pierce007 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 koblet en 3 år gammel PC til routeren min idag, og så at den brukte nettverksbro. hva er dette, og anbefales dette fremfor vanlig tilkobling? denne pc skal være i et nettverk med 3 andre maskiner etterhvert, hvor nevnte maskin vil bli brukt en del til backuper, osv osv. nå så jeg og at både nettverksbro og lokal tilkobling er tilgjengelig/bruker samtidig, den ene med 400 og den andre med 100 Mpbs. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Nettverksbro er bare til nytte dersom du har minst to nettverkskort og skal benytte PC'n som switsj/dhcp-server. Utover det tror jeg ikke funksjonen har noe nytte. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Viss det stod 400 mpbs, så er det nok en firewire enhet som er bridget til ethernet. IP over Firewire er et billig og kjapt* alternativ til gigabit nett, men det er ikkje alle OS som har kompatible implementasjoner av IP over Firewire (eller 1394 som det heter når man respekterer apples registered trademark på Firewire) Litt forkortet så var en bro en "switch" med bare to porter (og litt mer innviklet oppbygging), og det som skiller en bro/switch fra en hub er at en hub sender en pakke ut på alle portene, mens bro/switch husker hvilke mac adresser som er på hvilken port og sender bare ut pakkene til rett port. Så med mindre du har firewire kabler fra maskin til maskin kan du trygt slette den broen. *) taes med en klype salt, 400 mbps, er riktig nok på høyde med de ikkje helt nye harddiskene, så det er ingen stor flaskehals - men gigabit er jo 2.5 ganger raskere. Endret 8. juli 2007 av bjorn.e Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Viss det stod 400 mpbs, så er det nok en firewire enhet som er bridget til ethernet. IP over Firewire er et billig og kjapt* alternativ til gigabit nett, men det er ikkje alle OS som har kompatible implementasjoner av IP over Firewire (eller 1394 som det heter når man respekterer apples registered trademark på Firewire) Litt forkortet så var en bro en "switch" med bare to porter (og litt mer innviklet oppbygging), og det som skiller en bro/switch fra en hub er at en hub sender en pakke ut på alle portene, mens bro/switch husker hvilke mac adresser som er på hvilken port og sender bare ut pakkene til rett port. Så med mindre du har firewire kabler fra maskin til maskin kan du trygt slette den broen. *) taes med en klype salt, 400 mbps, er riktig nok på høyde med de ikkje helt nye harddiskene, så det er ingen stor flaskehals - men gigabit er jo 2.5 ganger raskere. 9033521[/snapback] takker for svar, men siden jeg nå ikke har Gigabit ethernet kort etter det jeg kan se, og ifølge oppsettet står det 100 mbps på lokal tilkobling og nettverksbro har 400 mbps, går det da ikke raskere å beholde nettverksbro eller er det bare jeg som tenker helt feil nå? har ingen Firewire kabler koblet til noe. Kun en ethernet til min nye D-link Dir-655 Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 En 3 år gammel pc har ingen nytte av gigabit nettverkskort som regel.. Kjøre du hardwareraid med god lese skrivehastighet og ingen andre flashehalser så kan du sikkert merke hastighets forsjell.. 100mb holder trolig lenge til hjemmebruk enda.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå