Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt hovedkort ? BIOS "pip" etter overclocking

Anbefalte innlegg

Det hele startet med at jeg satte vcore opp til 1.5 fra 1.475 (noe den har klart før). Så gikk bare skjermen svart.

Selve PCen starter opp med vifter og alt, men så kommer det 1 pip og så 3 eller 4 pip veldig fort etter hverandre - uten noe skjermbilde.

- Har resatt BIOSen utallige ganger uten at det ser ut som det hjelper.

- Har prøvd å koble fra alt jeg ikke trenger som disker og DVD osv.

Det som er merkelig er at systemet har takla mye hardere juling før. For skrudde nemlig ned overclocken når det ble så varmt ute, og nå har det vert kjølig en stund så tenkte å clocke litt igjen.

Temperaturen kan umulig ha tatt knekken på den siden jeg hadde ca 35c ved 1.475v, og en økning til 1.5 burde ikke få temperaturen til å gå i taket. (Har vannkjøling på skjermkort og CPU med 2x120mm radiator)

Jeg har følgende hardware:

- Intel E6400 C2D

- Crucial BallistiX 2x1gb PC800

- Asus P5B (standard)

- 520W PSU

Tror ikke det trengs mer info da.

Tusen takk for alle svar ! :)

Mvh Nets

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å starte opp med begge minnebrikkene i forskjellige konfigurasjoner. Både med 1 og 2 moduler i forskjelige dims.

(uten at det fungerte eller endret feilmelding)

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Det hele startet med at jeg satte vcore opp til 1.5 fra 1.475 (noe den har klart før). Så gikk bare skjermen svart.

Selve PCen starter opp med vifter og alt, men så kommer det 1 pip og så 3 eller 4 pip veldig fort etter hverandre - uten noe skjermbilde.

- Har resatt BIOSen utallige ganger uten at det ser ut som det hjelper.

- Har prøvd å koble fra alt jeg ikke trenger som disker og DVD osv.

Det som er merkelig er at systemet har takla mye hardere juling før. For skrudde nemlig ned overclocken når det ble så varmt ute, og nå har det vert kjølig en stund så tenkte å clocke litt igjen.

Temperaturen kan umulig ha tatt knekken på den siden jeg hadde ca 35c ved 1.475v, og en økning til 1.5 burde ikke få temperaturen til å gå i taket. (Har vannkjøling på skjermkort og CPU med 2x120mm radiator)

Jeg har følgende hardware:

- Intel E6400 C2D

- Crucial BallistiX 2x1gb PC800

- Asus P5B (standard)

- 520W PSU

Tror ikke det trengs mer info da.

Tusen takk for alle svar ! :)

Mvh Nets

9039297[/snapback]

Jeg gjorde faktisk akkurat det samme i går. Starta pc´en på nytt, det bare peip hvert 3 sekund. Kun et langt pip hvert 3 sekund. Jeg koblet vekk rambrikker, men like gæli. Så nappa jeg ut den ene HDD, og lot pc starte opp på en slavedisk jeg har. Da kom bios opp. Fikk resatt voltageinnstillinger og alt var såre vel. Nesten, for når jeg kom inn i XP hadde CPU en load på 99% hele tiden og alt var sirup. Jeg klødde meg litt i hodet og fant ut at jeg kunne prøve å bytte rambrikkene sin plassering. (Har fungert med den plasseringen jeg hadde først, men tenkte å prøve.). Voila, alt virket som normalt og jeg ble kvitt sirupet.

Aner ikke hvorfor pc´en ville ha meg til å bytte rambrikkene sine plass, alt jeg gjorde etter å ha nappa ut masterhdd var å koble alt tilbake der det skulle. At rambrikkene måtte bytte plass finner jeg merkelig, men hey, sånn er det i pc verden!

Mitt tips til deg er å nappe ut den disken du har som master og boote opp på en annen hdd. Det funka da biosen hos meg var knytta til masterhdd av en eller annen grunn. Trodde strengt talt det ikke hadde noe å si. Jeg fant ingen reset biosknapp i pc´en så jeg bare prøvde meg fram med alt mulig. Dvs. nappe ut en ting og resette. Så et ordtak til slutt: "If it ain´t broke, DON´T fix it" :)

BTW: Etter å ha tukla med voltageinnstillinger fikk jeg ikke en gang bilde på skjermen. Alt var svart og bios langt vekk. Skal ikke bios resette til default innstillinger dersom den får en feil? Var sånn på en pc jeg hadde før. Der kunne jeg sette alt til maks bare for å teste, og bios satte seg tilbake til utgangspunktet dersom den ikke likte belastningen.

Endret av FunkyMan
Lenke til kommentar

Mhm har akuratt samme symptomene !

Klarer av og til å boote pcen etter å ha bytter plass på rambrikkene.

Men skal prøve å ta ut boot disken og se om den booter.

Hva slags hovedkort har du FunkyMan

EDIT:

Er det hovedkortet som er defekt / ustabilt i så tilfelle? Eller kan det være CPU eller RAM ?

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Mhm har akuratt samme symptomene !

Klarer av og til å boote pcen etter å ha bytter plass på rambrikkene.

Men skal prøve å ta ut boot disken og se om den booter.

Hva slags hovedkort har du FunkyMan

EDIT:

Er det hovedkortet som er defekt / ustabilt i så tilfelle? Eller kan det være CPU eller RAM ?

9075979[/snapback]

Aner ikke hva slags HK jeg har, men det er hardwarefeil som gjør at bios piper. Jeg løste det med å ta ut rambrikke, en av gangen og deretter bytte plass. I tillegg lot jeg pc boote opp på en annen HDD. Det funket. Tipper du har feil med RAM eller CPU. Overklokka du RAM´en eller CPU? Kjøp deg en ny RAM brikke med lav MB på som er billig bare for å teste at det ikke er RAM´en. Startet den da vet du at RAM´en du hadde fra før av har gått føyka. Evt, boot opp på en annen HDD. Lån en kompis sin HDD. Kan være at bios er knytta til master HD? Bare en teori dog.

Lenke til kommentar
Jeg har vertfal funnet ut at hvis jeg kobler fra alle diskene - booter opp - og så kobler alle diskene til igjen. Da vil den endelig gi et skjermbilde igjen.

Er veldig merkelig... Men det funker ^^

9079503[/snapback]

Godt det funket det med å ta ut diskene! Rare greier ja, men det funka hos meg og. Virka som om bios er knytta til HDD. Dvs at hvis du napper ut HDD, og f.eks starter opp pc på en annen HDD som ikke har vært satt til "master" før, så vil bios tro at dette er en ny konfigurasjon, og deretter resette innstillinger utifra dette. Bare min teori selvsagt, men jeg tror jeg har rett! Ellers skulle jeg ønsker pcprodusenter laget en "reboot bios" knapp ved siden av "svenskeknappen". Hadde vært knall! Jeg holder meg i hvertfall langt unna overklokking av vcore innstillinger i bios på en stund. Til jeg skjønner noe av det og har kjøling nok. Liten vits i å rote med overklokking når jeg ikke en gang har kabinettvifte..hehe..

Lenke til kommentar

Så sant så sant det der ja. Men jeg har vertfall ikke temperaturproblem, så er det som er merkelig.

Og det finns en "svenskeknapp", men den resetter bare RTC (Real Time Clock) , og det innebærer å ta ut og inn batteriet og fikse en jumper. Du kan lese om det i manuelen, men det har jo da tydelighvis ingen hensikt siden den disk buggen tuller til med det uansett.

Er det noen andre som har opplevd samme problem? Ikke nøl med å skriv her! (Foreløpig er det Asus sine P5B modeller som er aktuelle for problemet).

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...