Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen rister ved høy hastighet

Anbefalte innlegg

Har en Suzuki Vitara -94 modell, 1,6l 16ventiler. Ved hastighet opp mot 70-80 km/h begynner bilen å riste, som om man kjørte på vaskebrett. Ved å presse ned på skjermen over dekkene foran, gynger bilen tilbake. Samt mye dødgang på rattet. Regner med det er forstillingen som er slått skjev, ev støtdemper/ fjærer som må skiftes. Hvor mye vil dette komme på? Kan man gjøre slikt arbeid selv, uten spesialverktøy?

Mvh

Ps. Kan noen anbefale en dyktig og "hederlig" mekaniker/ verksted i Drammen? Trenger ikke være merkeverksted, men dyktige folk som ikke tar overbetalt fordi jeg ikke har peil... ;)

Håper jeg ikke fornærmer noen med dette...

Endret av Gregor Martin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du kontrollert hjulene? Ubalanserte felger kan få bilen til å riste i bestemte hastigheter.

9035441[/snapback]

Nei har ikke kontrollert hjulene. Er dette noe jeg kan gjøre selv, isåfall hvordan?, eller må jeg på verksted?

Men er ikke dødgangen på rattet og gyngingen når bilen står stille problemer som må rettes opp uansett?

Takk for svar...

Lenke til kommentar
Ved hastighet opp mot 70-80 km/h begynner bilen å riste, som om man kjørte på vaskebrett.

9035346[/snapback]

Antatt årsak: Ubalanse i hjul (avbalansering? evt skade på felder).

Ved å presse ned på skjermen over dekkene foran, gynger bilen tilbake.

9035346[/snapback]

Antatt årsak: dårlige/ødelagte støtdempere.

Samt mye dødgang på rattet.

9035346[/snapback]

Antatt årsak: Slark i styringen/styreledd.

De to siste tingene er alvorlige.

Lenke til kommentar

jeg hadde ca samme problemer, men det tok av når jeg kjørte i 30-40km/t.

Det var da dekkene som var ødelagt, når man så på de så man at det var ujevnheter på dekkene(stål-ringen under mønsteret som hadde løstnet).

Sjekk dette, dette burde være ganske lett synlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...