Gå til innhold

Oppladbare batterier og lader

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale noen rimelige, oppladbare batterier med lang levetid (eller hva man kaller det..)?

Har forresten en lader til oppladbare batterier fra før (batteriene som fulgte med har blitt ladet for mange ganger og er ganske dårlige nå), kan jeg fortsatt bruke denne om jeg bare kjøper nye batterier? Må de nye batteriene være et bestemt merke, eller fungerer alle?

På forhånd tusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen anbefale noen rimelige, oppladbare batterier med lang levetid (eller hva man kaller det..)?

Har forresten en lader til oppladbare batterier fra før (batteriene som fulgte med har blitt ladet for mange ganger og er ganske dårlige nå), kan jeg fortsatt bruke denne om jeg bare kjøper nye batterier? Må de nye batteriene være et bestemt merke, eller fungerer alle?

På forhånd tusen takk for svar! :D

9033335[/snapback]

Glemte å si at det er AA-batterier jeg er ute etter, og de skal brukes i et digitalt kamera.

Lenke til kommentar
Naturligvis kan du kjøpe nye AA-batterier, og lade dem på din gamle lader.

9033476[/snapback]

Dette er ikke helt riktig!

"Caroline90" nevner at hun(?) har noen gamle batterier som er temmelig døde. Dette kan høres ut som batterier ev typen NiCd (Nickel Cadmium). Batterier av nyere type er vanligvis av typen Nickel Metallhydrid (NiMh). En "gammel" lader for NiCd vil ikke nødvendigvis kunne lade NiMh batterier! Dette står som regel angitt på selve laderen. En annen ting "Caroline90" bør tenke på er at "du får som regel det du betaler for". En billig batterilader vil over tid ikke ta vare på nye batterier på samme måte som en dyrere lader. Med dette mener jeg at en billig lader ofte lader batteriene og etter en gitt tid (timer) så kobler laderen ut. Da skal batteriene være fullt oppladete. En lader som gjerne koster litt mer er av typen "deltaV" som måler batterienes volt og kobler over til vedlikeholdslading når angitt volt er oppnådd. Dette bevarer batterienes "holdbarhet" veldig mye lenger!

Når det så gjelder gode holdbare batterier vil jeg igjen si "du får det du betaler for". Se på kapasiteten! Du kan få billige batterier med en kapasitet på f. eks . 1300 mAh. Dyrere batterier har kanskje en kapasitet på 2700 mAh. Dette betyr at batteriene har over dobbelt så mye strøm! Og selvfølgelig holder mye lenger mellom hver oppladning. GP, Varta og Duracell er velkjente batterimerker men jeg vil likevel trekke frem Clas Ohlsons "Vanson" som et godt alternativ i forhold til prisen! Men som sagt spiller batteriladeren en rolle når det gjelder batterienes levetid og kapasitet!

Lenke til kommentar
Naturligvis kan du kjøpe nye AA-batterier, og lade dem på din gamle lader.

9033476[/snapback]

Dette er ikke helt riktig!

"Caroline90" nevner at hun(?) har noen gamle batterier som er temmelig døde. Dette kan høres ut som batterier ev typen NiCd (Nickel Cadmium). Batterier av nyere type er vanligvis av typen Nickel Metallhydrid (NiMh). En "gammel" lader for NiCd vil ikke nødvendigvis kunne lade NiMh batterier! Dette står som regel angitt på selve laderen. En annen ting "Caroline90" bør tenke på er at "du får som regel det du betaler for". En billig batterilader vil over tid ikke ta vare på nye batterier på samme måte som en dyrere lader. Med dette mener jeg at en billig lader ofte lader batteriene og etter en gitt tid (timer) så kobler laderen ut. Da skal batteriene være fullt oppladete. En lader som gjerne koster litt mer er av typen "deltaV" som måler batterienes volt og kobler over til vedlikeholdslading når angitt volt er oppnådd. Dette bevarer batterienes "holdbarhet" veldig mye lenger!

Når det så gjelder gode holdbare batterier vil jeg igjen si "du får det du betaler for". Se på kapasiteten! Du kan få billige batterier med en kapasitet på f. eks . 1300 mAh. Dyrere batterier har kanskje en kapasitet på 2700 mAh. Dette betyr at batteriene har over dobbelt så mye strøm! Og selvfølgelig holder mye lenger mellom hver oppladning. GP, Varta og Duracell er velkjente batterimerker men jeg vil likevel trekke frem Clas Ohlsons "Vanson" som et godt alternativ i forhold til prisen! Men som sagt spiller batteriladeren en rolle når det gjelder batterienes levetid og kapasitet!

9034106[/snapback]

Takk for utfyllende svar, dliksa!

Batteriladeren jeg har er forresten for Ni-MH. Er hähnel batterier -og ladere bra? Og hva med 2000 mAh og 1,25 V?

Lenke til kommentar

Hänel-batterier er meget bra. Jeg har et slikt og et GP-sett til mitt ene kamera. De er flere år gamle, og "bare" på 2100 mAH, men holder fortsatt lenge. Du forøvrig pakker med både lader og batterier fra GP hos både Expert og andre el-kjeder, samt selvsagt pakker med bare batterier. GP-pakker er en del dyrere enn flere andre merker, men de har meget god kvalitet.

Lenke til kommentar

På Ikea har de en stilig lader med 4 batterier på 2200, tror jeg. De lager i alle fall svært gode vanlige batterier, så hvorfor ikke oppladbare. Billigere enn noen andre er de også. Vanson fra Cleas har vel også fått god kritikk, men Afseth hevder at Panasonic er de som best holder det de lover.

Lenke til kommentar

Ja, 2000 mAH på batteri av merket "A", kan holde lenger enn ett batteri av merket "B" som lover 2700mAH. Det er fordi forskjellige produsenter bruker litt forskjellige målemetoder. Er ikke inne i det tekniske her, men visstnok skal Panasonic være av de som bruker den minst gunstige, men mest riktige, målemetoden. Denne gir et lavt antall med gode mAH, mens mer gunstige målemetoder, gjerne brukt av mer ukjente merker, gir et høyt antall dårlige mAH.

Panasonic 2100mAH var for en stund siden testet mot en del andre merker, og noen av de mer ukjente hadde mAH helt opp til 2500. Panasonic vant på holdbarhet, tross lavt antall mAH. Nå får du imidlertid Panasonic med mer enn 2100, men har ikke sett noen tester av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...