Gå til innhold

Problemer med en Hiyatek minnekortleser

Anbefalte innlegg

Hei jeg kjøpte en Hitakey minnekortleser fra komplett. Link

Men jeg skjønner ikke hvor jeg skal koble kabelen som er till selve minnekortleseren. Får alt annet til å funke, dvs usb, viftestyring osv. Men kjøpte den først og fremst for å bruke minnekortleseren, så er litt surt at jeg ikke får den til å funke. I manualen står det at det er en "usb cable (card reader), en 4 pins kontakt. Står "VCC, D-, D+, GND" på den. Noen som har en aning hvor på hk'et den skal kobles? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen med de fire ledningene du henviser til er lederne på en standard USB-ledning. På hovedkortet ditt skal det finnes noen kontakter som har tilsvarende merking. Men det er sansynligvis ikke printa på selve hovedkortet så du må ha manualen til hovedkortet for å finne riktig pinnetilkobling.

Meningen med denne kontakten på de fleste hovedkort er å koble på ekstra USB-porter enten i front eller bak på kabinettet. Dette pleier å følge med ved kjøp av hovedkort.

Lenke til kommentar

Hei takk for svar, glemte å si at jeg har prøvd å koblet denne kabelen inn i alle usb koblingene på hk'et. Disse koblingene er 9 pins med 5 pin over og 4 pin under. Så jeg tenkte da at den 4 pins raden under ville passe til denne kabelen. Men det funket ikke, har også prøvd å koble den på 5 pins raden over unten hell.

Men da jeg koblet den på "chassis" koblingen så lyste "on" lyset, og et annet lys som forteller om minnekortleseren jobber eller ikke. Så denne koblingen er den eneste som har gitt liv i minnekortleseren sånn sett. Men den greide ikke å lese minnekortet jeg satt inn.

Edit: problemet er bare at denne koblingen er en 3 pins, først en pin deretter et mellomrom også 2 pins.

Edit2: Er litt flau nå, viste seg at jeg bare måtte snu hele koblingen, og koble den med skriften ned i usb koblingen. Akuratt nå sliter jeg med å finne driver, står i manualen at XP ikke trenger å bruke den driver cd'en som fulgte med i og med at den finner driveren selv. Men står bare at det er en ukjent enhet. Derfor prøvde jeg å innstalere driveren fra cden men da sier den bare at jeg må koble til minnekortleseren. Men har lastet ned drivere fra hiyatek sine sider så prøver de nå.

Edit3: Nei var vist de samme driverne som på cden så får samme problemet, så da veit jeg ikke hva jeg skal gjøre.. :hmm:

Endret av Risern
Lenke til kommentar
Edit2: Er litt flau nå, viste seg at jeg bare måtte snu hele koblingen, og koble den med skriften ned i usb koblingen. Akuratt nå sliter jeg med å finne driver, står i manualen at XP ikke trenger å bruke den driver cd'en som fulgte med i og med at den finner driveren selv. Men står bare at det er en ukjent enhet. Derfor prøvde jeg å innstalere driveren fra cden men da sier den bare at jeg må koble til minnekortleseren. Men har lastet ned drivere fra hiyatek sine sider så prøver de nå.

Edit3: Nei var vist de samme driverne som på cden så får samme problemet, så da veit jeg ikke hva jeg skal gjøre..  :hmm:

9035908[/snapback]

Jeg tenker at du har rotet med minus og pluss-ledningene. Altså at kortleseren får strøm, men datasignalene bare blir krøll med. Sjekk dette dobbelt opp.

Har selv koblet til interne USB-huber og vet at dette er ganske banalt. Det som er viktig er å finne ut hvilke ledninger som skal på hvilke pinner på hovedkortet. Pluss og minus skal være greie å finne, men jord og driftsspenning kan være navngitt forskjellig mellom hovedkort og ekstrautstyr.

Hvis hovedkortet har 5 pinner (eller 9) på intern usb-tilkobling så betyr det at du har en ekstra jord. Vet ikke hvorfor den er der, men du kan alltids prøve å koble jordledninga for minnekortleser til nevnte pinne istedet, kanskje det da virker.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...