Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Pappa bryter løfte og han oppfører seg som en dust


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal prøve å gjøre dette kort.

For ca 5 år siden ga faren min meg et løfte. Den dagen jeg fyller 16år (29.03.07) skal jeg få snøscooteren (Ski.doo Grand Touring 583ccm 97mod) hans. Den er verd ca 25000kr. Djeg ble konfirmert i fjor sommer var planen at jeg skulle få 10000 kr i gave hos foreldrene mine. Jeg hadde da planer om å bruke pengene på pc. Dette syntes foreldrene mine var tull. Så de bestemte seg for å bare gi meg 5000kr. Siden jeg bare fikk 5000 sa de at de skulle sponse snøcooter- lappen når jeg ble 16år.

Ja tiden kom og de betalte snøscooter-lappen (som kostet ca 6000kr). Men nå var reglene endret. Pappas snøscooter hadde for stor motor for meg. Så mora og faren min startet og lete etter en ny billig scooter til meg som jeg hadde lov å kjøre. Helt greit tenkte jeg. Men så kom sommeren og de hadde ikke funnet kjøretøy til meg. Nå sa pappa at til neste vinter (vinteren 07-08) skal jeg få scooter. Til nå ser jo alt greit ut. Ikke sant?

Siden jeg fikk lyst på moped-lappen for noen dager siden kom jeg med et forslag i dag: Hvis jeg tar moped-lappen (for egne penger) kan pappa kjøpe meg moped istede for snøscooter. Moped er jo billigere en snøscooter og noe man stort sett har mer bruk for. Dette er hva jeg fikk i svar: Jeg har ikke lovd deg noe snøscooter! Jeg sa bare at du kunne få min vis ikke loven ble endret. Sannheten er at for 5 år siden var det ikke snak om noe lovendring. Dette prøvde jeg selvfølgelig å si til pappa. Men han avbrøt meg bare med en masse banning. Han mente altså at han ikke hadde lovd meg noen ting og at jeg ikke hadde hørt skikkelig etter.

 

Mens jeg nå skriver dette sitter jeg for meg selv og tørker tårer etter all den kjeftinga og banninga jeg nettopp fikk. Grunnen til at jeg skriver er at jeg vil få det ut. Er faktisk så tungt for meg at jeg vil stikke hjemmefra. Kan vel nevnes at faren min har et høyt tempremang og at han blir hissig for den minste detalj.

 

Som sakt ville jeg bare få det ut. Føles faktisk lettere allerede. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre?

 

Takk for oppmerksomheten

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg som oftest blir beregnet som et følelsmessig drittsekk bør du sikkert ikke ta meg seriøst.

 

Ut ifra ditt innlegg kan jeg skjønne at du blir irritert. Spørsmålet er om det er pga forholdet ditt til din far og på måten han reagerer, eller om du faktisk er lei deg for at du ikke får Snøscooter.

 

Hvis det er det første og det faktisk er slik at faren din overreagerer og faktisk tar feil bør du gå på rommet og heller ta det opp i morgen eventuellt med din mor slik at din far kan komme i et annet humør. Forklare hvordan du oppfattet situasjonen, og hvis du faktisk oppfattet den feil så spørr iallefall hvordan denne saken kan ende. Altså kan dere dele på utgiftene? Eller andre ting.

 

Men hvis det er for det sistnevnte synes jeg din far gjør det riktige uansett. :)

 

Men må også si at jeg føler med deg. Håper du føler deg bedre :thumbup:

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så veldig mye jeg skulle sagt anngående selve scooter/moped problemet, men akkurat det du sier om at avtalen aldri tok sted og at du visstnok ikke hørte etter har jeg vært borti flere ganger.

Har endt i en egen konkludering om at de fleste avtaler foreldre gjør med sine barn er bare for å få de til å holde kjeft.

 

Jeg vil anbefale å ikke stikke hjemmefra, for det første vil du kunne forverre familie "situasjonen", du ville fått et mere anstrengt forhold til foreldrene dine kan jeg tenke meg...

For det andre er du jo 16 år, de er dine foreldre, og så lenge du lever under dine foreldres tak, er det nesten bare å finne seg i det(klisjè, jeg vet...), derimot, er det ikke lenge til du flytter ut for deg selv. Foreldrene dine kommer ikke til å forandre seg, tross dine forsøk om å fremme din sak.

 

Er selv 16 år, og har en litt kortluntet far, kan sies at jeg kjenner, ihvertfall litt hvordan du har det... Veit ikke helt hvor "ille" du har det hjemme, men er det virkellig et alternativ å stikke hjemmefra?

Lenke til kommentar

Legger du deg føler du deg sikkert mye bedre i morra. Men ta det opp igjen da, for hvis du virkelig du mener at han har lovet det. Bør du iallefall snakke om hvorfor han sier nei nå :)

 

Men alltid, alltid skriv en skriftlig "kontrakt" på slike ting. Gjør det på en humoristisk måte slik at det ikke virker så alvorlig. Men da har man det iallefall skriftlig :)

Lenke til kommentar

Huff, det er ikke lett med sånne foreldre. Jeg har en far som lover ting hele tiden, men som aldri holder det han lover. Nå er jeg vant til det, og bryr meg egentlig ikke så mye om det. Men selvfølgelig er det ikke greit at de lyver. Ofte er mødre lettere å snakke med, så jeg tror kanskje du skal sette deg ned med moren din og si at du virkelig ønsket deg snøscooteren/mopeden. Så kan du også si at du ikke likte hvordan faren din oppføret seg.

Jeg synes ikke du skal stikke av, men kanskje du kan dra på ferie til noe familie eller venner i en uke eller noe, bare for å komme deg vekk litt?

Lenke til kommentar

dette handler vel egentilig ikke om snøcooter og moped. dette handler om at faren min er veldig hissig for ingenting og at jeg aldri vil få frem min sak. å prate med mamma tør jeg ikke. tror bare hun vil løpe til pappa og at ting bare blir verre.

Lenke til kommentar

ta en liten sykist terror for å vise dem at du er skikkelig irritert, aner ikke åssen forhold du har med dine foreldre, men ikke si en jævla ting til dem. Kan være vanskelig, men uansett,. Vær stille som en mus, hele dagen. spør dem om noe så er det bare å ignorere dem. Hold på sånn en stund, se hvordan de reagerer, de kommer garantert til å lure, for ingen foreldre klarer å holde ut lenge med det hvis de er glade i barna sine.

Lenke til kommentar
dette handler om at faren min er veldig hissig for ingenting og at jeg aldri vil få frem min sak. å prate med mamma tør jeg ikke. tror bare hun vil løpe til pappa og at ting bare blir verre.

9032694[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke deg eller familien din, så jeg må bare spørre: Hvordan prater du til han da? Roper, banner og/eller kjefter du tilbake i like høyt nivå?

Hvis ja, så er det ikke særlig rart at han reagerer med å svare deg på samme måte. Ta det opp med en diskusjon, å finn ut hva han har å si da.

 

Og, har de egentlig økonomi nok til en scooter til 20k, eller snøscooter til 25k ? Mulig de hadde det for 5 år siden, men det kan jo være de ikke har lyst til å si at de rett og slett ikke har råd heller. Det er jo faktisk ganske mye penger å bruke på gave. Lovet eller ikke.

Lenke til kommentar
ta en liten sykist terror for å vise dem at du er skikkelig irritert, aner ikke åssen forhold du har med dine foreldre, men ikke si en jævla ting til dem. Kan være vanskelig, men uansett,. Vær stille som en mus, hele dagen. spør dem om noe så er det bare å ignorere dem. Hold på sånn en stund, se hvordan de reagerer, de kommer garantert til å lure, for ingen foreldre klarer å holde ut lenge med det hvis de er glade i barna sine.

9032697[/snapback]

 

Det pleier jeg å gjøre, bare at jeg i tillegg ser deprimert ut, å gjøre dette i lengden (bør) gjøre foreldrene dine vondt.

 

Noe liknende det våpenet foreldrene bruker: "Jeg er ikke sint, jeg er skuffet"

Lenke til kommentar
ja, jeg roper tilbake. og ja, jeg banner tilbake. menn ikke på langt nær så høyt å så stygt som han

9032788[/snapback]

 

Har ikke noe å si, noen må være høyere enn den andre uansett. Så det er ikke spesielt rart at han fortsetter på samme måte som du gjør..

Hva med å ta en diskusjon istedet? Selv om det ikke er lett å krype til korset i den alderen, kjenner til det der..

Du har jo ikke akkurat noe å tape!

Lenke til kommentar

men jeg liker ikke å diskutere med ham. han avbryter meg hele tiden med roping, bannskap og kjefting

 

Så det er ikke spesielt rart at han fortsetter på samme måte som du gjør..

er jo ikke jeg som starter ropinga

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Men hvordan har du ellers tenkt å kunne snakke til han da? Skrive brev?

Hvis du prater normalt og rolig, og ber han om å slutte og rope hvis han begynner. Så kan han bare ikke begynne å rope til deg. Du må bare beherske deg selv..

 

Selvfølgelig skulle det ha vært omvendt...

Lenke til kommentar

Pleide å furte skikkelig når jeg ikke fikk viljen min, var vel 12-13 år gammel, men jeg fikk bare dårlig samvittighet av å gjøre moren min lei seg fordi hun ikke kunne kjøpe meg en ting, så jeg sluttet med det ganske raskt.

 

Du får se hva du føler i morgen, vet det er virkelig kjipt å tro i flere år at man skal få seg noe stilig som en scooter/moped, og så viser det seg at det ikke var slik.

Lenke til kommentar
Men hvordan har du ellers tenkt å kunne snakke til han da? Skrive brev?

Hvis du prater normalt og rolig, og ber han om å slutte og rope hvis han begynner. Så kan han bare ikke begynne å rope til deg. Du må bare beherske deg selv..

 

Selvfølgelig skulle det ha vært omvendt...

9032847[/snapback]

 

jeg vil ikke snakke til ham, never more.

 

jeg klarer og beherske meg. er jo jeg som gir opp når han starter ropinga. å be han slutte med ropinga? det går ikke, for det hører han ikke

Lenke til kommentar

slå han i hodet med en spade

 

 

Haha :thumbup:

 

Hvis det må så mye til for å kunne prate ordentlig med ham, kan det jo være en idé å skrive et brev. Da kan han ikke avbryte, og må lese alt du har å si om saken.

 

Folk som ikke kan ta en rettferdig diskusjon er møkk :thumbdown: de fleste sånne fortjener faktisk en spade i hodet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...