Gå til innhold

Oppgradering av billigSLR

Anbefalte innlegg

Har kommet frem til en interessant problemstilling:

Jeg har jo D40'en i dag, og er forløpig storfornøyd. Men når jeg engang(som sansynligvis ikke blir om alt for lenge) skal begynne å legge cash i objektiver, filtre osv lurer jeg rett og slett på om dette blir enorme utlegg som bare er waste. Burde eiere av kamera i lavere segmenter (og da særdeles D40'eiere med tanke på den snart myteomspunnede mangelen på autofokus) heller kjøpe nytt kamera før oppgradering av objektiver, at kit-pakken man får skal brukes som ett fullverdig kamera, og heller byttes ut, komplett, for så å begynne med kjøp av nyere objektiver? Og om det stemmer, hvilket merke ville da lønne seg å legge mest penger i? Håper ikke dette virker som et idiotspørsmål for de mer erfarne fotografer her inne. Tanken slo meg bare plutselig, at det å kjøpe masse (og dyr) AF-objektiver til D40 ikke var det smarteste trekket, på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bruke den samme optikken på andre Nikon-hus, så jeg ser ikke helt hva problemet er?

Hvis du derimot er usikker på om ditt neste hus også vil være Nikon, så ser jeg problemet.

Den dagen du begynner å shoppe en mengde optikk, kan det være greit å holde en stø kurs fremover når det kommer til hvilket merke du skal satse på.

Endret av kak
Lenke til kommentar
Du kommer ikke til å bli skuffet over å ha Nikon-kamera. Man bytter ofte kameramerke om det er noe SPESIELT man trenger.

9032497[/snapback]

Det er mulig du bytter kameramerke ofte, men det er noe jeg prøver å unngå!

Hvis er villig til å bytte kameramerke, må du også være villig til å bytte ut all optikken din.

Lenke til kommentar
Du kommer ikke til å bli skuffet over å ha Nikon-kamera. Man bytter ofte kameramerke om det er noe SPESIELT man trenger.

9032497[/snapback]

Det er mulig du bytter kameramerke ofte, men det er noe jeg prøver å unngå!

Hvis er villig til å bytte kameramerke, må du også være villig til å bytte ut all optikken din.

9032515[/snapback]

Det jeg mente var: At de fleste som bytter ut kameramerke, ofte gjør det på grunn av at de trenger noe spesielt. Altså hovedgrunnen er at de trenger noe merket de har, ikke kan tilby det. Ikke at de bytter merke ofte...

Lenke til kommentar
Ååh, alle som har D40 skal liksom bytte kamera. Det er jo et glimrende kamera, hva gjør at man liksom skal bytte det ut? At det er en nybegynnermodell, og man føler deg ikke proff nok?

9032663[/snapback]

Helt sant. Du er jo selv lykkelig bruker av KM 5D fremdeles. Det er ingen grunn til å tvile på sin D40, fordi den er god nok til å utnytte selv den beste optikk. Om ikke lenge tilbyr Nikon AF-S på all sin fastoptikk også, og Sigma kommer ikke til å ligge på latsiden heller. Ta det litt med ro, så ordner alt seg. Vi snakker nok om måneder før Nikon lanserer AF-S 50mm f/1,8 for eksempel, og jeg kan forestille meg at Sigma kommer med HSM av enda flere objektiver snart. De har jo til og med lansert kitzoomen sin med HSM nå, så dette tar de alvorlig. AF-S eller ikke bør ikke være utslagsgivende for en nybegynners valg av system pt.

Lenke til kommentar

Ingen bør kjøpe noe som helst nytt før man har roen på basic teknikk som eksponering og fokus/dybdeskarphet. Det blir man bare en dårligere fotograf av, altså prøve å gape over mer enn man kan svelge for tidlig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemer med at D40 ikke har innebygget fokusmotor? Dette kameraet er i hovedsak myntet på de som ikke har ett arsenal av objektiver fra før av. Og hva gjør man etter at man har kjøpt ett Nikon D40? Jo, kjøper objektiver med innebygget fokusmotor selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Nå viser det jo seg at "problemet" med AF-S løses etter hvert i et høyt tempo, og det får da være måte på utålmodighet fra folk før de har lært seg en brøkdel av det som kamera kan tilby av funksjoner. Meget dyr utålmodighet. Vil man være tøffeste kar i gata, og blir forvekslet med en proff, så forstår jeg at motivet for bytte er der. Den slags holdninger er ikke noe vi bør oppfordre til på et forum som forsøker å ta foto på alvor. Det bør snart være rom for et enda større forum enn akam, nemlig "kameraposør.no". Jeg kan i alle fall ikke gidde å gå en posørholdning i møte på et forum, for det har ingenting med å ta gode bilder å gjøre. Ta noen skikkelige bilder med det dere har, og legg dem ut på bildekritikken. Det lærer dere mye mer av enn å masturbere mens dere ser på reklamer fra deres favorittmerke. Jenna Jameson er mye mer sexy enn en Nikon D2X.

Lenke til kommentar
Nå viser det jo seg at "problemet" med AF-S løses etter hvert i et høyt tempo, og det får da være måte på utålmodighet fra folk før de har lært seg en brøkdel av det som kamera kan tilby av funksjoner. Meget dyr utålmodighet. Vil man være tøffeste kar i gata, og blir forvekslet med en proff, så forstår jeg at motivet for bytte er der. Den slags holdninger er ikke noe vi bør oppfordre til på et forum som forsøker å ta foto på alvor. Det bør snart være rom for et enda større forum enn akam, nemlig "kameraposør.no". Jeg kan i alle fall ikke gidde å gå en posørholdning i møte på et forum, for det har ingenting med å ta gode bilder å gjøre. Ta noen skikkelige bilder med det dere har, og legg dem ut på bildekritikken. Det lærer dere mye mer av enn å masturbere mens dere ser på reklamer fra deres favorittmerke. Jenna Jameson er mye mer sexy enn en Nikon D2X.

9033288[/snapback]

Yah horndog!

Altfor enig. Så lenge det ser tøft ut så er det ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...