Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Pappa bryter løfte og han oppfører seg som en dust

Anbefalte innlegg

hadde ungen min en dag kommet å forlanget 25k hadde jeg ikle tatt det med et smil å åpna sjekkheftet.

9039397[/snapback]

Men da kan man ikke i utgangspunkte love dette til barnet sitt! Kan man ikke holde en avtale så lover man det ikke. Hvis det skulle skje endringer så tror jeg de aller fleste har forståelse for dette, så lenge det blir framlagt på en saklig måte.

9039407[/snapback]

Ok les dette og svar:

Han ble lovet familiens scooter når han ble gammel nok.

Imellomtiden ble det ulovlig for en i hans alder å kjøre en slik.

Skylder de han så 25k cash?

9039428[/snapback]

familiens scooter? vi har to scootere. så det burde ikke være noe problemer.

selv om det er ulovelig kan jeg vel få den. i tilleg lovet de meg å finne en billig snøscooter siden reglene ble endret.

du har nevnt før at kanskje de har fått dårligere økonomi. men hvorfor i hulest kan de dra på ferie til Sverige til helga? og hvorfor ikke selge champingvogna?

hmmm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hadde ungen min en dag kommet å forlanget 25k hadde jeg ikle tatt det med et smil å åpna sjekkheftet.

9039397[/snapback]

Men da kan man ikke i utgangspunkte love dette til barnet sitt! Kan man ikke holde en avtale så lover man det ikke. Hvis det skulle skje endringer så tror jeg de aller fleste har forståelse for dette, så lenge det blir framlagt på en saklig måte.

9039407[/snapback]

Ok les dette og svar:

Han ble lovet familiens scooter når han ble gammel nok.

Imellomtiden ble det ulovlig for en i hans alder å kjøre en slik.

Skylder de han så 25k cash?

9039428[/snapback]

familiens scooter? vi har to scootere. så det burde ikke være noe problemer.

selv om det er ulovelig kan jeg vel få den. i tilleg lovet de meg å finne en billig snøscooter siden reglene ble endret.

du har nevnt før at kanskje de har fått dårligere økonomi. men hvorfor i hulest kan de dra på ferie til Sverige til helga? og hvorfor ikke selge champingvogna?

hmmm...

9039526[/snapback]

her kommer det fram igjen. Så lenge du får det du vil ha så er det greit. Tror du at de syns det er viktigere at du får noe til 25k som du ikke har jobbet for, eller at de får seg ferie.

det at de skal selge campingvognen for at du skal få moped er det mest idiotiske jeg har hørt. ved å si dette beviser du at du dveler over at du ikke får moped...

Lenke til kommentar
Hvordan bryter han løftet?

9039523[/snapback]

Jeg trekker meg ut av diskusjoen. Vi kommer uansett ingen vei og det blir bare OT. Vi får bli enige om å være uenige.

9039594[/snapback]

Det er dere som ikke ser hva som faktisk er blitt lovet, og hva staten har gjort, som har skapt problemet.

Det hadde vært noe helt annet om scooteren hadde vært lovlig.

en ny moped/scooter er 20-25k minus i budsjettet deres, ikke en scooter minus.

Lenke til kommentar

alså. da jeg skjønte at han ikke ville holde scooterløftet prøvde jeg og spørre om han heller kunne sponse meg en moped (til rundt 12k). men som du kanskje skjønner ble jeg svart med kjefting, roping og bannskap.

at det er forskjell på å gi bort noe som er kjøpt inn, enn å bla opp 25k. ja det kan jeg fatte. men som nevnt prøvde jeg å høre om vi kunne forandre løftet. slik at jeg heller kunne få en moped til halve prisen av scooteren

Lenke til kommentar
alså. da jeg skjønte at han ikke ville holde scooterløftet prøvde jeg og spørre om han heller kunne sponse meg en moped (til rundt 12k). men som du kanskje skjønner ble jeg svart med kjefting, roping og bannskap.

at det er forskjell på å gi bort noe som er kjøpt inn, enn å bla opp 25k. ja det kan jeg fatte. men som nevnt prøvde jeg å høre om vi kunne forandre løftet. slik at jeg heller kunne få en moped til halve prisen av scooteren

9039632[/snapback]

ja, det er kjipt, men han kan ikek gjøre noe med det. han taper 12k på å kjøpe noe nytt til deg, istedet for å gi deg noe han har betalt for, for lenge siden. Og han taper jo ikke så mye siden kjøretøyt hadde blitt i familien uansett.

Lenke til kommentar

må si at jeg skjønner hva du mener.

men et løfte er et løfte. uansett om det gjelder scooter og moped. eller om det gjelder cola og sukkertøy.

når han kom med løfte skulle jeg få scooteren på 16-årsdagen min. den var 29.mars. uansett hadde jeg jo ikke hatt lov å kjøre den da. for jeg tok jo ikke snøscooterlappen før etter at jeg var fylt 16.

Lenke til kommentar
må si at jeg skjønner hva du mener.

men et løfte er et løfte. uansett om det gjelder scooter og moped. eller om det gjelder cola og sukkertøy.

når han kom med løfte skulle jeg få scooteren på 16-årsdagen min. den var 29.mars. uansett hadde jeg jo ikke hatt lov å kjøre den da. for jeg tok jo ikke snøscooterlappen før etter at jeg var fylt 16.

9039720[/snapback]

For min del virker det som du heller er redd og lei for at du ikke får deg noe som helst. Hvis du er slik i diskusjonen kan jeg godt skjønne at din far fort kan reagere. Det kan godt være sammen med dårlig samvitighet.

Men synes du skal gå i deg selv og spare deg selv og heller være selvstendig istedet for å klage over at foreldrene dine ikke blar opp 12k

Og istedet for å kalle folk latterlige bør du heller vite at folk ikke alltid bør være enige med deg.

EDIT: Var forresten enig med deg i begynnelsen. Men nå. Nei.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

skal legge meg nå. skal opp kl 06.30 i morgen. jeg har en jobb som venter. der skal jeg tjene PENGER som jeg skal bruke på ting jeg trodde jeg ville få.

har også et spørsmål: hva hadde du gjort hvis du ble lovet noe til over 20k, og når tiden var inne fikk du det ikke?

Lenke til kommentar
skal legge meg nå. skal opp kl 06.30 i morgen. jeg har en jobb som venter. der skal jeg tjene PENGER som jeg skal bruke på ting jeg trodde jeg ville få.

har også et spørsmål: hva hadde du gjort hvis du ble lovet noe til over 20k, og når tiden var inne fikk du det ikke?

9039828[/snapback]

Da hadde jeg ikke gått direkte til diskusjon.no og framstilt meg selv som bortskjemt. Jeg ville diskutert med mine foreldre og kommet fram til en konklusjon. Jeg hadde jobbet ræva av meg og bevist at jeg ikke trenger avtaler og hjelp fra mine foreldra.

Ja jeg hadde vært lei meg, men i to sek. Jeg hadde hatt veldig god forståelse.

Hadde det kun vært probleme med din far du hadde tatt opp hadde jeg skjønt det.

Lenke til kommentar

9039828[/snapback]

Til deg har det aldri vært snakk om 20k i cash.

Det var snakk om å få en snøscooter som tilhører familien din, som hadde en verdi på 25k.

Hadde jeg f.eks blitt lovt bilen til mamma, men når jeg ble 18 så sier staten at den er gor usikker/kraftig for meg (Jeg vet at det ikke kommer til å skje men bruk fantasien) så hadde jeg ikke krevd at hun hadde bladd opp til en ny bil til meg, det hadde jeg ikke!

Jobb ja, skal opp selv kl 9 som jeg gjorde i morges, og jobbe slik at jeg slipper å sutre over ting jeg ikke får, men kjøper av hard tjente penger.

Lenke til kommentar
Tja, du forenter at foreldrene dine skal avlyse ferietur og selge campingvognen sin for at du skal få moped... ok det er ikke å være bortskjemt..

9039899[/snapback]

nei det forventer jeg ikke. det var jo du som starta å konkludere med at de hadde fått dårlig økonomi.

Lenke til kommentar

Hadde faren min lovt meg noe som jeg har ventet på i flere år og istedfor å holdt løftet ropt å skreket til meg hadde jeg også følt meg sviktet, enkelt å greit.

Synes mange her dømmer for lett, vi snakker om en 16-åring som har fått ett løfte av den personen han kanskje stoler på mest i hele verden. Etter flere år med venting er det kun roping og skriking som venter han.

Når noen du stoler på ikke holder ett slikt løfte kan bare det i seg selv føles verre enn det å faktisk ikke få det man har blitt lovt noe som forsterker den negative følelsen av det å ikke få det.

Hadde ikke familien hatt råd til dette og forklart situsjonen så hadde han med 100% sikkerhet forstått.

Skuffelsen over å ikke ha fått scooteren/mopeden hadde nok vært der men følelsen over å ha blitt sviktet av sin egen far har ikke vært der og det er det som betyr noe.

Det som alt synker ned til her er foreldres måte å takle en situsjon på og jeg mener at det ene å alene er farens skyld. Uansett om de har råd til en scooter/moped eller ikke så skulle denne situasjonen vært løst på en annen måte.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er topp at de prioriterer en ferie framfor å kjøpe moped til sønnen.

9040105[/snapback]

Hadde jeg hatt en sønn/datter og lovt bort noe slikt hadde jeg heller ofret ferien for å holdt løftet eller sagt at valget var opp til dem selv. Hadde han/hun valgt scooter/moped hadde den vært på plass dagen etter :yes:

Å ikke kunne stole på egne foreldre er alt annet enn topp :mad:

PS. Av og til skjønner jeg ikke hvordan folk tenker.... blir også overasket over deres totalt manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon :hrm:

Lenke til kommentar

Det eneste som er kommet fram er at når foreldrene fant ut at scooteren de hadde lovt bort ikke kunne kjøres, var at de så etter en annen scooter til han.

Mest sannsynlig så fant de ingen, men er de likevell nødt til å kjøpe en ny en?^

NEI!

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det eneste som er kommet fram er at når foreldrene fant ut at scooteren de hadde lovt bort ikke kunne kjøres, var at de så etter en annen scooter til han.

Mest sannsynlig så fant de ingen, men er de likevell nødt til å kjøpe en ny en?^

NEI!

9040201[/snapback]

Så du mener at så lenge sønnen ikke kunne kjøre denne så er faren helt fri?

Ett slikt far/sønn forhold unner jeg ikke min verste fiende.

Vi snakker verdier her mellom far og sønn, ikke fysiske verdier men de er verdt å holde på om de så koster 20 000 kr for de er ubetalelig.

Uansett kan man eie noe man ikke får kjøre....

PS. Der var mitt bidrag til denne diskusjonen over :)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Hva vet en 14-åring om hva en 16-åring har lov til å kjøre av scootere?

Hva vet (burde hvite) faren til denne 14-årigen om disse reglene?

Hvis faren lover bort noe han vet sønnen likevel ikke får kjørt eller som han ihvertfall burde hvite.

Da er faren moralsk pliktig til å kjøpe en ny, gjerne med penger som han får ved å selge den gamle :yes:

Greit at folk gjør feil, det minste man da kan forvente er at de prøver å gjøre det godt, ihvertfall overfor sin egen sønn!

Ops, der ble det visst ett innlegg til likevel

Lenke til kommentar

Denne tråden stenges et ørlite sekund (eller litt lenger) slik at moderator kan oppdatere seg på hva som foregår og vurdere en opprydning.

Edit: Da har moderator har en opprydning og tråden er blitt en side kortere. Følgende ting ble fjernet fordi de var i strid med retningslinjene:

1. Poster som gikk på person istedet for (eller i tillegg) til sak. Dere må gjerne synes andre er dumme, bortskjemte, latterligere etc, men det kommer ikke noe godt ut av å bruke det som argumenter på et forum.

2. Poster som gikk off topic og diskuterte andre posteres motiver for å poste. Det er ikke topic her.

3. Poster som diskuterte tidligere moderatoravgjørelser i tråden. Slikt skal tas med angjeldende moderator på PM, ikke i tråden.

I tillegg klippet jeg ut et par quotes av slette poster i poster som fikk være i tråden, og slettet en post som var i strid med reglene for gjesteposting.

Og da åpner vi igjen, forsøksvis. Jeg håper vi slipper å flere poster her av de tre overnevnte typer eller andre poster som bryter retningslinjene for forumet.

Kommentarer og spørsmål til modereringen tar vi som vanlig på PM; ikke her i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...