Gå til innhold

Moteindustriens skjønnheitsideal = pedofili?

Anbefalte innlegg

Kom over denne agurknyheiten på nettavisen

http://www.side2.no/mote/article1207923.ece

Der top model-vinnaren Frøydis Elvenes er angiveleg for tjukk for cat-walken.

Kva seier det om kva idealet er i denne industrien. At ei jente som nesten ikkje har former og har meir til felles med ei 10-11årig jente (satt litt på spissen) er for tjukk føler eg at fell på sin eigen urimelegheit.

Så då sett eg opp spørsmålet:

Er idealene til moteindustrien tynne 9-10årige gutter?

Og kva ideal er det eigentleg, folk som synes barn er sexy kaller me normalt pedofile. Mens her sitter grisene på toppen og styrer korleis både voksne og barn skal kle seg, og det er fullt akseptert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tynnere jo bedre, helst så tynne at de knekker når jeg skal gi dem et klem og at de må gå med stein i ryggsekken for at de ikke skal blåse vekk.

Mmm... *vann i munnen*

Nei, det er egentlig kvalmt. Jeg liker at de har former, faste bryster og en rompe. Mange av disse modellene ligner jo bare på en planke. lange, tynne og ingen former. Hva kan man tenne på der da?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva dette har med pedofili å gjøre. At noen liker tynne jenter gjør de ikke automatisk til pedofile.

Jeg har ikke noe til overs for modellene og moteindustriens skjønnhetsideal jeg heller, men dette er en smule "borte i natta".

Lenke til kommentar

Trådstarter prøver kanskje å trekke likheter mellom barn og modeller når det gjelder kroppens utvikling.

Selv så tenker jeg ikke jeg barn når jeg ser på modeller, heller at de ikke tiltrekker meg så ufattelig mye.

Men modeller må jo slite dag og natt med ikke kunne spise det de vil, for de kan jo risikere å bli "feite".

Lenke til kommentar

Det var satt på spissen.

Når ei tynn jente blir kalla stor og feit, så sette eg store spørsmålstegn med kva idealet som ligg bak er, derfor "pedofili?" i emnetittelen.

Og problemstillinga er der, kvifor blir det designa klær som hadde passa bedre kroppsform-messig til ein 11åring enn ei jente på 18år.

Dette har ingenting med å synes at normalt tynne jenter er pene, for tynne jenter er også pene og aktraktive. Det er kva idealet til moteindustrien er og kva som ligger bak det.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Om moteindustrien pleier jeg si det at klærene designes av homofile menn, vises frem av anorektiske tenåringsjenter, og blir fabrikert av asiatiske barn i slavefabrikker.

Får stort sett lyst til å spy av hele greia. Spesielt morsomt er det når noe slikt som 90% av menn oppgir at de heller vil ha en jente med litt pupper og lår, gjerne som trener og har litt definert og tonede abs, enn de ønsker en veik, bleik, anorektisk klesmodell-type.

Lenke til kommentar

Disse moteskaperne/bransjen fremstår som en temmelig forkvaklet gjeng synes nå jeg. :p For noen få år siden var "skjønnhetsidealet" deres, modeller fremstillt som bleke nedkjørte narko-vrak. Jeg greier ikke å "observere" det som trådstarter antyder som evt. ny "trend". At disse utmagrede, skjelett-modellene med utstående benpiper, ribben og hofteben har noe til felles med "undommelig skjønnhet" tror jeg ikke mange synes. (?)

Jeg synes det er himmelvid forskjell på naturlig slank 12-åring og disse knokkel-haugene som kommer skranglene nedover cat-walken. :p

Spm. man kan stille er i så tilfelle hva dette "skjønnhetsidealet" de presenterer er tenkt å forestille/hentyde til? Mulig det er noe slags "selvpining/selvoppoffrende" eller "minimalistisk" utrykksform? :hmm:

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Mange av jentene som går nedover catwalken er jo i 14-15års alderen...pedofili? kanskje ikke, men det er jævlig farlig nært isåfall.

Det hele blir for dumt, for om du spør den jevne mann i gata hvem han ville foretrukket å feie over mellom f.eks. Carmen Elektra eller Kate Moss, hvor mange hadde svart Kate Moss egentlig?

Men når homofile menn styrer industrien og på en eller annen måte har klart å lure kvinner til å tro at det er slank gutte-image som er bra for dem, så kan jeg ikke annet enn å sukke.

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt av saken... hadde heterofile menn designet klær så hadde de ønsket seg modeller med pupper og lår. "Dessverre" så eksisterer catwalken og reklamene i virkeligheten for kvinnene, slik at de skal få dårlig selvtillit. Kvinner og særlig yngre kvinner og jenter er faktisk uhyre konkuranseorienterte når det kommer til utseende. Langt mer så enn menn. Det samme presset eksisterer ikke på menn fordi vi gutta stort sett gir F i hvordan Brad Pitt osv. ser ut fordi vi måler vår egenverdi annerledes, kanskje gjennom status, intellekt, intekt, suksess osv.? Kanskje er dette instinktivt og går millioner av år tilbake til konkuranse om å finne make osv.?

Og kanskje er det til syvende og sist vi heterofile menn som må gå sammen og kreve pupper og lår, og ikke bleike knokkeljenter?

EDIT: Hvor mange av supermodellene er det forresten som er radmagre? Kommer ikke på andre enn Kate Moss, og hennes glansdager er long gone.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Jeg får assosiasjoner til krigsfanger og anorektikere når jeg ser mange av modellene på catwalken. Fint at de har begynt å innføre krav til bl.a BMI enkelte steder. Har selv en søster med anoreksi og synes det er tragisk at dette skal formidles som et ideal av noen "moteguruer" som later til å være helt hjernedøde ift skjønnhetsidealet de formidler!

Lenke til kommentar

Mener det var en dokumentar på tv for noen år siden hvor en kar hadde gått undercover i moteindustrien og avslørt at mange av moteskaperne var homofile, og faktisk flere av de var pedofile. Prøvde å søke det opp, men husker ikke navnet på programmet, noen andre som så det og evt husker det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...