Polarbastard Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Dette blir litt på sidelinjen, men jeg spør likevel... Har bestilt en "gammel" (ca 15 år) bil del fra broderfolket (var ikke å oppdrive her i landet). Kostet rundt 1600 sek ink porto. Ser på pakkespor at denne delen ligger inne hos "Customs clearance process". Har ligget der siden fredag. Mitt spørsmål er om jeg må betale moms (ev toll) på en brukt bil del? Noen som har vært borti dette før? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Yupp... Du får snart brev i posten der du blir bedt om posten for lov å åpne pakken og fortelle denne, eller om de kan åpne alle fremtidige pakker for deg og fortolle, eller om du vil komme ned for å gjøre opp for deg. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 Her er det flere ting som spiller inn. For det første må vi som andre nevner skille mellom moms og toll. Frihandelsavtalene skal fjerne sistnevnte, ikke førstenevnte. Hva er forskjellen: Jo, toll er en avgift som legges på importerte varer for at utenlandske varer skal bli dyrere, og innenlandske produsenter dermed mer konkurransedyktige. Moms og andre omsetningsavgifter derimot legges på både innelandsk- og utenlandskproduserte varer. De virker dermed ikke konkurransevridende, og rammes ikke av frihandelsavtaler. Så kommer tollbehandlingen. Det er i grunnen litt synd at Posten og andre kaller det for akkurat det, fordi det får folk til å tro at det er en avgift. Det er det ikke, det er rett og slett et gebyr som Posten legger på jobben med å få varen tollbehandlet. Nå kan du i teorien gjøre tollbehandlingen selv over internett, og dermed slippe å betale andre for det. Desverre hindrer ikke det Posten eller andre og ta gebyrer for pakkebehandlingen om de vil. Posten er frekke nok til å ta 90 kroner uansett, i "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad". Hvor mye lagerplass en konvolutt med en CD i tar kan man jo spørre seg. Og når de kan ta 90 kroner og gjøre tollbehandlingen i tillegg, er det klart at dette ikke rimer helt. Så er spørsmålet om man skal øke 200 kroners-grensen, og hvorfor. Du må betale moms på varer du kjøper i Norge, enten de koster over eller under 200 kroner. Hvorfor skal man ikke betale det på varer fra utlandet? Jeg synes personlig ikke det er noe problem å betale moms på importerte varer, uansett pris. Det er dog en nedre grense for når det er praktisk for staten å kreve inn momsen, fordi behandlingen av enkelttransaksjoner blir for kostbar. Så en praktisk nedre grense er grei. Om den skal være 200 eller 500 eller 100 kroner skal være usagt. Men gebyret er en uting. Jeg ser nok heller at man kunne pålegge transportfirmaene å ikke ta gebyr for sendinger som egenfortolles, eventuelt gjøre dette til et mer lempelig beløp. Geir 9042503[/snapback] Vel vi er nok enige til et vist punkt. Men ta produkter som musikk og film, de blir som regel produsert i utlandet. Jeg ser også norske band sine album bli solgt billigere i utlandet enn i Norge (ja tilogmed med norsk plateselskap i ryggen).. Dette gir ingen logikk i mitt hode. Momsen gjør meg ingenting, som du ser i første post. Det gebyret på 90kr derimot provoserer meg noe vanvittig, hadde grensen vært hevet til 500kr eller 1000kr ville det knapt gått ut over norsk næringsliv og vi ville sluppet at posten kan kreve slike syke gebyr for en jobb som koster dem knappe 10kr. Så ja, moms er greit så å si uansett pris, om dem da trekker fra momsen som allerede er betalt til landet varen ble bestilt ifra.. dobbel moms blir bare idiotisk. Siden Norge har høyere moms enn de fleste andre land så får dem inn kroner uansett. Men fjern alt av gebyr og andre avgifter på varer under 1000kr fra utlandet spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå