Nstin Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 De begynner som mine tanker, men etterhvert blir de høyrøstede og tar over og blir selvstendige, akkurat som personer. De har blitt hyppigere i det siste og vanklig å få til å stoppe. For noen uker tilbake ga de seg ikke før etter 2 timer. Og nå på fredag ga de seg med engang fordi jeg hadde drukket. Men på lørdag ga de seg ikke før jeg sto opp å gikk ut for å få litt frisk luft. Mange av mine venner har ofte sagt til meg: "Faen ass, du er gal du ". "Sinnsyke jævel" osv. jeg er ofte den som sier og gjør de tingene andre ikke tørr og jeg blir plutselig borte i min egen verden midt i en samtale. Er dette noe alle opplever innimellom? Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det uten at foreldre må vite om det? Er som det står i profilen min, 19 år gammel. Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 De begynner som mine tanker, men etterhvert blir de høyrøstede og tar over og blir selvstendige, akkurat som personer. De har blitt hyppigere i det siste og vanklig å få til å stoppe. For noen uker tilbake ga de seg ikke før etter 2 timer. Og nå på fredag ga de seg med engang fordi jeg hadde drukket. Men på lørdag ga de seg ikke før jeg sto opp å gikk ut for å få litt frisk luft. Mange av mine venner har ofte sagt til meg: "Faen ass, du er gal du ". "Sinnsyke jævel" osv. jeg er ofte den som sier og gjør de tingene andre ikke tørr og jeg blir plutselig borte i min egen verden midt i en samtale. Er dette noe alle opplever innimellom? Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det uten at foreldre må vite om det? Er som det står i profilen min, 19 år gammel. 9034205[/snapback] Du burde får deg en som du kan snakke med skikkelig. Jeg ville fått meg en time med legen og forklart situasjonen (legen har taushetsplikt) og så kunne legen henvise deg til en psykolog. Hvis du er heldig får du en raskt. Det kan hjelpe mye. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Jaha. De jeg kjenner som går til psykolog har gode grunner til det. Depresjoner, alvorlige problemer med folk og sånt dritt. Jeg har aldri vært deprimert eller ordentlig lei meg. Ikke engang da bestemora og oldemora mi som jeg hadde et godt forhold til døde samme år, ble jeg lei meg, grein eller deprimert. Eneste som har skjedd som er virkelig trist med meg skjedde sist helg, da bestevenninna mi sa at hun aldri ville se meg mer. Da grein jeg for første gang på 12 år. Men det skjedde jo lenge etter stemmene. Så jeg forstår ikke hvorfor akkurat jeg skal oppleve noe sånt. Er kanskje hjernen min bare litt feilkonstruert? (Ingen grunn til å ikke svare ærlig her, er det noe jeg er åpen for så er det feilkonstruksjoner. Så bare spytt ut teorier om det) Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jaha. De jeg kjenner som går til psykolog har gode grunner til det. Depresjoner, alvorlige problemer med folk og sånt dritt. Jeg har aldri vært deprimert eller ordentlig lei meg. Ikke engang da bestemora og oldemora mi som jeg hadde et godt forhold til døde samme år, ble jeg lei meg, grein eller deprimert. Eneste som har skjedd som er virkelig trist med meg skjedde sist helg, da bestevenninna mi sa at hun aldri ville se meg mer. Da grein jeg for første gang på 12 år. Men det skjedde jo lenge etter stemmene. Så jeg forstår ikke hvorfor akkurat jeg skal oppleve noe sånt. Er kanskje hjernen min bare litt feilkonstruert? (Ingen grunn til å ikke svare ærlig her, er det noe jeg er åpen for så er det feilkonstruksjoner. Så bare spytt ut teorier om det) 9034260[/snapback] Jeg ville si at om man hører stemmer når man legger seg og de stemmene ikke kommer fra noen som er der så er det en god grunn til og oppsøke lege. Det er ti ganger bedre og begynne tidlig og kanskje få tak på problemet tidlig enn å vente enda lenger til det kanskje utvikler seg til et større problem. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Skjer dette også i våken tilstand eller kun hvis du ligger å "halv-sover"? Lenke til kommentar
warneck Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det er helt umulig å diagnotisere deg 100% riktig over nett. Dog det virker som du kan lide av ADD/AD-HD. Dette spesielt med tanke på at du hører stemmer i hodet og lider av konsentrasjonsproblemer (holde fokus på en samtale). Om du evt kan svare ja/nei på disse oppfølgingsspørsmålene vil det hjelpe: Er du impulsiv? (Evt. har du vanskelig for å se konsekvensene av handlingene dine?) Er du uttålmodig? Blir du lett distrahert og glemmer gjøremål? Har du problemer med lekser? (lærevansker) ------ Problemer mtp sanseoppfatning, språk- og talevansker, lese- og skrivevansker, motoriske koordinasjonsvansker, er også noe mennesker med ADHD sliter med. --- Uansett burde du oppsøke almennlege (fastlegen din?) og utdype problemet slik du har gjort her. Da vil han mest sannsynlig stille noen av de samme spørsmålene som meg og evt. henvise deg videre til en spesialist for behandling/diagnotisering. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Skjer dette også i våken tilstand eller kun hvis du ligger å "halv-sover"? 9034281[/snapback] vist det siste er tilfelle kan det vere en kryssning mellom såvende og våken tilstand, nesten som når du er halvvåken om morgenen. du er bevist på ting rundt deg, men er liksom ikke helt tilstede likevell... Endret 9. juli 2007 av 2badle Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Skjer dette også i våken tilstand eller kun hvis du ligger å "halv-sover"? 9034281[/snapback] Når jeg tenker meg om, så skjer det når jeg er våken også. Kan høre plystre lyder og småsnakk innemellom når jeg er helt alene eller sammen med andre. Faktisk så har det vært sånn i mange år. Har bare ikke tenkt noe over det. Og i hvertfall ikke sett på det som et problem. Men når det forstyrrer meg såpass, så har det blitt et problem. Jeg vet ikke åssen andre reagerer på noe sånt. Men skal jeg være ærlig så syntes jeg dette er litt interessant. Men vil ikke at foreldrene mine skal få vite om det, skuffer dem nok allerede meg min giddesløshet og dårlige karakterer på skolen. Så må bli "fikset" eller "temmet" på en eller annen måte uten at de får vite om det. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Det er helt umulig å diagnotisere deg 100% riktig over nett.Dog det virker som du kan lide av ADD/AD-HD. Dette spesielt med tanke på at du hører stemmer i hodet og lider av konsentrasjonsproblemer (holde fokus på en samtale). Om du evt kan svare ja/nei på disse oppfølgingsspørsmålene vil det hjelpe: Er du impulsiv? (Evt. har du vanskelig for å se konsekvensene av handlingene dine?) Er du uttålmodig? Blir du lett distrahert og glemmer gjøremål? Har du problemer med lekser? (lærevansker) ------ Problemer mtp sanseoppfatning, språk- og talevansker, lese- og skrivevansker, motoriske koordinasjonsvansker, er også noe mennesker med ADHD sliter med. --- Uansett burde du oppsøke almennlege (fastlegen din?) og utdype problemet slik du har gjort her. Da vil han mest sannsynlig stille noen av de samme spørsmålene som meg og evt. henvise deg videre til en spesialist for behandling/diagnotisering. 9034301[/snapback] (sorry for stor quote) Tviler på at det er ADHD. Er ikke veldig impulsiv, ikke uttålmodig, blir ikke lett distrahert og de eneste problemene med lekser er manglende interesse og generel giddelaushet. Har litt problemer med ord, men det er fordi jeg ser dårlig å venstre øye. og det med å holde fokus på en samtale: Jeg blir borte innemellom, trenger ikke å være en samtale, kan være hva som helst. Og er det en samtale så er det ekstremt sjeldent jeg blir borte. Men er vi 3 stk og de 2 andre snakker med hverandre så kan det hende jeg blir borte. Edit: Frekke meg glemte å skrive tusen takk for et utfyllende svar Endret 9. juli 2007 av Nstin Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) selv har jeg opplevd at jeg hører sanger, i fra spill jeg har spilt MYE, helt tydelig når jeg er på en plass det er helt stille: tentamen osv. men dette gikk vekk en stund etter at jeg var ferdig med spillet.... edit: noe spess. stemmene sier? noe du tenker mye på? eller sier de ting helt uavhenig av deg?? Endret 9. juli 2007 av 2badle Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 selv har jeg opplevd at jeg hører sanger, i fra spill jeg har spilt MYE, helt tydelig når jeg er på en plass det er helt stille: tentamen osv. men dette gikk vekk en stund etter at jeg var ferdig med spillet.... edit: noe spess. stemmene sier? noe du tenker mye på? eller sier de ting helt uavhenig av deg?? 9034328[/snapback] hører ikke hva de sier, for de er så høyrøstede. Akkuratt som om de skriker noen ganger. Og de er så mange så er helt umulig å høre hva de sier. men det er en som utmerker seg veldig. Det er nesten som om jeg kan se et ansikt når han snakke-skriker. Det er veldig sterke farger, mest rødt, svart og gult. Også må jeg lukke opp øyne for det blir het uutholdelig. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) selv har jeg opplevd at jeg hører sanger, i fra spill jeg har spilt MYE, helt tydelig når jeg er på en plass det er helt stille: tentamen osv. men dette gikk vekk en stund etter at jeg var ferdig med spillet.... edit: noe spess. stemmene sier? noe du tenker mye på? eller sier de ting helt uavhenig av deg?? 9034328[/snapback] hører ikke hva de sier, for de er så høyrøstede. Akkuratt som om de skriker noen ganger. Og de er så mange så er helt umulig å høre hva de sier. men det er en som utmerker seg veldig. Det er nesten som om jeg kan se et ansikt når han snakke-skriker. Det er veldig sterke farger, mest rødt, svart og gult. Også må jeg lukke opp øyne for det blir het uutholdelig. 9034353[/snapback] har du prøvd å sovne med musikk på ørene? mulig det hjelper... jeg tenker ikke på så mye da, lettere å sove... mulig det hjelper, men dette har du vel testet? edit: om du tenker mye på sangteksten blir det ikk plass til stemmene?? Endret 9. juli 2007 av 2badle Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Som nevnt over så er det umulig å skal leke hobbypsykolog på en et nettforum, men du skal få min ærlige mening. Det som står nevnt over om ADHD og hallusinasjoner er noe jeg aldri har hørt om eller vært borti før. Så langt jeg vet, er ikke ADHD alene forenelig med hallusiansjoner! Det du derimot beskriver er psykotiske symptomer. Det vil si at du gir utrykk for noe som er en alvorlig sinnslidelse. Min erfaring i psykiatrien gjør at jeg momentant begynner å tenke på, ut fra det lille du skriver, er en eller annen form for Schizofreni. Denne lidelsen kommer i uttalige former og er en veldig diffus lidelse. Det kreves profesjonell behandling og utredning for en slik diagnose og du bør derfor oppsøke lege snarest. Det at dine symptomer begynner å forverre seg sier noe om at ting begynner å eskalere og slå ut i større grad enn før. Som sagt, dette er IKKE ment som noen form for diagnostisering og jeg vet alt for lite om deg og din situasjon til å komme med noen påstander eller meninger om ditt sykdomsbilde, men jeg står uansett fast ved at det du opplever er såpass alvorlig at du burde oppsøke lege snarest slik at du kan begynne utredning og behandling så fort som mulig! Lenke til kommentar
warneck Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) *snip* 9034301[/snapback] (sorry for stor quote) Tviler på at det er ADHD. Er ikke veldig impulsiv, ikke uttålmodig, blir ikke lett distrahert og de eneste problemene med lekser er manglende interesse og generel giddelaushet. Har litt problemer med ord, men det er fordi jeg ser dårlig å venstre øye. og det med å holde fokus på en samtale: Jeg blir borte innemellom, trenger ikke å være en samtale, kan være hva som helst. Og er det en samtale så er det ekstremt sjeldent jeg blir borte. Men er vi 3 stk og de 2 andre snakker med hverandre så kan det hende jeg blir borte. Edit: Frekke meg glemte å skrive tusen takk for et utfyllende svar 9034325[/snapback] Kan du utdype om disse stemmene? Du sier de tar over, og blir uavhengige personer. Vil det si at du opplever det som at du ikke har noen kontroll over disse? Og du klarer heller ikke å undertrykke disse stemmene? Men du forstår at stemmen/menneskene bare er noe skapt inne i hodet ditt? Om ja, så er det symptomer på personlighetsforstyrrelser. Tror jeg ble litt avsporet av den konsentrasjonssvikten din i sted. EDIT: Ble visst en stor skrivefeil, tror jeg hiver meg til sengs framfor å gjøre flere. Endret 9. juli 2007 av warneck Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Om ikke er det symptomer på personlighetsforstyrrelser.9034366[/snapback] Hvor får du dette fra?!? Lenke til kommentar
warneck Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det som står nevnt over om ADHD og hallusinasjoner er noe jeg aldri har hørt om eller vært borti før. Så langt jeg vet, er ikke ADHD alene forenelig med hallusiansjoner! 9034364[/snapback] Det er rapporter akustiske hallusinasjoner blant jenter som har ADD. Men forskning rundt jenter og ADD er ganske tynn. Jeg er også klar over at hallusiansjoner er veldig forenlig med schizofreni. Så støtter deg der. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Som nevnt over så er det umulig å skal leke hobbypsykolog på en et nettforum, men du skal få min ærlige mening. Det som står nevnt over om ADHD og hallusinasjoner er noe jeg aldri har hørt om eller vært borti før. Så langt jeg vet, er ikke ADHD alene forenelig med hallusiansjoner! Det du derimot beskriver er psykotiske symptomer. Det vil si at du gir utrykk for noe som er en alvorlig sinnslidelse. Min erfaring i psykiatrien gjør at jeg momentant begynner å tenke på, ut fra det lille du skriver, er en eller annen form for Schizofreni. Denne lidelsen kommer i uttalige former og er en veldig diffus lidelse. Det kreves profesjonell behandling og utredning for en slik diagnose og du bør derfor oppsøke lege snarest. Det at dine symptomer begynner å forverre seg sier noe om at ting begynner å eskalere og slå ut i større grad enn før. Som sagt, dette er IKKE ment som noen form for diagnostisering og jeg vet alt for lite om deg og din situasjon til å komme med noen påstander eller meninger om ditt sykdomsbilde, men jeg står uansett fast ved at det du opplever er såpass alvorlig at du burde oppsøke lege snarest slik at du kan begynne utredning og behandling så fort som mulig! 9034364[/snapback] Wow. Kan det virkelig være så ille? Hva er det værste som kan skje hvis jeg bare lar det fare hvis det er sånn du kanskje trur det er? Kan du utdype om disse stemmene? Du sier de tar over, og blir uavhengige personer. Vil det si at du opplever det som at du ikke har noen kontroll over disse? Og du klarer heller ikke å undertrykke disse stemmene? Men du forstår at stemmen/menneskene bare er noe skapt inne i hodet ditt? Om ja, så er det symptomer på personlighetsforstyrrelser. Tror jeg ble litt avsporet av den konsentrasjonssvikten din i sted. EDIT: Ble visst en stor skrivefeil, tror jeg hiver meg til sengs framfor å gjøre flere. 9034366[/snapback] hører ikke hva de sier, for de er så høyrøstede. Akkuratt som om de skriker noen ganger. Og de er så mange så er helt umulig å høre hva de sier. men det er en som utmerker seg veldig. Det er nesten som om jeg kan se et ansikt når han snakke-skriker. Det er veldig sterke farger, mest rødt, svart og gult. Også må jeg lukke opp øyne for det blir het uutholdelig. Endret 9. juli 2007 av Nstin Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Mange av mine venner har ofte sagt til meg: "Faen ass, du er gal du tongue.gif". "Sinnsyke jævel" osv. jeg er ofte den som sier og gjør de tingene andre ikke tørr og jeg blir plutselig borte i min egen verden midt i en samtale. du er ikke gal: Gale personer vet ikke at de er gal Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Wow. Kan det virkelig være så ille? Hva er det værste som kan skje hvis jeg bare lar det fare hvis det er sånn du kanskje trur det er?9034388[/snapback] Som sagt, så kan det være begynnende Schizofreni. Grunnen til at jeg tror det, er nettopp det klassiske symptomet med at man "stopper opp" i situasjoner (blacker ut). I tillegg så begynner dine hallusiansjoner å bli verre og det er sjelden et godt tegn. Sier ikke at du er Schizofren, men jeg tenkte momentant på den lidelsen når jeg leste ditt innlegg, ja. Dra til legen og få en utredning! Jo fortere du starter behandling, jo større er sjangsen for at du blir bedre! Hallusinasjoner kan skyldes mye og mange kan oppleve det i perioder uten at de trenger å være Schizofrene. Det beste er uansett at du blir undersøkt og får riktig behandling! IKKE vent og tro at dette går over av seg selv! Forverringen av dine symptomer gir heller tegn på det stikk motsatte! Ut fra det du skriver, så er du er i ferd med å bli dårligere! Edit: Jeg har ingen planer om å begynne å gjette på hvordan ting kan utløpe seg videre! Ikke finner jeg det forsvarlig heller å begynne å spå i blinde over et nettforum! Endret 9. juli 2007 av LiamH Lenke til kommentar
warneck Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Okay, Nstin. Jeg skal unne deg et kjapt lite svar før jeg legger meg. Først for å avklare. Det jeg skrev i min første post, er noe du burde legge veldig stor vekt på. "Det er helt umulig å diagnotisere deg 100% riktig over nett.". Dette spesielt siden det feildiagnotiseres til stadig av psykologer/psykiatere som har pasienter inne til hjelp. Psykiske problemer er veldig vanskelige, og har ofte ingen fasitt-tester for å finne ut om du har det ene eller det andre. Meen, at det er liten tvil om hvorvidt du burde oppsøke hjelp eller ikke, er sant. Du burde oppsøke psykolog, i sær siden dette virker til å være et problem som går ut over den generelle livskvaliteten din, og det øker i omfang. Noe som er det mest brukte spørsmålet i psykologien, for om en skal gjøre noe med problemet eller la det stå til. --- Angående schizofreni: Ja, det er en veldig alvorlig lidelse. Og ja, den vil være spesielt ødeleggende om du ikke tar tak i problemet via mer profesjonell hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå