[muffin] Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg er ganske ny på linux, men tenkte å prøve å sette opp en gammel pc jeg har til en media pc, og vil kjøre linux på den. Jeg lurer på hvordan jeg enkelt kan sette den opp i nettverk med 2 win xp pc'er jeg har. Kom gjerne med tips ang. linux versjon som kan egne seg^^ På forhånd takk. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hva mener du med å sette opp i nettverk med? Tenker du fildeling har linux samba, som fungerer utmerket med windows fildeling. Ellers fungerer linux helt fint med DHCP og TCP/IP, så skal ikke være store jobben å få det opp og gå ganske fort. Fines et par distroer der ute som er skredersydd som media center, men ikke testet dem ut selv, så vet ikke hva jeg skal anbefale. Prøv et spørsmål under linux kategorien, der får du fort gode anbefalinger. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Tipper han bare vil ha alle 3 ut på samme internett-linja. Det skal vel gå uten mye hokuspokus. Lenke til kommentar
[muffin] Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg vil dele filer hovedsaklig, internett er ikke viktig på linux pc'en. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Samba har vel alle muligheter for å dele mellom linux og windows. Les om det på nett. Lenke til kommentar
[muffin] Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 ok, takk for svar, skal sjekke opp samba^^ Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) For å gjøre det enkelt for meg kan jeg gi deg komandoen du må kjøre for å montere en disk fra en Windows XP maskinen. Komandoen er: mount -t smbfs -o username=brukernavn,password=passord //maskin/delt-mappe /mountpoint Husk på at du må ha innstallert samba for at det skal fungere. Mountpoint er hvor i filsystemet du skal montere den. Du kan f.eks ta en mkdir /winxp og bytte ut med dette i komandoen over. For å dele mapper på linux boksen med windows boksen så må du sette opp smb.conf noe som er litt mer jobb, men om du leser litt howto`er på nettet så er det ikke så veldi vanskelig. Endret 9. juli 2007 av rolvs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå