BlinkyBill Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Hei! Brodern hadde et lite uhell inni maskinen sin så kjøledingsen til nvidia-chip'en løsnet. Det dreier seg om en slik; en Zalman ZM-NB47J: Hovedkortet er et Asus A8N-E. I grunnen en forholdsvis grei prosedyre, men jeg har støtt på et lite problem. Som det står i Goopguiden har jeg fjernet gammel goop med isopropanol og q-tips. Men det er et gummi-/plastdeksel som ligger over slik at jeg ikke kommer til for å fjerne alt. Se bilder: (store, så dere kan se nært) (med og uten blitz) Å pille nedi kanten rundt selve chipen er uaktuelt, så enten må den bort, eller så må restegoopen bare bli liggende. Jeg kommer ikke til med en q-tips nedi der heller. Kan jeg ta vekk dekselet uten å måtte kjøpe nytt hovedkort til brodern? "Prosjektet" står på vent i påvente av gode råd Endret 9. juli 2007 av BlinkyBill Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det som ligger igjen rundt kanten kan bare bli liggende. Bare gjør selve chipen ren og se att det er god kontakt mellom chipen og kjøler. Og selvfølgelig legger du ett tynt lag med ny goop på. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Noe gammel tråd, menmen, kan være nyttig uansett. Det "dekslet" er nok noe som ligger for å beskytte kantene for chippen. Ofte er det bare en gummiteip av noe slag som ligger festet til PCBet i bunnen. Dersom det er bare gummi er det ingen problem å fjerne det, men man bør da være forsiktig ved montering at ikke kantene på chippen knekker eller man treffer noe på PCBet med kjøleren. Dette tilsvarer de fire små knottene som var på f.eks Socket A-prosessorene der chippen var uten HS. De tillater da at en kan sette kjøleren ned på chippen og deretter stramme feste. Dette kan man ikke når dette er fjernet, da litt feiltrykk så skades chippen i kantene. Man bør selvsagt være forsiktig. Sitter det fast slik at det ikke enkelt kan fjernes bør en bare la det være. Kun for å fjerne litt rester av pasta vil jeg heller anbefale å la både gummien og pastaen ligge. Det er bedre med litt ekstra paste liggende rundt chippen enn en ødelagt chip. Endret 22. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Nator Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Monterte likens nylig og det har ingenting å si for ytelse om det ligger igjen litt goop nedi der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå