er bare en RAM-brikke som ikke kan jobbe i det hele tatt uten en eller annen prosessor.

Teoretisk sett skulle jeg tro man ville få lik idle temp i windows og BIOS men dette stemmer ihvertfall ikke på min maskin. Når jeg rebooter fra en idlende windows og går rett inn i BIOS vil temperaturen øke en del, men pålangt nær opp til max load-temperatur.

Er forresten mulig det er forskjell på forskjellige BIOS'er/HK

Lenke til kommentar

"Du er bra dum altså" ???

Synes hittil at det er du selv streeter som har sagt de teiteste tinga her. Latterlig å måle tempen rett etter oppstart. Når jeg starter maskina mi når jeg kommer hjem etter skolen viser Koolance-temperaturmåleren min som regel 13 grader. Og da er jo det romtempen såklart, en cpu utvikler jo ikke temperatur som i en eksplosjon, det tar jo tid! (Litt lav romtemp, jeg vet... Ingen som fyrer her når jeg er på skolen).

Lenke til kommentar
(Litt lav romtemp, jeg vet... Ingen som fyrer her når jeg er på skolen).

hehe, ovnen min står på ca 15-17c, men med en gang jeg skrur på PC'n og lar den jobbe litt øker tempen fort (ca 30-60min) til ca 21-24c (kommer an på hvor mye jeg stresser den).. :)

btw: streeter, hvordan kan tenptaturen under CPU (ja, _UNDER_ CPU, tempen blir ikke målt inni vet du!) synke med 20c på ca 5-10 sekunder? :-?

Lenke til kommentar
Hvorfor er en sånn temperatur så usannsynelig. Selv har jeg hatt kabinettemp på 2 grader og CPU var vel på 5 eller 6 grader så vidt jeg husker. Da stod PCen inne på kjøkkenet mitt som hadde stått uten varme i helga :)

skal være forsiktig med å starte opp en så kald PC, varme utvider ting vet du, noe som i verste fall kan føre till at CPU kjernen kan sprekke..

en annen fare med å starte en så kald PC er vel faren for kondens på kretskortene?

Lenke til kommentar

Har ASUS selv, og det er helt klart en temmelig stor offsett på temperaturmåleren BIOS bruker! Var ikke det før, men etter versjon 1010 av BIOS'en min, ble tempen meget tilfredstillende!! Har også digitalmåler i toweret, som ligger på undersiden av Core på prosessoren! Den måler 15-20 grader høyere! :cry: That's life! Sorry, men ASUS har besja i skuffen!

Lenke til kommentar

skal være forsiktig med å starte opp en så kald PC, varme utvider ting vet du, noe som i verste fall kan føre till at CPU kjernen kan sprekke..

en annen fare med å starte en så kald PC er vel faren for kondens på kretskortene?

Har ikke noe å si! Har du ikke hørt om kryokjølte maskiner?? Det verste som kan oppstå av problemer er at chipper flytter seg vekk fra sokkelen de sitter i! Da er det bare å trykke de på plass igjen!

-Chief-

Lenke til kommentar
Dette er ikke juks: Prosessoren er en P4 "Northwood" 1.8 @ 2.4 Ghz! Jeg har ikke annen kjøling enn den "boxede" som fulgte med, pluss 2x80 mm vifter i kabinettet + psu og gpu vifter da...

Vil gjerne ha kommentarer...

Ps: Jeg har et kaldt på rommet mitt i disse strømsparingstider, ca 17 grader?

Ikke juks?? Næhæinei! Selvsagt. Jeg vil heller kalle det lureri! Og her er det nok streeter som først og fremst blir lurt! :p

For det er rett og slett fysisk umulig å oppnå lavere temp på CPU med luftkjøling, enn hva romtemperaturen er, der og da!

Og har du 17grader på rommet, så ligger CPU-temp i allefall 10grader over denne, ikke minst når det er snakk om en luftkjølt CPU!

Hadde det derimot vært snakk om vannkjøling, så kunne jeg kanskje "kjøpt" den.

Har du flere eventyr på lager, streeter?

Lenke til kommentar
En EEPROM brikke er bare en RAM-brikke som ikke kan jobbe i det hele tatt uten en eller annen prosessor.

Hehehehe... tok en råsjans jeg... visste ikke om den jobbet selv eller ikke.

Søren at keg bomma da.. :D

Men siden CPU er i bruk, altså da nærmest 100% load, ville ikke maskinen være dugelig treg med å starte opp? eller er det bare BIOS dere mener vil bruke CPU?

Forsatt stille fra streeter sin side.

Lenke til kommentar

Jannis-15

Det er klart du har 100% riktig måling, du har et meget gammelt hovedkort, som ASUS har for lengst satt seg ferdig med å gi ut nye BIOS versjoner til! På de nyere kortene er det iallfall en feil, iallfall på A7V8X kortet! Tipper de har gjort det samme på de andre, da ASUS mener det er rett!! Jeg vet det er feil!

Streeter er taus, fordi han vet han har feil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...