Mr. Bojangles Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Da har det blitt kåret 7 nye underverk; hva synes dere om dem? Var det noen som fortjente det mer, eller var det et bra valg? Følgende ble valgt: - Den kinesiske mur - Jesus-statuten i Rio de Janeiro - Petraruinene - Machu-Pichu - Colosseum - Taj Mahal - Chichén Itzá Ser at Frankrike og Hellas gikk hardt ut mot dette (misunnlese ), men jeg synes det var et bra utvalg. Eiffeltårnet har ingenting å stille opp med mot Taj Mahal, for å si det slik. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149878 Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Utmerket liste i mine øyne. Hadde ikke forventet å se Jesus-statuen fra Rio, men. Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Synes det er litt rart at eifeltårnet ikke er med, men det er kanskje fordi jeg er skapfrankofil. Edit: Leste at underverkene var på bakgrunn av en avstemming der det virket som alle som hver kunne stemme. Jeg mener det blir feil, siden jeg tviler på at alle som stemte satte seg skikkelig inn i saken og hadde en god begrunnelse for stemmen sin. Tipper det ble litt nabostemming her ja. Flere av monumentene ligger ikke akkurat i folkefattige strøk. Endret 9. juli 2007 av Torinogut Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Stonehenge hadde kanskje fortjent det med tanke på hvor vanskelig det må ha vært å flytte steinene og få dem satt opp på tiden det ble laget. Machu-Pichu fortjener det virkelig,er et syn ulikt alt annet når man først kommer seg opp dit. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Disse fortjener betegnelsen: - Den kinesiske mur - Jesus-statuten i Rio de Janeiro - Petraruinene - Machu-Pichu - Colosseum - Taj Mahal - Chichén Itzá Endret 9. juli 2007 av Litejk Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Synes Colosseum fortjener tittelen også. Bare tenk: alle verdens fotball-, baseball- basketballstadioner er jo basert på nettopp Colosseum. Den var noe helt nytt og banebrytende på den tiden. Jesus-statuen går under samme kategori som Eiffel-tårnet, Big Ben mm. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jesusstatuen er lite spennende etter mitt syn, men jeg vil nok ikke regne noen av disse som de sju virkelig underverker. Det vil alltid være Babylons hengende hager, Pyramidene i Giza og alle de andre. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Skulle jeg bestemt ville jeg i hvertfall trukket fram Stonehenge og figurene på påskeøya. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Hvordan ble de forrige underverkene kåret? Hvem er det som bestemmer hva som skal ha lov til å kalle seg "de syv underverker? Den kinesiske mur og Giza-pyramidene er selvskrevne på enhver slik liste. At en blodharry bakspeilfigur i mammutstørrelse får være med, kan vi kalle en demokratisk kortslutning. Jesus-statuen har ikke noe mer på en slik liste å gjøre enn frihetsgudinnen. Vil ikke si at jeg er så fryktelig imponert over indianerpyramidene heller, men hei, det bor masse smakløse og heimekjære folk i Mexico som i alle andre land, så det er vel ikke annet å forvente. Taj Mahal er et glorehelvete av første sortering, men det er tross alt massivt og ekstremt gjennomført. Grei skuring. Franskmennene bør klappe igjen, alle kan bygge et trehundremeters ståltårn. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Hvordan ble de forrige underverkene kåret? Hvem er det som bestemmer hva som skal ha lov til å kalle seg "de syv underverker? 9042871[/snapback] Gamle greske skrifter. The historian Herodotus (484 BC–ca. 425 BC), and the scholar Callimachus of Cyrene (ca 305–240 BC) at the Museum of Alexandria, made early lists of "seven wonders" but their writings have not survived, except as references. The earliest extant version of a list of seven wonders was compiled by Antipater of Sidon, who described the structures in a poem around 140 BC: I have set eyes on the wall of lofty Babylon on which is a road for chariots, and the statue of Zeus by the Alpheus, and the hanging gardens, and the Colossus of the Sun, and the huge labour of the high pyramids, and the vast tomb of Mausolus; but when I saw the house of Artemis that mounted to the clouds, those other marvels lost their brilliancy, and I said, 'Lo, apart from Olympus, the Sun never looked on aught so grand.' Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Synes ikke noe om jesus-statuen, men ellers en bra liste. Men ville nok heller sett pyramidene i Egypt der. Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Hva er så utrolig med den kinesiske mur? Det er jo bare masse av den, ikke noe spesiell ingeniørkunst. Blir som om verdens største tegneseriesamling skulle være med. Lenke til kommentar
pwned Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Den kinesiske mur er min nr 1 på lista, så jeg skjønner ikke helt meningen med sammenligningen din... Hvorfor bare 7 underverker? Hvorfor ikke 10 etc? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Min liste: Den kinesiske mur Giza Taj Mahal Buddha Leshan Machu Picchu Har nominert til natur underverkene: Crno jezero Redwood Río Abiseo Everest Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Men ... ka me Fløybanen då? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Synes det skulle vært en stor internasjonal avstemning med TV/radio/internett/avis dekning og mulighet for å stemme gratis for å avgjøre hvilke underverker som er topp 7. Og den lista skulle stått helt til det hadde kommet underverker som faktisk hadde danket ut noen av kandidatene. Edit: Noe jeg ikke tror kommer til å skje med tanke på hvor mange arbeidstimer, arbeidskraft og resurser det har blitt brukt på for eksempel den kinesiske muren. Å lage underverker i dag er liksom for enkelt... Endret 10. juli 2007 av P-in-P Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 En ting som absolutt burde være med på lista, er øyene de holder på med utenfor Dubai. Greit, det er nytt og kommerst som faen, men det er imponerende og larger-than-life uansett. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 få bort jesus og jeg er med MAchu piccu spessielt synes jeg er fantastisk! en så stor og genialt konstruert by langt oppe i fjellene er ganske stor kunst spør du meg Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Disse underverkene kan jo egentlig ikke kalles de nye underverkene. De gamle ble på en måte akseptert av alle. Disse har det kommet protester på allerede... P.S: De fleste som stemte på den jesus greia er krisene folk fra brazil og spania, italia osv. Det er jo et kristent monument. Endret 10. juli 2007 av hotstian Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Synes Eiffel-tårnet er kulere enn Jesus-statuen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå