Speik Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Hei! Jeg har ett Nikon D50, og har nylig anskaffet meg Tamron 18-200, som jeg er veldig fornøyd med, spesielt på større brennvidder. Men på vidvinkel, så blir bildene alt for lyse! Jeg er i startfasen på hobbyfotografering, og bruker derfor auto-innstillinger. Både i Auto-modus og i Landskaps-modus så blir bildene overeksponert, og det irriterer meg. Dette problemet er altså med Tamron 18-200, det var ingen slike problem med kit-linsen. Legger ved ett bilde så dere får se selv: Dette er altså tatt med automatiske innstillinger (Landskapsmodusen) og på 18mm: Hele himmelen og deler av taket er helt utbrent, selv om det var overskyet den dage. Endret 9. juli 2007 av Speik Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Du hadde fått samme problemet med kit-objektivet. Du må bruke +/- knappen for å lure kameraet. Noen ganger, når det er store kontraster i bildet prøver kameraet å gjøre det så best mulig ved å prøve å beholde detaljer i de mørkeste delene, og detaljer i de lyseste delene, men bildet var i overkant lyst, noe som sikkert skyldes at +/- knappen ikke er nullstilt. Dette problemet kan kun løses i etterbehandling. Edit: Eller så bruker du spotmåling på den svarte veggen, og da har ikke resten av bildet noe å si på resultatet av eksponeringsvalget. Edit 2: masse skrivefeil... Endret 9. juli 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Speik Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 For det første kan jeg ikke justere +/- knappen i auto-modus, for det andre var den nullstilt fra før. Men takk for svar uansett, skal prøve å fokusere mot de mørke delene av utsnittet. Skal se hva jeg får til i PS. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) For det første kan jeg ikke justere +/- knappen i auto-modus, for det andre var den nullstilt fra før. Men takk for svar uansett, skal prøve å fokusere mot de mørke delene av utsnittet. Skal se hva jeg får til i PS. 9037674[/snapback] Nei tenkte a eller p jeg nå... Bruker kun manuelt selv så blir litt omtåket enkelte ganger. Bruk Matrix måling for å få det så bra som mulig. men om du vil ha mer kontroll; bruk p eller a, og vil du ha 100% kontroll bruk m. edit: Kan ikke velge matrix i A heller, men hva er vitsen med å bruke Auto? Man lærer ikke noe, og har lite kontroll på styringen... Endret 9. juli 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Speik Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 men hva er vitsen med å bruke Auto? Man lærer ikke noe, og har lite kontroll på styringen... 9037701[/snapback] Skal begynne å bruke M/A/S/P, men da må jeg først lære meg litt teori Skal lese gjennom fotokompendiet tenker jeg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 men hva er vitsen med å bruke Auto? Man lærer ikke noe, og har lite kontroll på styringen... 9037701[/snapback] Skal begynne å bruke M/A/S/P, men da må jeg først lære meg litt teori Skal lese gjennom fotokompendiet tenker jeg. 9037925[/snapback] Fotokompendiet er ypperlig hytte-litteratur; ihvertfall med det været vi har her på østlandet... Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 men hva er vitsen med å bruke Auto? Man lærer ikke noe, og har lite kontroll på styringen... 9037701[/snapback] Skal begynne å bruke M/A/S/P, men da må jeg først lære meg litt teori Skal lese gjennom fotokompendiet tenker jeg. 9037925[/snapback] hehe, smart. Jeg kan prøve å forklare kjapt og kort: Blenderen Det er luka som åpnes og slipper inn lys på bildebrikken. Er tallet lite i verdi er luka stor. Er tallet stort i verdi er luka liten. Lavt belndertall/stor luke gir lite dybdeskarphet (Altså mindre blir skarpt) Høyt tall/lita luke gir mindre lys inn til bildebrikken, men mer i bildet blir skarpt. Ikke spør hvorfor Lukkerhastighet (har fått helt hjernteppe. Det heter lukkerhastighet ja?) bestemmer hvor lenge luka skal være åpen å slippe inn lys. Jo lavere tallverdi, jo kortere del av et sekund er luka oppe, og mindre lys slipper inn. Husk: 1/200 (eller kunn 200) bety hvor mange mye brøkdel av et sekund luka er åpen. det krver grunnleggende matteferdigheter. Jo høyere tall på kameraet, 125-200-500 osv du kommer jo kortere tid er luka åpen, og jo høyere tall (Mindre verdi) jo mer fryses bevegelser. ISO (Forklarer bare slik jeg har oppfattet det, hvordan det fungerer vet jeg ikke) Følsomhet for lys. Jo høyere ISO du har, jo mer mottakelig er brikken for lys, men også mer støy. Det er basic, av basic. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 P er nesten det samme som grønn firkant, så kutt ut den grønne firkanten med en gang. Den er bare for de som ikke forstår den mest elementære fysikk, som ikke skjønner at ned er ned, og opp er opp. Absolutt ingen oppegående mennesker er avhengig av å bruke grønn firkant for å ta bilder. Lenke til kommentar
Jorbjorn Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Det bildet var jo ikke så ille eksponert, sånn egentlig? Automatikkhjernen i kameraet ditt har gjort en mer eller mindre kvalifisert gjetning på hva du vil med bildet du tar, og i dette tilfellet later det til at det har landa på at du vil ha et fint bilde av hytteveggen. Det er vanskelig å få både i pose og sekk, spesielt når kontrastene er såpass store som her. Derfor blir himmel og tak utbrent, mens hytteveggen blir bra. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Det bildet var jo ikke så ille eksponert, sånn egentlig? Automatikkhjernen i kameraet ditt har gjort en mer eller mindre kvalifisert gjetning på hva du vil med bildet du tar, og i dette tilfellet later det til at det har landa på at du vil ha et fint bilde av hytteveggen. Det er vanskelig å få både i pose og sekk, spesielt når kontrastene er såpass store som her. Derfor blir himmel og tak utbrent, mens hytteveggen blir bra. 9052289[/snapback] Jeg vil nok si at bilde ble litt blast, og kunne vært ordnet med manuelle innstillinger. Men det skal ikke mye til så ps ordner vell forgrunnen bra. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 D50 har ett ganske utdatert måling system, så er egentlig ikke så rart. Eneste kuren er vel å kjøpe bedre kamera Evt. lære seg M osv .P Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 D50 har ett ganske utdatert måling system, så er egentlig ikke så rart. Eneste kuren er vel å kjøpe bedre kamera Evt. lære seg M osv .P 9054991[/snapback] Uansett hvor bra lys-målingen er så vil man aldri kunne ta perfekte bilder slik forholdene var der. Tviler på at andre kameraer hadde gjort det så mye bedre. Lenke til kommentar
theSaint Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Har opplevd lignende mange ganger. Himmelen er forsåvidt blå og fin, men på bildet blir den bare utbrent. Men om man tar bilde i en annen rettning/vinkel kan det bli helt naturlig. Kan noen forklare en enkel mann på landet hvorfor det blir slik, og hvordan man best unngår det? Til trådstarter: dette er ikke et forsøk på å kapre tråden Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Har opplevd lignende mange ganger. Himmelen er forsåvidt blå og fin, men på bildet blir den bare utbrent. Men om man tar bilde i en annen rettning/vinkel kan det bli helt naturlig. Kan noen forklare en enkel mann på landet hvorfor det blir slik, og hvordan man best unngår det? Til trådstarter: dette er ikke et forsøk på å kapre tråden 9056533[/snapback] Skal prøve og forklare ur ifra det jeg selv går ut ifra, så dere som er uenig trenger ikke å utføre henrettelse her. Når man knipser mot en svart vegg, er det lite lys som blir sendt mot kameraet, siden svart reflekterer lite lys. Himmelen sender ut mye mye mer lys enn det veggen gjør, og fordi det dynamiske omfanget ikke kan måle seg med øyets egenskap, vil kameraet slite med å slippe inn rett mengde lys når kontrastene blir store. Derfor må man velge hva man vil redde, og hva man lar gå til spille. Når vi tar bilder og setter det sammen til HDR, bruker vi de beste delene av et bildet, slik at alt blir samme lysmengde. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 går det ikke an å bruke lysmåleren på himmelen, låse den med AE-L og så ta bilde av hytta eller roter jeg fælt nå? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Det at ulike objektiver er litt upresise i nedblendingen kan gjøre det nødvendig å kjøre på med litt eksponeringskompensasjon, men da vil det være forutsigbart, slik at du kan kjøre med en fast kompensasjon. Jeg er imidlertid ikke overbevist om at det er tilfellet her. går det ikke an å bruke lysmåleren på himmelen, låse den med AE-L og så ta bilde av hytta eller roter jeg fælt nå? 9061695[/snapback] Da vil hytten bli fryktelig mørk. Hr. Olsen forklarte det rimelig greit - kameraet må gjøre et valg - enten må hytten bli fryktelig mørk, eller så må himmelen bli fryktelig lys. Siden det er hytten som er i fokus her, så har kameraet valgt å eksponere den riktig. Fordi hytten er så mørk kan det tenkes at lysmåleren har blitt litt lurt, men jeg tror vel egentlig ikke det. Selv om øynene dine er i stand til å takle den kraftige kontrasten mellom lys himmel og mørk hytte (mest fordi du ikke er i stand til rent faktisk å se på begge deler samtidig), så er ikke kameraets sensor det - det dynamiske omfanget i bildet er for stort. Om du ikke er enig med lysmåleren, så må du rett og slett ta kommandoen selv. Å eksponere manuelt syns jeg er i overkant "hard core" (altså ganske meningsløst), men bruk eventuelt eksponeringskompensasjon i P eller A. . Endret 12. juli 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 går det ikke an å bruke lysmåleren på himmelen, låse den med AE-L og så ta bilde av hytta eller roter jeg fælt nå? 9061695[/snapback] Da vil hytten bli fryktelig mørk. Hr. Olsen forklarte det rimelig greit - kameraet må gjøre et valg - enten må hytten bli fryktelig mørk, eller så må himmelen bli fryktelig lys. Siden det er hytten som er i fokus her, så har kameraet valgt å eksponere den riktig. Fordi hytten er så mørk kan det tenkes at lysmåleren har blitt litt turt, men jeg tror vel egentlig ikke det. Selv om øynene dine er i stand til å takle den kraftige kontrasten mellom lys himmel og mørk hytte (mest fordi du ikke er i stand til rent faktisk å se på begge deler samtidig), så er ikke kameraets sensor det - det dynamiske omfanget i bildet er for stort. Om du ikke er enig med lysmåleren, så må du rett og slett ta kommandoen selv. Å eksponere manuelt syns jeg er i overkant "hard core" (altså ganske meningsløst), men bruk eventuelt eksponeringskompensasjon i P eller A. 9062204[/snapback] Hvorfor mener du det er meningsløst å eksponere manuelt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hvorfor mener du det er meningsløst å eksponere manuelt? 9062250[/snapback] Jeg skal la anew svare for seg selv. Men jeg synes det er raskere å bruke P eller A enn manuellt. Så jeg bruker +/- EV istedet. Da har kameraet gitt meg et rimelig utgangspunkt, som jeg kan finjustere. Selv om jeg da kun har 2 trinn ihver retning, så har det holdt hittil. Fordelen med den tankegangen er at den også kan overførers til kompaktkameraer som ikke har manuell. Som oftest har de allikevel +/- EV. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hvorfor mener du det er meningsløst å eksponere manuelt? 9062250[/snapback] Fordi kameraet har en utmerket lysmåler. Så lenge man forstår hvordan den jobber, så fungerer den supert i de fleste tilfeller. Manuell er for vanskelige forhold hvor lysmåleren ikke skjønner noe som helst. Å sette kameraet i M, og så skru på kommandohjulene til lysmåleren er fornøyd, er ikke annet enn en tungvint form for blenderprioritet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Hvorfor mener du det er meningsløst å eksponere manuelt? 9062250[/snapback] Jeg skal la anew svare for seg selv. Men jeg synes det er raskere å bruke P eller A enn manuellt. Så jeg bruker +/- EV istedet. Da har kameraet gitt meg et rimelig utgangspunkt, som jeg kan finjustere. Selv om jeg da kun har 2 trinn ihver retning, så har det holdt hittil. Fordelen med den tankegangen er at den også kan overførers til kompaktkameraer som ikke har manuell. Som oftest har de allikevel +/- EV. Tom 9062337[/snapback] Ok, kommer sikkert ann på hva man fotograferer... Jeg har prøvd med slik framgang, men ble ikke noen suksess. Men dette er jo individuelt fra motiv til motiv, til fotograf til fotograf. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå