Gå til innhold

Rett før jeg gikk fem på på ukestilbudet hos Komplett.

Anbefalte innlegg

Var mildt sagt i fryd over ukestilbudet hos Komplett. 120 GB Seagate Barracuda V på tilbud. Skulle akkurat til å bestille før jeg dobbeltsjekket hos Flexi-Data. Minus porto som jeg slipper hos Flexi siden jeg bor i nærheten og kan hente varen så bled det faktisk litt billigere der enn hos Komplett.

Trodde jeg hadde vært litt glup og spart et par kroner før jeg la merke til den nye kategorien under "harddisk". "3.5 Serial-Ata" (hvis den ikke er ny så har jeg ihvertfall ikke lagt merke til den før) Der er den samme disken med Serial-ATA og 8mb cach! Bekreftet 2003-01-10. Greit nok, den er ca 500 kroner dyrere, men skal man ha ytelse så koster det litt ekstra ;)

Så nå blir det serial-ATA disk isteden. Skjønner hvorfor Komplett selger unna disse diskene før Serial ATA varianten kommer på markedet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det gjenstår jo å se, men uansett så er det forskjell på 8mb cach og 2mb cach og så slipper man de lite praktiske ledningene.

Du kan jo lese mer bl.a. her: http://www.hardware.no/guider/harddisk/index6.html

Men man forventer tydeligvis at salget av 120GB harddisken uten serial-ata vil avta når serial-ata versjonen kommer, siden man velger å selge dem unna til en billig penge nå.

Lenke til kommentar

En Ata 133-disk kan overføre 133Mb/s mens en At-100 kan maks klare 100Mb.

Ingen forskjell ????

33% mer er ganske mye synes nå jeg. :p

Men du må jo selvsagt ha ett hovedkort som støtter så raske disker, og det må være aktivisert. Ellers vil man selvsagt ikke merke forskjell.

Når det gjelder Seriell-ATA så har de vel en overføring på 400(500?).

Så det sier seg selv at disse er mye kjappere i overføringen.

Spørsmålet vil vel være hvor mye en s-ata-disk rakler og bråker. Og hvor varm den blir.

Lenke til kommentar

Det er bare teoretisk overføring da, disken i seg selv klarer vel neppe mer enn 35-40 max, så egentlig er det jo bare teit. Dessuten må man skaffe seg kontroller med sata.

Fordelen er at disken er alene på kablen og at kablen er tynntynntynn. Er neppe verdt å betale 500 mer for en sata disk pr i dag. Hvor mye kosta barracuda V disken på flexidata?

Lenke til kommentar
Blir det noe spesiell ytelsesforbedring med de nye Serial-ATA diskene?  

Man merker jo ikke forskjell på en ATA-100 og en ATA-133 disk. Er disken som er flaskehalsen hvis jeg ikke har misforstått helt.

www.tomshardware.com og les testen, serial ata har lik ytelse som Paralell ata.. Waist of money !!! :o

Lenke til kommentar

Ingen forskjell ????

33% mer er ganske mye synes nå jeg.   :p  

ATA-100 og 133 er overføringshastigheten mellom kontroller og hdd. Om du bruker ATA-133 betyr ikke at ting går fortere av den grunn. HDD må henge med.

For å forklare enkelt: Klarer du å drikke mer brus i sekundet om du drikker fra ei bøtte istedet for et glass?? ;)

Lenke til kommentar

Veldig bra sammenligning Buzz!

Forøvrig: Selv om S-ATA har en teoretisk båndbredde på 150Mb/s så må ALLE dagens kontrollere kjøres via PCI-bussen. Den har en båndbredde på 133 MB/s....

Det er først når S-ATA kontrollerene blir inkludert i Southbridgen at man får full båndbredde.

I de fleste tilfeller vil tilogmed ATA-100 være bra nok for dagens disker, ATA-133 er for de fleste overkill.

Men det er jo kjekt med tynne kabler da. Også er det kult å fortelle andre at man har S-ATA:-)

Lenke til kommentar

Ytelse økningen fra ATA-100 til ATA-133 er omtrent ikke merkbar, bare les tester rundt omkring på nettet, f.eks tomshardware.com . Om ytelse økningen blir så diger på SATA er ikke helt avgjort enda, men du har iallefall en fordel, og det er tynnere kabler!

Lenke til kommentar

Forøvrig: Selv om S-ATA har en teoretisk båndbredde på 150Mb/s så må ALLE dagens kontrollere kjøres via PCI-bussen. Den har en båndbredde på 133 MB/s....

Vel, ikke hvis du har 64bit/66MHz PCI buss.... Men uansett gjelder det at disken ikke klarer å fylle interfacet. Den største fordelen med S-ATA per i dag er kablene.

Lenke til kommentar
Så nå blir det serial-ATA disk isteden. Skjønner hvorfor Komplett selger unna disse diskene før Serial ATA varianten kommer på markedet...

Salget av p-ata disker vil nok være stort i lang tid framover. Folk har jo fremdeles gamle hovedkort og s-ata. Tror nok Elkjøp selger noen maskiner også neste år (i 2004 ja) uten s-ata støtte. Selv dagens hovedkort har jo bare 2 s-ata porter, utrolig lite.

Men fordeler med s-ata (store og små):

- muligjør raskere overføring

- tynne kabler

- slutt på master/slave problematikken (endelig!)

- lavere strømforbruk

- du kan installere/fjerne disker uten å slå av maskinen

Lenke til kommentar
Blir det noe spesiell ytelsesforbedring med de nye Serial-ATA diskene?  

Man merker jo ikke forskjell på en ATA-100 og en ATA-133 disk. Er disken som er flaskehalsen hvis jeg ikke har misforstått helt.

Nei du har ikke misforstått, det er diskene som er problemet. WD 200GIB klarer ikke ata66 en gang.

Lenke til kommentar

Ingen forskjell ????

33% mer er ganske mye synes nå jeg.   :p  

ATA-100 og 133 er overføringshastigheten mellom kontroller og hdd. Om du bruker ATA-133 betyr ikke at ting går fortere av den grunn. HDD må henge med.

For å forklare enkelt: Klarer du å drikke mer brus i sekundet om du drikker fra ei bøtte istedet for et glass?? ;)

Les HELE innlegget mitt da. Alle kan klare å vri om ting ved bare å bruke deler av ett innlegg. Jeg sa ganske så tydelig at det gjalt hovedkort med støtte for 133 og disk som var 133 !! :grumpy:

Og når det gjelder brusen.... :rofl:

Du er en som ikke er så gammel ???

Prøv du.. og du vil se at du faktisk KAN det. Om du ikke har ett glass som er DIGERT i omkrets. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...