cyclo Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Du har et godt poeng her, JohnMerric. Dette bildet har en så spontan karakter, at slike urenheter faktisk hører med. Jeg kan ikke forestille meg dette bildet photoshoppet klinisk rent for uønskede detaljer, siden det ikke fremstiller seg selv som annet enn dokumentarisk. Det blir fort slik at man ikke forstår naturlige bilder lenger når man har tilbrakt mer tid i PS, enn bak kamera.Er forøvrig enig i at telefonen bør man legge fra seg når man skal ta et bilde. 9042648[/snapback] Som sagt kommenterte jeg hva jeg syns hadde vært det perfekte bildet. Det som jo faktisk er interesant her er at jeg faktisk aldri har brukt photoshop på et eneste bilde selv (med unntak av å lage mindre versjon av bildet, samt evt. sort-hvit versjoner) Det virker for meg som om de fleste diskusjonene i denne kategorien går nettopp på hvordan få det perfekte bildet. Derfor jeg svarte sånn som jeg gjorde. Selv mener jeg at et bilde jeg tar, er et bilde. Om jeg begynner å redigere det, så er det ikke lenger bildet jeg har tatt, og dermed ikke interesant lenger for min del. For å si det slik. Jeg ville aldri funnet på å gjøre noe som helst i photoshop som jeg ikke kunne gjort i mørkerommet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Det med pixelpeepingen her på forumet er noe som både jeg og andre protesterer mot en del, og kanskje du heller skulle ha våget deg til å tilhøre opposjonen sammen med oss. Jeg hører til en tradisjon som går ut på å forsøke å sette seg inn i fotografens filosofi, og kommentere et bilde ut fra det. Hvis noe åpenbart er tatt med en spesifik filosofi i tankene, som f.eks. dokumentar, så må man respektere det uttrykket. Det samme gjelder spørsmålet "få se dette i s/h, sepia eller farger". Har man valgt et uttrykk, så får man forholde seg til det. Jeg synes kanskje vi skulle bli flinkere til å gi besked om hvilken type kritikk vi ønsker, når vi legger ut et bilde. Hvis det ikke ligger noe slik info i en tråd, så bør vi forholde oss til å gi tilbakemelding på hvordan man kan få sitt uttrykk bedre gjennomført, som f.eks. når noe er hardt skarpet, litt feil fokusområde i makro, litt feil eksponering og slikt. Jeg har fått mye konstruktiv kritikk på slike områder, som jeg har vært veldig glad for. Heldigvis er de fleste så kjent med mine uttrykk etter hvert, slik at jeg stort sett slipper den type kritikk som jeg ikke anser som konstruktiv. Det er den måten jeg også ønsker å bidra til dere andres fotografi, med å ta dere på alvor som fotografer, og ikke sette meg selv og min filosofi på en pidestall over deres filosofi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå