Gå til innhold

Hvilken CPU-kjøler til C2D? (LGA775)

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei, hvilken cpu-kjøler til C2D bør jeg kjøpe? Ytelse og lydnivå er de viktigste kriteriene.

Disse står det mellom:

-Thermaltake Big Typhoon VX 120

-Scythe Infinity CPU Cooler

-Zalman 9700 NT CPU Cooler Copper With PWM

Litt usikker på hvilken av de som har sånn viftestyring jeg kan montere fremme i kabinettet, men dette er i alle fall noe jeg skulle ha likt å hatt.

Mvh Torbjørn :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk! Har lest gjennom testen sikkert 5 ganger nå, og valget står nå mellom Zalman 9700 NT og Thermaltake Big Typhoon.

Om ikke andre kommer med gode argumenter for eller imot, tror jeg nok det blir Thermaltake Big Typhoon, da man må ta ut hovedkortet for å sette på Zalman-kjøleren.

Lenke til kommentar

Må få anmerke at stock-kjøleren som følger med C2D er overraskende stillegående, og gir god nok kjøling med mindre du skal overklokke:

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2132

Siden du får den på kjøpet kan du jo se hva den duger til før du bruker flere hundre kroner på en ny kjøler. Bruker den selv på en [email protected], og CPU-temp v/100% load ligger godt under Tc (60C) med ca 1500rpm på vifta.

Lenke til kommentar

Planen var å overklokke den opp mot maks, derfor må jeg ha den beste CPU-kjøleren av de 3 nevnt i første post.

Men er så usikker på hvilken som kjøler best og samtidig som den ikke høres ut som en tornado :hmm: Pris har ingenting å si blant de 3.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Med det kabinettet ville jeg valgt en kjøler som kan monteres for å blåse bakover (eller oppover mot PSU), altså ikke Big Typhoon. Ville nok valgt Infinity hvis HKet tillater det. Ser også at Scythe Mine har et bra ytelse/støy-forhold hos FrostyTech, Hattelco har den hvis det er der du må handle.

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller Lian Li-kabinettet fra andre kabinett?

Har sett litt på Miné, men tror jeg tar Infinity i steden hvis jeg skal ha Scythe. Zalman tror jeg at jeg dropper, da jeg må av med HK for å montere den.

Lenke til kommentar
Big Typhoon yter best i kabinetter med åpning/vifter i sidepanelet. Dette har ikke Lian-Li-kabinettet du har valgt, såvidt jeg kan se.

Jeg byttet ut min Big Typhoon VX 120 til en Zalman. Mye bedre kjøleegenskaper og lettere å montere.

9071368[/snapback]

Begge påstandene dine er feilaktige iflg mega-testen til Hexus.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=8757&page=119

9071399[/snapback]

Du sier noe der ja!

Hvis jeg kjøper en slik sidedør du kan se i vedlegg, vil da Big Typhoon falle mer på sin plass? (Ser ut som netting hvor luften kan strømme gjennom).

Hvis ikke så bli det helt klart en Scythe. Infinity fikk god feedback i HW.no sin test. Ang. Miné så har jeg ikke sett andre tester av den enn den du linket til, hvor den kom på en imponerende 2.plass. Ble som vanlig svært usikker nå :hmm:

post-35504-1184428461_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Åpningen/grillen i sidepanelet til window-kit'et ser ut til å være beregnet på lufting av PCIE/PCI-kort heller enn CPU/HK. Men med god trekk vil det også være en fordel for Big Typhoon, særlig hvis du kan sette en vifte der.

Lenke til kommentar

Tja, må si jeg ble meget usikker nå. Regner med den sidedøren m/"åpning" vil føre til høyere lydnivå? Isåfall så kanskje jeg skal vente litt med den (ytelse og støy er prioritet nr. 1, utseende og "styling" får heller vente).

Så med original kabinettdør, uten viftehull osv, så vil du anbefale Scythe Infinity? Kan jeg snu den og bruke den alle 4 veiene slik at jeg selv bestemmer hvor luften skal blåses?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...