Simen05 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Heisann! Jeg ser at mange anbefaler Panasonic GS5000. Det kameraet har 3 CCD sensorer. Og på detaljene ser jeg at det står 1,070 mill punkter per sensor. Jeg fant et annet kamera (Canon MVX4i uten at jeg har sett nærmere på dette) som hadde 1 CCD brikke, og det stod videre at det var 4,3 mill punkter per sensor. Dette betyr vel at det er 4,3 mill punkter på denne CCD brikken? Da skulle vel 1CCD brikke med 4,3 mill punkter være like bra som 3 CCD brikker med 1,07 mill punkter ?? Og en annen liten ting: Har antall CCD brikker noe sammenheng med bildekvalitet i dårlige lysforhold? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Heisann! Jeg ser at mange anbefaler Panasonic GS5000. Det kameraet har 3 CCD sensorer. Og på detaljene ser jeg at det står 1,070 mill punkter per sensor. Jeg fant et annet kamera (Canon MVX4i uten at jeg har sett nærmere på dette) som hadde 1 CCD brikke, og det stod videre at det var 4,3 mill punkter per sensor. Dette betyr vel at det er 4,3 mill punkter på denne CCD brikken? Da skulle vel 1CCD brikke med 4,3 mill punkter være like bra som 3 CCD brikker med 1,07 mill punkter ?? Og en annen liten ting: Har antall CCD brikker noe sammenheng med bildekvalitet i dårlige lysforhold? Takker for alle svar! 9036112[/snapback] Vanlig videooppløsning er bare ca 400.000 punkter uansett, så fullt antall pixler på sensoren brukes gjerne til stillbilder... videooppløsningen vil ikke få noen fordeler av flere piksler... heller av færre da hver piksel har større plass, og kan registrere mere lys. 3CCD og 1CCD er et format som ikke kan sammenlignes på den måten. Oppløsning og 3CCD/1CCD er to helt adskilte områder. 3CCD betyr at kameraet har tre brikker, hvor hver av de registrerer én primærfarge (rød, grønn og blå). Det vil si at fargegjengivelse og skarphet blir en helt annen enn med et tilsvarende 1CCD kamera. På et 1CCD kamera blir alle fargene rørt sammen til en "suppe" på samme brikke, også forsøker kameraet å skille de i signalbehandlingen før de lagres på tape... med varierende hell. Resultatet blir mer blasse farger, fargebløsning, feil farger og generelt dårligere bildekvalitet. Ettersom oppløsningen på video uansett bare er ca. 0,4 megapiksler, så vil man ikke dra nytte av MVX4i sin fordel med flere piksler. Man vil ikke få større oppløsning på videoen uansett. Og da står man fortsatt igjen med det faktum at 3CCD er bedre enn 1CCD i tilsvarende prisklasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå