Gå til innhold

Hva synes dere om de nye underverkene?

Anbefalte innlegg

Da har det blitt kåret 7 nye underverk; hva synes dere om dem? Var det noen som fortjente det mer, eller var det et bra valg?

Følgende ble valgt:

- Den kinesiske mur

- Jesus-statuten i Rio de Janeiro

- Petraruinene

- Machu-Pichu

- Colosseum

- Taj Mahal

- Chichén Itzá

Ser at Frankrike og Hellas gikk hardt ut mot dette (misunnlese :innocent: ), men jeg synes det var et bra utvalg. Eiffeltårnet har ingenting å stille opp med mot Taj Mahal, for å si det slik.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149878

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt rart at eifeltårnet ikke er med, men det er kanskje fordi jeg er skapfrankofil. ;)

Edit: Leste at underverkene var på bakgrunn av en avstemming der det virket som alle som hver kunne stemme. Jeg mener det blir feil, siden jeg tviler på at alle som stemte satte seg skikkelig inn i saken og hadde en god begrunnelse for stemmen sin. Tipper det ble litt nabostemming her ja. Flere av monumentene ligger ikke akkurat i folkefattige strøk.

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar

Stonehenge hadde kanskje fortjent det med tanke på hvor vanskelig det må ha vært å flytte steinene og få dem satt opp på tiden det ble laget.

Machu-Pichu fortjener det virkelig,er et syn ulikt alt annet når man først kommer seg opp dit.

Lenke til kommentar

Hvordan ble de forrige underverkene kåret? Hvem er det som bestemmer hva som skal ha lov til å kalle seg "de syv underverker?

Den kinesiske mur og Giza-pyramidene er selvskrevne på enhver slik liste.

At en blodharry bakspeilfigur i mammutstørrelse får være med, kan vi kalle en demokratisk kortslutning. Jesus-statuen har ikke noe mer på en slik liste å gjøre enn frihetsgudinnen.

Vil ikke si at jeg er så fryktelig imponert over indianerpyramidene heller, men hei, det bor masse smakløse og heimekjære folk i Mexico som i alle andre land, så det er vel ikke annet å forvente. Taj Mahal er et glorehelvete av første sortering, men det er tross alt massivt og ekstremt gjennomført. Grei skuring.

Franskmennene bør klappe igjen, alle kan bygge et trehundremeters ståltårn.

Lenke til kommentar
Hvordan ble de forrige underverkene kåret? Hvem er det som bestemmer hva som skal ha lov til å kalle seg "de syv underverker?

9042871[/snapback]

Gamle greske skrifter.

The historian Herodotus (484 BC–ca. 425 BC), and the scholar Callimachus of Cyrene (ca 305–240 BC) at the Museum of Alexandria, made early lists of "seven wonders" but their writings have not survived, except as references. The earliest extant version of a list of seven wonders was compiled by Antipater of Sidon, who described the structures in a poem around 140 BC:

I have set eyes on the wall of lofty Babylon on which is a road for chariots, and the statue of Zeus by the Alpheus, and the hanging gardens, and the Colossus of the Sun, and the huge labour of the high pyramids, and the vast tomb of Mausolus; but when I saw the house of Artemis that mounted to the clouds, those other marvels lost their brilliancy, and I said, 'Lo, apart from Olympus, the Sun never looked on aught so grand.'

Lenke til kommentar

Synes det skulle vært en stor internasjonal avstemning med TV/radio/internett/avis dekning og mulighet for å stemme gratis for å avgjøre hvilke underverker som er topp 7.

Og den lista skulle stått helt til det hadde kommet underverker som faktisk hadde danket ut noen av kandidatene. Edit: Noe jeg ikke tror kommer til å skje med tanke på hvor mange arbeidstimer, arbeidskraft og resurser det har blitt brukt på for eksempel den kinesiske muren. Å lage underverker i dag er liksom for enkelt...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Disse underverkene kan jo egentlig ikke kalles de nye underverkene. De gamle ble på en måte akseptert av alle. Disse har det kommet protester på allerede...

P.S: De fleste som stemte på den jesus greia er krisene folk fra brazil og spania, italia osv. Det er jo et kristent monument.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...