Gå til innhold

Toll og 200kr grensen

Anbefalte innlegg

Hei, dette har nok sikkert vært oppe til diskusjon før, men jeg begynner virkelig å bli forbanna nå.

Hva i all verden må gjøres for at vi nordmenn skal få nyte godt av internet og utenlanske webshops?

Jeg bestilte her om dagen noe fra play.com som kostet 17.99£ noe som kom på 213kr sånn ca. Fikk en lapp i posten idag der det står

Postoppkrav inkl. Bankgebyr 0kr

MVA 54kr (den er forsåvidt grei)

Toll 0kr

Forenklet Tollbehandling 90kr

Betaling ved utlevering 144kr

Dette er jo fullstendig sykt

Nå må noen få gjort noe snart, vi har en patetisk tollgrense på 200kr.. Finnes det noe annet sivilisert land i verden med mer kommunistisk tankegang enn dette?

Welcome to No®Way!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør som meg, be avsender merke verdien lavere enn 200NOK , evt merk pakken som gave eller garantisak.

Mine 4 siste pakker har gått rett igjennom. Litt spent på den siste som skal komme med DHL, stor pakke med kompressor og rør til en verdi av 5000,-

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Hvilke land er dette da?

I europa så har EU, med relativt bra hell, jobbet for frihandel siden 60-tallet. GReit nok at vi ikke er med i EU, men vi er ganske spesielle når man ser på at vi ligger på mellomkrigsnivå når det gjelder vår proteksjonistiske politikk.

Lenke til kommentar

Den politiske høyresiden foreslo å høyne tollgrensen til 1000 kr, noe som tydeligvis ikke ble noe av.

Tollgrensen er jo noe gamle avgifter for å beskytte norsk produksjon. At du måtte betale mer for å kjøpe produkter fra utlandet, mens hvis du kjøptet produktet i Norge var det billigere. Nå har det seg sånn at det er en utdatert avgift ettersom mer og mer av norsk produksjon flyttes til utlandet.

Men er det noen som vet om tollavgiften inkluderer frakten også, eller bare varene?

Edit: Det viser seg at varer under 1000 kr får tollavgift på 75 kr, mens varer over 1000 kr koster litt mer. Varer som koster under 200 kr er det ingen toll på. Noen steder har det stått at bare 25-50% av pakkene blir sjekket, andre steder står det 40%-50% så det er litt vagt. Men det sier seg selv at ikke alle blir sjekket.

Endret av ronny-andre
Lenke til kommentar
Tollgrensen er jo noe gamle avgifter for å beskytte norsk produksjon.

9039502[/snapback]

Nå for tiden er det vel mest tiltenkt å beskytte norske (import) grossister/detaljehandel. Det er bransjeorganisasjoner i næringslivet som har drevet sterk lobby-virksomhet for å beholde dagens kr.200 grense.

Lenke til kommentar
Edit: Det viser seg at varer under 1000 kr får tollavgift på 75 kr, mens varer over 1000 kr koster litt mer. Varer som koster under 200 kr er det ingen toll på. Noen steder har det stått at bare 25-50% av pakkene blir sjekket, andre steder står det 40%-50% så det er litt vagt. Men det sier seg selv at ikke alle blir sjekket.

9039502[/snapback]

Sikker på at du ikke blander begrepene "tollavgift" og "moms" nå?

Forøvrig er det veldig få vare-slag man betaler tollavgift på.

Lenke til kommentar
Den politiske høyresiden foreslo å høyne tollgrensen til 1000 kr, noe som tydeligvis ikke ble noe av.

*snip*

Men er det noen som vet om tollavgiften inkluderer frakten også, eller bare varene?

9039502[/snapback]

Det var valgkampflesk fra venstre-sentrum ved forrige stortingsvalg og det gikk den veien løftene pleier å gå.

Hvis varen koster 200 kroner eller mer og det skal svares merverdiavgift er det merverdiavgift på frakten også.

Postens priser for tollklarering er kr.90 (kr.93 fra 1/8-07) for varer med verdi kr.200-1000 og kr.182 (kr.188 fra 1/8-07) for varer med verdi over kr.1000.

Andre speditører har andre priser.

Det er veldig få varer det er tollavgift på. Moms og toll er ikke det samme.

Grensen er lav ja men jeg forstår hvorfor den er der og jeg ser ikke det store problemet.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Det store problemet er at vi i Norge da alltid betaler bortimot 75% mer enn dem gjør i andre land, uavhengig hvor vi handler det. Typisk den norske stat.

Ta tobakksavgiften, det koster sånn ca 50 øre eller var kanskje mindre å produsere en 20pk sigaretter, den stakkars tobakksplukkeren får ca 10øre pr pakke han plukker. På en dokumentar jeg så angående dette var det så ille at mange av dem som jobbet med dette satt igjen med gjeld etter en arbeidsdag og dette er ikke tull engang. Mens den norske staten legger på avgifter som er mange tusen prosent over verdien, skor seg på fattige i afrika. Hadde 95% av avgiften gått rett til de bøndene som arbeider på tobakksplantasjer skulle jeg holdt kjeft men de går rett i statskassa.

Jeg ser ikke hvorfor den grensa er der, lite spørsmål, gjelder den for en "privat platesjappe" også?

De avgiftene er så høye at det ikke svarer seg i det hele tatt å bruke noen av verdens billigste webshopper for å handle og det sier mye, så lenge det er under 200kr så går det greit men det er tusenvis av dvd/cd produkter som desverre koster over 200kr på f.eks play.com også, for en som samler på limited/special editions og serier så er dette forbanna irriterendes. De norske prisene er kunstig høye, og så lenge den grensen er der vil dem ikke synke heller. Hadde glatt handlet i Norge og helst på en sjappe som ikke er med i de store kjedene om prisene faktisk hadde vært på et nivå som er litt mer normalt.

Jeg ser på kvoten på alkohol og tobakk på samme måte.. øk den med det ti dobbelte (om ikke enda mer) av dagens kvote, hvorfor i alle forbanna dager skal vi nordmenn ta til takke med en patetisk 6 pack øl fra utlandet, det finnes ingen andre land med sånne grenser. Jeg kan bare ikke fatte og forstå logikken.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

4 mnd etter de foreslo dette, gjett kem som ble finansminister? Jo, en høyre-mann ved navn Per-kristian Foss. Det er slike ting som får meg til å tro at eneste utvei er væpnet revolusjon

Lenke til kommentar
Det store problemet er at vi i Norge da alltid betaler bortimot 75% mer enn dem gjør i andre land, uavhengig hvor vi handler det. Typisk den norske stat.

Ta tobakksavgiften, det koster sånn ca 50 øre eller var kanskje mindre å produsere en 20pk sigaretter, den stakkars tobakksplukkeren får ca 10øre pr pakke han plukker. På en dokumentar jeg så angående dette var det så ille at mange av dem som jobbet med dette satt igjen med gjeld etter en arbeidsdag og dette er ikke tull engang. Mens den norske staten legger på avgifter som er mange tusen prosent over verdien, skor seg på fattige i afrika. Hadde 95% av avgiften gått rett til de bøndene som arbeider på tobakksplantasjer skulle jeg holdt kjeft men de går rett i statskassa.

Jeg ser ikke hvorfor den grensa er der, lite spørsmål, gjelder den for en "privat platesjappe" også?

De avgiftene er så høye at det ikke svarer seg i det hele tatt å bruke noen av verdens billigste webshopper for å handle og det sier mye, så lenge det er under 200kr så går det greit men det er tusenvis av dvd/cd produkter som desverre koster over 200kr på f.eks play.com også, for en som samler på limited/special editions og serier så er dette forbanna irriterendes. De norske prisene er kunstig høye, og så lenge den grensen er der vil dem ikke synke heller. Hadde glatt handlet i Norge og helst på en sjappe som ikke er med i de store kjedene om prisene faktisk hadde vært på et nivå som er litt mer normalt.

Jeg ser på kvoten på alkohol og tobakk på samme måte.. øk den med det ti dobbelte  (om ikke enda mer) av dagens kvote, hvorfor i alle forbanna dager skal vi nordmenn ta til takke med en patetisk 6 pack øl fra utlandet, det finnes ingen andre land med sånne grenser. Jeg kan bare ikke fatte og forstå logikken.

9040784[/snapback]

kvoten og avgiftene på alkohol og tobakk er jo for å begrense konsumet, begge deler er vel pr i dag dokumentert som helseskadelig. Samme er det for sukkeravgiften, du har maks lov til å ta med 5kg sukker over grensen eller noe slikt (om jeg husker rett)

Lenke til kommentar

4 mnd etter de foreslo dette, gjett kem som ble finansminister? Jo, en høyre-mann ved navn Per-kristian Foss. Det er slike ting som får meg til å tro at eneste utvei er væpnet revolusjon

9042168[/snapback]

Dere husker nok feil... Det var en SV-dame som heter Kristin Halvorsen som ble finansminister.

Dette var ikke et høyre-forslag, men kom fra de rødgrønne, og føyer seg inn i rekken over løgner de kom med i valgkampen!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/06/442535.html

Lenke til kommentar
Raptor, jeg tenker på forrige periode. Dette tema har vært oppe flere ganger.

9042255[/snapback]

Tror det bare var KrF og kanskje Venstre som ville det da. Du får se om du finner noen kilder.

Det jeg husker best var iallefall det de rødgrønne sa, fordi de gikk ut og lagde en stor sak ut av det...

Lenke til kommentar
Det er veldig få varer det er tollavgift på. Moms og toll er ikke det samme.

9040251[/snapback]

Stemmer det, for folk flest er det nok klær og sko som er dei mest aktuelle varene som det er tollavgift på. Eg veit ikkje kva folk handler over nett, men vil tippe det er veldig mykje elektriske apparater, som det ikkje er tollavgift på.

Eg kunne godt tenke meg ei høgare grense, er ein flittig brukar av nettbutikkar i utlandet. Samtidig vil det kunne få konsekvensar for norsk næringsliv. Det finnes nettbutikkar i utlandet der du kan få musikk, spel og DVD-filmar til under 200, men lite elektronikk og den slags. Heving av grensa ville ført til ein stor auke i kjøp frå utlandet som nok har negativ innverknad på norske butikkar. Omfanget er eg derimot i tvil om, kor mange som faktisk handler over nett og tør bruke utanlandske butikkar.

Ebay ville nok blitt meir attraktivt for nordmenn med ei høgare momsgrense, meg sjølv inkludert.

Lenke til kommentar

Her er det flere ting som spiller inn. For det første må vi som andre nevner skille mellom moms og toll. Frihandelsavtalene skal fjerne sistnevnte, ikke førstenevnte.

Hva er forskjellen: Jo, toll er en avgift som legges på importerte varer for at utenlandske varer skal bli dyrere, og innenlandske produsenter dermed mer konkurransedyktige. Moms og andre omsetningsavgifter derimot legges på både innelandsk- og utenlandskproduserte varer. De virker dermed ikke konkurransevridende, og rammes ikke av frihandelsavtaler.

Så kommer tollbehandlingen. Det er i grunnen litt synd at Posten og andre kaller det for akkurat det, fordi det får folk til å tro at det er en avgift. Det er det ikke, det er rett og slett et gebyr som Posten legger på jobben med å få varen tollbehandlet. Nå kan du i teorien gjøre tollbehandlingen selv over internett, og dermed slippe å betale andre for det. Desverre hindrer ikke det Posten eller andre og ta gebyrer for pakkebehandlingen om de vil. Posten er frekke nok til å ta 90 kroner uansett, i "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad". Hvor mye lagerplass en konvolutt med en CD i tar kan man jo spørre seg. Og når de kan ta 90 kroner og gjøre tollbehandlingen i tillegg, er det klart at dette ikke rimer helt.

Så er spørsmålet om man skal øke 200 kroners-grensen, og hvorfor. Du må betale moms på varer du kjøper i Norge, enten de koster over eller under 200 kroner. Hvorfor skal man ikke betale det på varer fra utlandet? Jeg synes personlig ikke det er noe problem å betale moms på importerte varer, uansett pris.

Det er dog en nedre grense for når det er praktisk for staten å kreve inn momsen, fordi behandlingen av enkelttransaksjoner blir for kostbar. Så en praktisk nedre grense er grei. Om den skal være 200 eller 500 eller 100 kroner skal være usagt.

Men gebyret er en uting. Jeg ser nok heller at man kunne pålegge transportfirmaene å ikke ta gebyr for sendinger som egenfortolles, eventuelt gjøre dette til et mer lempelig beløp.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...