Gå til innhold

Spørsmål om farge ved trykking - mørkere enn på PC

Anbefalte innlegg

Jeg har et PNG bilde som har korrekte farger ved bruk på PC. En gang jeg forsøkte å bestille et produkt med dette bildet trykket på, var fargene noe mørkere.

En annen gang gjorde jeg et eller annet med bildet, men endte opp med at fargene ble litt lysere.

Er det noen som har peiling på hva som bør gjøres med bildet for at det skal se likt ut på trykk som på PC?

Jeg er ganske sikker på at dette har noe å gjøre med RGB/CMYK-instillinger eller noe slikt...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo også ha noe med skjermen din.

Jeg har heldigvis to skjermer, så jeg kan se på begge. ( den ene er litt lysere enn den andre )

Du kunne jo prøve å bare printe det ut en gang med printern din, og se om det ser greit ut, ellers får du vel bare ta en sjangs.

Kan jeg spørre, hva det er du skal ha på eventuellt en t-skjorte eller hva det måtte være?

Lenke til kommentar

Nei, dette har ikke noe med skjerm/kalibrering å gjøre.

Se vedlegg - dette er samme farge - men bildet er lagret på to forskjellige måter (fargeinstillinger). Noen i trykk-bransjen kan sikkert forklare dette fenomenet?

post-6000-1183998357_thumb.png

Den mørkeste der er riktig, men når jeg laster den opp til f.eks. cafepress.com viser den preview av bildet jeg lastet opp (vist riktig), men preview'et på produktet viser fargene mye mørkere. Nå har ikke jeg fått produktet enda for å sjekke hvordan det egentlig ser ut, men erfaring fra tidligere viser at det er vanskelig å få dette til å bli riktig. Hvis ikke jeg tar helt feil blir det riktig på trykk hvis jeg laster opp den lyse versjonen?

Tidligere når jeg har bestilt fra vistaprint.com har jeg etter litt testing fått ikke mindre enn 3 forskjellige fargevariasjoner: én mye lysere, én rikitg, og én mørk.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Å si at det ikke er kalibrering som trengs er jo delvis feil. Om skjermen er kalibrert likt med printeren så blir det jo riktige farger. Evt. du har galt fargerom.

Er vel fargerommet Adobe RGB 1988 eller noe som brukes?

Ihvertfall det som blir brukt av de som printer bildene til oss på Studio G.

Men dette kommer ann på hva du printer I guess. Vet jeg har brukt CMYK til aviser og grafisk arbeid jeg har gjort.

Lenke til kommentar

Dersom du lager materialet i RGB-format bør du bruke Adobe RGB 1998, da dette er et stort og godt fargerom, i motsetning til sRGB som er et fargerom som begrenser seg mye mer. Det er ikke noe som heter RGB-printer, alt som printes blir konvertert til CMYK. I de fleste tilfeller vil trykkeriet konvertere din grafikkfil for deg, så den passer deres printere, men i andre tilfeller kan det lønne seg å konvertere til CMYK manuelt. For eksempel hvis du printer hjemme, for printeren du har hjemme har ofte ikke den beste automatiske konverteringen. I Photoshop f.eks har du mange innstillinger rundt det å gjøre et dokument til CMYK som kan være verdt å leke seg med.

Noe du bør være forberedt på er at du ved konvertering til CMYK vil merke en stor forandring - til det negative. Blassere farger, annen fargegjengivelse og dårlige forløpninger(gradients) er noe av bakdelene. Grunnen til dette er at din skjerm gjengir fargene ved hjelp av lys(Red, Green, Blue), mens printeren gjengir den ved fire trykkfarger(Cyan, Magenta, Yellow, Key-color). Det er lyset i skjermen som gir fargeforskjellen, og det ekstra "sparket" i fargene som gjør de mer imponerende. Derfor vil det å konvertere til CMYK i ditt bilderedigeringsprogram gi et mer nøyaktig inntrykk av hvordan det vil se ut på trykk.

Håper dette gir klarhet i visse ting. Farger på trykk er ikke lett! :)

Edit: Så nå i førsteposten at du bruker PNG, og der er det et kjent problem til angående lyshetsgraden av farger, les mer om det her: PNG Gamma Correction problem. Hvorvidt dette påvirker ditt problem vet jeg ikke, men det er jo til en viss grad sannsynlig.

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...