Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tønsberg bredbånd, TBBB - info- og diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Sendte mail til TBBB ang når de skulle bygge ut på Sem, fikk følgende svar

 

Pga lav oppslutning i ditt område så får vi dessverre ikke levert fiber hos deg på denne siden av året. Du vil få informasjon vedrørende graving så fort vi har 50 % oppslutning.

 

Leveringsdatoene kan med andre ord tas med en stor spade salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leveringsdatoene kan med andre ord tas med en stor spade salt.

9585423[/snapback]

 

Regner med dette var en forutsetning for levering og at det var opplyst om dette, ingen av disse fiberprosjektene bygger ut hvis innsalget er noe særlig lavere enn 50%.

9591484[/snapback]

 

Absolutt var det en forutsetning, men selger er som selgere flest, setter leveringstid på kontrakten, og sier når jeg spør om det er helt sikkert at de skal bygge ut, "Jada, det er såpass mange som er interresert der nå"

Lenke til kommentar
Har aldri gjort opp for seg. tb.no

9598259[/snapback]

 

Ja, som jeg tidligere har sagt - jeg angrer på at jeg ikke sjekket firmaet grundigere før jeg skrev under.

 

Uansett skriver jeg under på avtale med Skagerak eller Los Bynett når de spør - jeg vet det ikke blir graving fra TBBB før jeg kan trekke meg fra avtalen.

 

Jeg kommer til å gå i bresjen for å få hele nabolaget til å trekke seg også, for å få alle til å stå samlet og si ja til en annen leverandør. Regner med at de fleste som skrev under i nabolaget signerte noenlunde samtidig med meg. Det vil si at vi kan trekke oss fra avtalen rett over jul.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke saken i seg selv som irriterer meg mest med artikkelen, den kom ikke som noe sjokk, var tross alt mye rusk på den tiden med med firmaet/personene som blir omtalt, selv om det selsagt er en serriøs ripe i lakken.

Det som irriterer meg er at TB kun fremstiller en side av saken. Nå har jeg lest artikkelen to ganger, og det er fortsatt mulig at jeg hat gått glipp av noe, men enhver kan komme med uttalelser når motparten ikke får uttale seg.

Jeg mener at artikkelen hadde vært mye bedre hvis TB hadde uttalelser fra nevnte personer som rodde/lovte å bedre seg/kom med unnskyldninger eller whatever, og ikke bare enveiskjøring slik som det er nå.

 

Persnlig har jeg ikke noe behov for å si opp kontrakten med TBBB enda, Skagerak skal ikke bygge ut her enda, så det blir uansett bare å sitte på gjerdet å vente for meg.

 

Det jeg ser frem til er å få uttalelser fra de som har fått produktet levert, og se om TBBB er et selskap å regne med, eller om det drar med seg mye av ulumskhetene fra fortiden.

Lenke til kommentar

Jeg er også en av mange som har hatt besøk av selger; jeg bor på Træleborg.

Etter endel år som teknisk utvikler på xDSL i Telenor, var det ikke så vanskelig å sette selgeren fast og få fakta på bordet.

 

1. Det er ikke TBBB som eier de fysiske fiberklablene som blir gravd ned. Selgeren hadde ikke navnet på selskapet som eier kablene, men fakta var at TBBB leide kapasitet av eier. Dette blir jo tilsvarende Telenors kobberlinjer inn til de fleste hus.

Jeg vil tro at dette i annen rekke betyr at vi godt kan få flere tilbydere på fibertjenester i Tønsberg. Ligger det allerede kabel i bakken, leier leverandør seg inn på denne, evt. betaler for videre graving. Er man først ute i et område, får man fordelen av å eie kabel selv.

 

2. Tilknytning til fiber i etterkant vil ikke koste 20.000++ som selgerene "skremmer" med. Som jeg antok, kunne selgeren bekrefte at når man la ned fiber i bakken, ville man med jevne mellomrom sette opp koblingsbokser langs traseen.

Ønsker man å hoppe på siden er det bare å koble seg på denne og strekke kabel til eget hus. Krav om dybde er 30 cm, og det kan man jo nesten grave for hånd :)

 

3. Verdiøkning av hus med fiber = kr 40-50K = bare tull. Har snakket med flere venner som jobber som meglere i Tønsbergsområdet, og alle, uavhengig av hverandre, vil ikke tro at fiber har noen betydning for prisen på et hus. Det som har betydning er om man har mulighet for bredbånd og digital TV. ADSL dekker det aller meste av landet, så det var egentlig ikke noe problem. Samme med TV.

 

Til slutt må jeg innrømme at jeg ble skremt over den manglende tekniske kunnskapen selgeren satt inne med. Skal man selge bredbånd og fokusere på hastighet, bør man i det minste kunne forskjell på MB/s og Mbit/s :thumbup:

 

-Morten S.

Lenke til kommentar
2. Tilknytning til fiber i etterkant vil ikke koste 20.000++ som selgerene "skremmer" med. Som jeg antok, kunne selgeren bekrefte at når man la ned fiber i bakken, ville man med jevne mellomrom sette opp koblingsbokser langs traseen.

Ønsker man å hoppe på siden er det bare å koble seg på denne og strekke kabel til eget hus. Krav om dybde er 30 cm, og det kan man jo nesten grave for hånd  :)

 

3. Verdiøkning av hus med fiber = kr 40-50K = bare tull. Har snakket med flere venner som jobber som meglere i Tønsbergsområdet, og alle, uavhengig av hverandre, vil ikke tro at fiber har noen betydning for prisen på et hus. Det som har betydning er om man har mulighet for bredbånd og digital TV. ADSL dekker det aller meste av landet, så det var egentlig ikke noe problem. Samme med TV.

9618548[/snapback]

 

2. Det ikke bare tull, ligger huset ved en koblingsboks og man kan lett grave dit så er det ikke noe problem, gjør man ikke det så kan man ikke alltid regne med at man kan komme i ettertid og koble seg på, her i området er det flere som avslo tilbudet og har angret etter at utbyggingen er ferdig og nå koster det fort 10 - 20000,- og komme seg til nærmeste boks.

 

3. Vel om man ikke kan regne med en stor verdistigning kan man nok forvente at en del potensielle kjøpere sier nei takk har man ikke fått lagt det inn.

I følge folk her over så er spørsmålet om huset har fiber eller ei ett nokså vanlig spørsmål og få når hus i utbygde områder legges ut for salg.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Jeg kommer til å kontakte TBBB i morra og be om å få annulert avtalen. Står at det er 14 dagers ubetinget angrefrist, men 3 måneders frist (ikke ubetinget asså), 1 år dersom angrefrist ikke har blitt opplyst om. Vil si at jeg rett og slett ikke har tro på at de vil holde det de lover, og at jeg har mottatt et tilbud fra en konkurrent.

 

Arket med vilkår som selgeren ga oss later til å være skrevet med skriftstørrelse 2,5 og mange av linjene er rett og slett borte(ser ut som en sjettegangskopi gjennom kopimaskin). Kommer til å bruke dette, og støtte meg på at selgeren har skrevet som ei kråke og ikke hardt nok på gjennomslagsarket. Leveringsdatoen husker jeg ikke, og jeg klarer ikke tyde det som står på arket.

 

Håper de skjønner at de ikke har nytte av en misfornøyd kunde. Veit det er tidlig å være misfornøyd, men angrer allerede nå på at jeg ikke ventet til Skagerak rakk å kontakte meg. Hadde jeg bl.a. visst at de ville kunne gi meg TV3 hadde jeg signert med dem i august!

 

Noen synspunkter, råd eller fordømmelser?

 

Forøvrig tZar: Vet at jeg bør ha rett til å bryte dersom TBBB ikke leverer innen fristen, men da er det for seint, Skagerak har gravd forbi meg og det vil visst koste meg 25,000 å tilslutte meg der.

 

Hvilket leder meg til et annet spørsmål: Jeg tror ikke BÅDE TBBB og Skagerak kan grave ut i de samme områdene? Noen som veit? Skagerak påsto de kom til å grave innen noen uker UANSETT, men hva hvis TBBB allerede har "retten" til å grave her jeg bor?

9568369[/snapback]

 

 

Hvorfor tror du på at Skagerak skal grave UANSETT? Du er klar over at det var en selger som fortalte deg det, på lik linje som at det var en selger som solgte deg TBBB. Du skjønner vel at det for Skagerak gjelder det samme som for TBBB - at det krevs en viss oppslutning i området før de kan tjene penger på å legge fiber der.

Tviler på at begge kommer til å grave der samtidig, blir nok et lite race om hvem som først får flest salg i de forskjellige områdene.

 

Et lite tips: Gå for den leverandøren som har best oppslutning ellers i gata di. Ser du at Skagerak kommer og graver forbi huset ditt, så er det usannsynlig at TBBB vil grave i samme område, og hopp på en kontrakt uan-faen-sett. Legg inn fiber! Det samme vil jo selvsagt gjelde andre veien også; er det tbbb som graver i gata di, vil ikke skagerak gjøre det samme, og det lure for din del vil være å legge ditt irrasjonelle hat til side, og legge inn fiber! Produktpakkene er jo omtrent de samme, prisene, hastighetene og alt sammen.

 

Tenke også jeg skulle ta opp et tema som ikke er nevnt enda. Noen som har hørt om åpne, kontra lukkede linjer? Hadde besøk av en selger fra TBBB her om dagen og han forklarte at Sandefjord Bredbånd-kunder er i dag låst opp til SFBB sine tjenester og har ingen mulighet til valgfrihet senere. Skagerak Fiber kjører samme systemet, så de som velger Skagerak er låst opp til Skagerak i all fremtid på den fiberlinja. Skal de velge andre leverandører senere må de få noen andre igjen til å legge inn ny fiber. Noen som vet mer om dette? Tønsberg Bredbånd skal visstnok være åpne linjer, så etter et års bindingstid kan jeg velge tilleggsprodukter fra andre leverandører og faktisk ha en viss valgfrihet også i fremtiden. Det verdsetter jeg høyere enn alt annet, og håper at det er tbbb som kommer her i gata mi.

Lenke til kommentar

dem 2 fiber net som er i praksis er : lyse og LOS

dem funker på helt samme måte, med fiber inn og alt det der.

forsjellen er ,lyse:

binder deg til lyse til inet/tv/ipltf (ikke pppoe på inet)

du får billigre etablering men dyrer pr mnd .

los:

du kan velge isp, tv , ipltf. (mindre i mnd hvis du veit hva du vil ha)

på inet MÅ du bruker pppoe siden du kan kjøpe fra andre isp'er enn 1.

du må betale en høyre enngang sum(20k?) men billigre over tid

Lenke til kommentar
dem 2 fiber net som er i praksis er : lyse og LOS

dem funker på helt samme måte, med fiber inn og alt det der.

forsjellen er ,lyse:

binder deg til lyse til inet/tv/ipltf (ikke pppoe på inet)

du får billigre etablering men dyrer pr mnd .

los:

du kan velge isp, tv , ipltf. (mindre i mnd hvis du veit hva du vil ha)

på inet MÅ du bruker pppoe siden du kan kjøpe fra andre isp'er enn 1.

du må betale en høyre enngang sum(20k?) men billigre over tid

9623762[/snapback]

 

LOS er jo ikke billigere over tid. Det er jo akkurat de samme prisene som de to andre leverandørene i byen. 449 i mnd for 10/10mbit. og prisene for tv er jo avhengig av hva leverandøren (homebase, viasat eller hvem som helst) bestemmer at skal være.

 

Totalpakken jeg hos tbbb skal betale 799 for, ender på 449+249+38= 736 hos LOS, og da er telefonen slik at det ikke er gratis tellerskritt til fasttelefoner.

Endret av Jarne
Lenke til kommentar
dem 2 fiber net som er i praksis er : lyse og LOS

dem funker på helt samme måte, med fiber inn og alt det der.

forsjellen er ,lyse:

binder deg til lyse til inet/tv/ipltf (ikke pppoe på inet)

du får billigre etablering men dyrer pr mnd .

los:

du kan velge isp, tv , ipltf. (mindre i mnd hvis du veit hva du vil ha)

på inet MÅ du bruker pppoe siden du kan kjøpe fra andre isp'er enn 1.

du må betale en høyre enngang sum(20k?) men billigre over tid

9623762[/snapback]

 

LOS er jo ikke billigere over tid. Det er jo akkurat de samme prisene som de to andre leverandørene i byen. 449 i mnd for 10/10mbit. og prisene for tv er jo avhengig av hva leverandøren (homebase, viasat eller hvem som helst) bestemmer at skal være.

 

Totalpakken jeg hos tbbb skal betale 799 for, ender på 449+249+38= 736 hos LOS, og da er telefonen slik at det ikke er gratis tellerskritt til fasttelefoner.

9629708[/snapback]

 

du veit du kan velge andre levrandører enn los på inet, er svensk firma som skal inn med svenske priser var det snakk om, vil si du kan velge billig løsninger etter vært.

men jeg vile valg lyse :-)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe tro på at tbbb kommer til å eie noe som helst nabolag.

Tror igrunn ikke de kommer til å grave ned en eneste kabel.

9320278[/snapback]

 

Vel, om nesten halvparten av naboene mine har tegnet kontrakt med TBBB, hvilket selskap tror du kommer til å satse på å grave der? Irrelevant om TBBB faktisk leverer - alle er jo bundet av kontrakten.

9320293[/snapback]

 

Tbbb er i full gang med graving på Eik, Tolvsrød, Solvang og er snart i gang på Ringshaug.

Lenke til kommentar
du veit du kan velge andre levrandører enn los på inet, er svensk firma som skal inn med svenske priser var det snakk om, vil si du kan velge billig løsninger etter vært.

men jeg vile valg lyse :-)

9630550[/snapback]

 

Jeg forstod det slik at man kunne velge inn andre og billige løsninger gjennom tbbb også jeg, etter ett års bindingstid. Er uansett ikke misfornøyd med de prisene de gir meg, men det er jo alltids kjekt å kunne velge slik at ikke prisene skyter i været om noen år:)

 

Hva er det du mener som gjør Lyse bedre? Er ikke pakkene så godt som like både i pris og produkt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...