Torbjørn T. Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Dei er eit betre utgangspunkt. RAW-filer inneheld meir informasjon enn JPG-filer, noko som gjer det enklare å t.d. få fram detaljar i område som er utbrent (eller so godt som utbrent). I tillegg er det som nevnt fyrst i tråden ikkje so farleg om ein bommer med kvitbalansen, ettersom denne kan endrast ved å dra på ein slider i ettertid, og kanskje meir som eg ikkje kjem på. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) RAW-filer kan sees på som de gamle negativene, bare at du kan se dem på datamaskinen med en gang uten å bearbeide dem først. Men skal du noe annet enn å se på dem på din maskin, må de "fremkalles". Fordelene med RAW er stort sett nevnt, men en ting som er glemt, er at RAW-bilder, i alle fall på EOS350D/400D er 12-bit pr farge, og ikke "bare" 8 bit (68 milliarder farger mulig, istedet for "bare" 16,7 millioner). Dette gir også litt ekstra muligheter i etterkant, selv om de fleste datamaskiner, grafikkort og skjermer bare er i stand til å vise 16,7 millioner farger. Edit: Ulempene ved RAW er at de tar over 3 ganger så stor plass som JPG, og med 400D, så kan du bare ta 1 bilde pr sek på RAW (nettopp fordi bildene tar 3 ganger så stor lagringsplass). Endret 16. juli 2007 av Ratleto Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Edit: Ulempene ved RAW er at de tar over 3 ganger så stor plass som JPG, og med 400D, så kan du bare ta 1 bilde pr sek på RAW (nettopp fordi bildene tar 3 ganger så stor lagringsplass). 9084001[/snapback] Du kan fortsatt ta 3 rawbilde i sekundet med 400d, men bufferet i kameraet vil fylle seg opp raskare. Du kan ta 10 rawbilde eller 27 jpg bilde før det fyller seg opp, med 3 b/s. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Med RAW kan du fortsatt ta 3 i sekundet med Pentax K10D, men bare 9 bilder, så går farten ned til 1 i sekundet. Uendelig med 3 i sekundet og JPEG (til minnet er fullt). Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Ok. Da er det sikkert jeg som har misforstått litt. Trodde 3 bilder pr sek var ca. 8-9 MB sek, dvs 1 RAW pr sek, men det er ikke der flaskehalsen er altså? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Ok. Da er det sikkert jeg som har misforstått litt. Trodde 3 bilder pr sek var ca. 8-9 MB sek, dvs 1 RAW pr sek, men det er ikke der flaskehalsen er altså? 9084457[/snapback] Joda, flaskehalsen er jo størrelsen på bilda, men i stadan for 3b/s i et sekund er det i 3 b/s i ca 9 sek med jpg, eller i 3,33 sekund med raw. Med 400d vel å merke. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Virka omtrent slik på 350D også. Testa her nå, og kunne ta 9 bilder i RAW før det kunne tas 1 pr 1-1,5 sek. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Eh, anng. første spm. her, så har jeg også fått med meg dette med at hvitbalansen kan justeres når bildet er tatt i RAW. Men når jeg åpna et JPEG bildet i Lightroom, tror du jaggu meg ikke jeg kunne stille hvitbalansen der og!? Hva er forskjellen? Har ikke testet opp mot hverandre for å sjekke, men noen forskjell må det jo være?! 9041360[/snapback] Ja. Det er faktisk forskjell. Når du justerer hvitbalansen i et RAW-bilde så omtolker du bare innholdet. Det er en helt tapsfri prosess, og kan gjøres om-og-om-igjen. Når du justerer hvitbalansen i et JPEG-bilde, så endrer du selve innholdet i bildet. Da blir det introdusert tap (pluss at JPEG er et format som fjerner ørlite informasjon hver gang du lagrer. Det baller på seg etterhvert - untatt i Lightroom som jo beholder originalen i bånn) Du vil også se at du ikke kan gjøre nøyaktig samme type endringer i hvitbalansen i JPG-bildet (om jeg husker rett): Du kan ikke sette til "daylight" eller "tungsten" på samme måte som du kan med en RAW-fil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå