Gå til innhold

Rett før jeg gikk fem på på ukestilbudet hos Komplett.

Anbefalte innlegg

Greit nok, den er ca 500 kroner dyrere, men skal man ha ytelse så koster det litt ekstra ;)

Så nå blir det serial-ATA disk isteden. Skjønner hvorfor Komplett selger unna disse diskene før Serial ATA varianten kommer på markedet...

Hva ytelse angår, så anbefaler jeg det å sjekke ut hva www.storagereview.com sier i så henseende :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og når det gjelder brusen....  :rofl:  

Du er en som ikke er så gammel ???

Prøv du.. og du vil se at du faktisk KAN det.  Om du ikke har ett glass som er DIGERT i omkrets.    :p

Hele poenget her er var å illustrere at forskjellen på to flaskehalser ikke har noe å si så lenge det finnes en enda mindre flaskehals i kjeden. Din egen hals setter begrensningen på hvor mye væske den kan ta ned på en gang, uavhengig av om du heller ned fra en bøtte som kan yte titalls liter i sekundet eller et glass som kan yte kanskje én liter i sekundet. Men dette tipper jeg egentlig alle hadde skjønt allerede. Kanskje med unntak av én...

Lenke til kommentar
En Ata 133-disk kan overføre 133Mb/s mens en At-100 kan maks klare 100Mb.

Ingen forskjell ????

33% mer er ganske mye synes nå jeg. :p

Men du må jo selvsagt ha ett hovedkort som støtter så raske disker, og det må være aktivisert. Ellers vil man selvsagt ikke merke forskjell.

Når det gjelder Seriell-ATA så har de vel en overføring på 400(500?).

Så det sier seg selv at disse er mye kjappere i overføringen.

Spørsmålet vil vel være hvor mye en s-ata-disk rakler og bråker. Og hvor varm den blir.

Hvet du i det hele tatt hva som er flaskehalsen når det gjelder en harddisk?

Lenke til kommentar

Og når det gjelder brusen.... :rofl:

Prøv du.. og du vil se at du faktisk KAN det. Om du ikke har ett glass som er DIGERT i omkrets. :p

Hele poenget her er var å illustrere at forskjellen på to flaskehalser ikke har noe å si så lenge det finnes en enda mindre flaskehals i kjeden. Din egen hals setter begrensningen på hvor mye væske den kan ta ned på en gang, uavhengig av om du heller ned fra en bøtte som kan yte titalls liter i sekundet eller et glass som kan yte kanskje én liter i sekundet. Men dette tipper jeg egentlig alle hadde skjønt allerede. Kanskje med unntak av én...

Neida. Jeg vet at poenget var å illustrere flaskehalsen. Men som sagt. MITT poeng er at ett hoverkort som støtter 133 sammen med en disk som er 133 er kjappere enn ett kort som kjører på 100 sammen med en 100-disk. Det er der enkelte har dettet av.

Og når det gjelder brusen... og JA jeg kan være kranglete...

PRØV !! og du vil se at det er forskjell. Fordi det ikke er halsen som er problemet. Ikke i mitt og mange andre jeg studerte med sitt tilfelle hvertfall. Problemet er at du med ett glass kun kan få inn en viss mengde gjennom munnen. Jeg klare hvertfall ikke fylle opp hele kjeften på en gang med ett glass. Det klarer jeg med noe som er større i omkrets !

Men det har aldri vært poenget mitt å snakke brus. Eller annen veske. Jeg snakket overføring Hd-Mb. Og jeg håper jeg nå har fått forklart opplegget godt nok. ( se øverst Minus quote'inga)

Lenke til kommentar

En annen måte å si det på er at dersom en ata133 - disk yter bedre enn en ata100 - disk så er det pga. at den er av en nyere modell (den har kanskje større rotasjonshastighet, større datatetthet på platene, færre plater, større cache e.l.), ikke pga. av at den sitter på et hovedkort med ata133. Ytelsen vil være tilnærmet den samme på et hk med 'kun' ata100.

De aller råeste ide-disker har i syntetiske tester en transfer rate på litt over 50MB/sek, så det skal mer til før overgangen fra ata100 til 133 virkelig gjør noe særlig utslag. I burst mode kommer transfer-raten betydelig høyere enn 50MB/sek, men det er i så fall over svært korte tidsrom og heller ikke der vil ata100 være noen flaskehals som jeg har sett i noen tester så langt ihvertfall.

Test av ata100 vs. 133 her: http://www.tweakers.com.au/articles/storag...ta133/page1.asp

Har du noen tester som viser at det du sier er riktig Drakaslave, eller slenger du bare ut påstanden fordi 133 er et større tall enn 100 ;-)

Eller er det fordi, som Nota sier, at du er en liten kranglefant? :rofl:

Forresten synes jeg sammenligningen med glasset og bøtten var god.

Lenke til kommentar

Ingen forskjell ????

33% mer er ganske mye synes nå jeg. :p

ATA-100 og 133 er overføringshastigheten mellom kontroller og hdd. Om du bruker ATA-133 betyr ikke at ting går fortere av den grunn. HDD må henge med.

For å forklare enkelt: Klarer du å drikke mer brus i sekundet om du drikker fra ei bøtte istedet for et glass?? ;)

Les HELE innlegget mitt da. Alle kan klare å vri om ting ved bare å bruke deler av ett innlegg. Jeg sa ganske så tydelig at det gjalt hovedkort med støtte for 133 og disk som var 133 !! :grumpy:

Prøv du.. og du vil se at du faktisk KAN det. Om du ikke har ett glass som er DIGERT i omkrets. :p

Du er nok litt ute og sykler her, desverre. Selv om både kontroller og disk er ata-133, snakker man fremdeles om bånbredden mellom disk og kontroller. Diskene i dag klarer uansett ikke mer enn det som var nevnt lenger oppe i tråden, 35-40 mb/s. Den siste 15.000 rpm scsi-disken fra Seagate med 8 mb cache er på et UW-320 grensesnitt, men det betyr på ingen måte at disken greier 320 mb/s selv om grensesnittet greier det. 60-70 mb/s er vel den faktiske ytelsen iflg Storagerewiev. Og da snakker vi sannsynligvis om verdens raskeste disk...

Lenke til kommentar

Les HELE innlegget mitt da. Alle kan klare å vri om ting ved bare å bruke deler av ett innlegg. Jeg sa ganske så tydelig at det gjalt hovedkort med støtte for 133 og disk som var 133 !! :grumpy:

Poenget her er at høyere overføringshastighet mellom hovedkort og harddisk ikke gjør at harddisken i seg selv vil jobbe raskere. Ingen ide disker greier i dag og utnytte ata100 fult ut, så alt over det er overkill

Lenke til kommentar
Du er visst en liten kranglefant du.. :rofl:

Som så mange andre sier, så er ikke f. eks. denne harddisken raskere om man kjører den på et hovedkort som støtter ATA-100 eller ATA-133.

Ta deg en tur innum :google: du...

Jeg kan gjøre bedre enn det. Jeg har prøvd disken selv. Og du merker forskjell om du setter den som 133 eller hundre på MITT hovedkort. Så du var litt uheldig med den. Jeg har desverre gitt bort disken, da den bråkte. Men jeg kan jo alltids tigge han om å få låne den bare for å kjøre ett par tester. :p

Så plukk et "bedre" ekselmpel neste gang. :rofl:

Lenke til kommentar

Du er nok litt ute og sykler her, desverre. Selv om både kontroller og disk er ata-133, snakker man fremdeles om bånbredden mellom disk og kontroller. Diskene i dag klarer uansett ikke mer enn det som var nevnt lenger oppe i tråden, 35-40 mb/s. Den siste 15.000 rpm scsi-disken fra Seagate med 8 mb cache er på et UW-320 grensesnitt, men det betyr på ingen måte at disken greier 320 mb/s selv om grensesnittet greier det. 60-70 mb/s er vel den faktiske ytelsen iflg Storagerewiev. Og da snakker vi sannsynligvis om verdens raskeste disk...

Det var jo synd for de diskene da. I følge Toms Hardwareguide klarer Ibm's 180Gxp serie , som er en ata100, burst på 90. Og det er burst'en jeg har forstått at tallene kommer fra. Transfer-rate'n er helt riktig ikke i den størrelsen. På ibm'en er den ikke på mer enn ca 50 mb/s.

http://www4.tomshardware.com/storage/20021...es/image004.gif

Lenke til kommentar

Du får kjøpt runde IDE kabler , så hvorfor stresse med serial ATA ?.

Sanakke meg om bortkastet system . Dette er bare teoretisk målbar

effekt .

Løp og kjøp allesammen . jeg kan kjøpe de gamle diskene deres .

1/3 av ny pris ? de suger jo i forhold til S-ATA.

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Du får kjøpt runde IDE kabler , så hvorfor stresse med serial ATA ?.  

Sanakke meg om bortkastet system . Dette er bare teoretisk målbar  

effekt .  

Fordi det er mange andre fordeler med S-ATA framfor P-ATA? (se mitt innlegg tidligere i tråden for liste)

En annnen grunn er at bransjen faktisk klarer å se framover. Om noen år vil ikke P-ATA 100/133 være raskt nok for diskene og da er det virkelig behov for et bedre grensesnitt. Dette ser bransjen allerede nå, men det gjør kanskje ikke du? Om du tror at det bare er å innføre når man faktisk har bruk for det så må jeg påpeke at det er ikke bare bare å innføre et nytt grensesnitt over natta. Derfor begynner man nå så slipper man å komme i den kjedelige situasjonen at grensesnittet er så dårlig at man ikke får utnytta harddiskene.

Runde P-ATA kabler er langt fra optimalt da det ofte blir for mye støy mellom lederne. Derfor melder flere også om redusert ytelse ved bruk av runde P-ATA kabler, spesielt når kablene blir lange (les 90cm kablene). Disse runde P-ATA kablene er også ganske stive og uhåndterlige med svære kontakter. S-ATA kabler er mye enklere å arbeide med :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ingen forskjell ????

33% mer er ganske mye synes nå jeg.   :p  

ATA-100 og 133 er overføringshastigheten mellom kontroller og hdd. Om du bruker ATA-133 betyr ikke at ting går fortere av den grunn. HDD må henge med.

For å forklare enkelt: Klarer du å drikke mer brus i sekundet om du drikker fra ei bøtte istedet for et glass?? ;)

Herregud... hadde glemt av denne threaden, men følte nå at jeg bare MÅTTE svare.

Drakaslave: Det spørs va du mener med "gammel" ;) Poenget er at for at unger som DEG skal skjønne, så brukte jeg ordet "brus"... men det gikk tydelighvis ikke inn alikevel :roll: Kanskje du ble distrahert av det ordet?

Alle andre her skjønte tydelighvis hva jeg mente, så det sier vel mer om deg enn om meg da. ;)

Kanskje jeg skulle sagt at du må bruke sugerør? Det er kanskje lettere å forstå? ;)

Og det med at jeg skulle lese HELE innlegget ditt... ja jeg gjorde faktisk det, men som de andre også her sier så tar du feil.

Nattago' vennen :woot:

Lenke til kommentar

Runde P-ATA kabler er langt fra optimalt da det ofte blir for mye støy mellom lederne. Derfor melder flere også om redusert ytelse ved bruk av runde P-ATA kabler, spesielt når kablene blir lange (les 90cm kablene). Disse runde P-ATA kablene er også ganske stive og uhåndterlige med svære kontakter. S-ATA kabler er mye enklere å arbeide med :)

Word.

Alle som har prøvd å få en fem-seks slike kabler til å ligge riktig inne i et trangt kabinett drømmer om slanke S-ATA kabler. Frusstrasjonen som har oppstått i slike øyeblikk har ødelagt mye hardware opp gjennom årene...

Kabler som ligger der de skal og ikke stopper luften fra å sirkulere er et stort fremskritt.

Lenke til kommentar

Jeg selger verdens kjappeste HD!! den er ca 5/6 år gammel og har 15gig og har en hastighet på ata33....det er muligens no cluster/cyckle error på den men funker M Y E bedre enn en S-ATA med 8mb cache....pris : 15.000.-

Detta er et supertilbud så slå till nå!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...