Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallå, jeg har nå pløyet forumet etter en post som spør etter det samme som meg, men har ikke funnet det hittil, så nå lager jeg en selv, moaahaha.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har cash, og skal kjøpe et speilreflekskamera. Har vært rundt i butikker og følt på modellene i den aktuelle prisklassen, og har endt opp med to favoritter: Nikon D70s, som forøvrig er en favoritt fordi den er på salg hos Elitefoto med kitobjektiv til ca 6500, og Canon 400D, som jeg har siklet på i lang tid. Jeg er klar over at kitobjektivet til Canon blir betraktet som betydelig dårligere enn Nikons. Poenget er at jeg står litt fast her. Jeg liker huset til Canon best, men på den annen side, så misliker jeg ikke Nikonhuset heller. :ermm: Lurer på om jeg kan få noen synspunkter på dette? Hadde vært konge :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et D70s, og søstern har et 400D.

Jeg har ikke selv lekt så mye med 400D, men har merket meg et par ting JEG ikke liker med 400D hvertfall.

-Kamerahuset er lite, sitter ikke så godt i hånden.

-Alt av info er i displayet på baksiden, og kan virke forstyrrende når du tar bilder i mørket (displayet lyser opp i det du tar kamera vekk fra øyet)

-har ikke info display på toppen for de viktigste funksjoner.

-D70s har Kommandohjul både foran og bak

Displayet på 400D er vel noe større og den har vel flere megapixler(?) om det er viktig for deg, så det er jo i disfavør for D70s da. D70'n bråker også litt mere i det du tar bilde.

En annen ting som er verdt å tenke på er at dette er jo to forskjellige produsenter så du burde jo tenke litt på hvilke muligheter du har til å utvide objektiv og utstyrsparken om du vil det.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok valgt D70, men nå er jo jeg Nikon-frik så det er nok ingen objektiv mening.... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt D70 i tre år og har hatt 400D i et par uker nå, så jeg kan jo komme med noen synspunkter...

D70 har noen fordeler som nevnt i forrige innlegg, spesielt to kommandohjul er kjekt. D70 oppleves også litt minde plastikkaktig enn 400D, og er også hakket bedre å holde i synes jeg.

Infoskjermen på 400D kan slåes av, så den opplever jeg ikke som forstyrrende.

Selv kjøpte jeg 400D med batterigrep, og kunne ikke tenkt meg å bruke den uten, da blir det for smått for meg. Batterigrepet gjør funksjonaliteten glimrende for meg.

Men når alt kommer til alt, er det vel oppnåelig bildekvalitet som teller, og der finner jeg 400D ganske så mye bedre enn D70, mye bedre på høyere ISO, og større dynamikk.

Men for all del, kjøp god optikk, det har alt å si. Jeg kjøpte en EF 35mm f/2 og yter virkelig bra, milevis over hva et slarkete kitobjektiv kan klare...

Lenke til kommentar

Hvis man faktisk trives med 400D i hånden, så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe det. Er man seriøs så skifter man objektiv på det, før eller siden. Likevel ville jeg valgt D70s, fordi da slipper man å skifte objektiv i fremtiden. Den zoomen (18-70) er faktisk så god at jeg kjenner seriøse fotografer (som kak) som har vært fornøyd med den i flere år. Det ville nok jeg også vært, og heller brukt penger på supplerende fastoptikk, i steden for å skifte ut normalzoomen.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg å skulle kjøpe et "all-round" objektiv en gang i framtida, og det er med dette jeg ser for meg 400D. Har hørt det samme som ble nevnt ovenfor her, nemlig at billedkvaliteten til 400D er bedre ved høyere ISO, og dette trekker meg litt i den retning. Samtidig dette med batterigrep, som kan anskaffes om jeg finner 400D for liten ved erfaring. Som sagt, så liker jeg grepet på begge to. Takk for all hjelp, flere kommentarer mottas med stor takk:D

Lenke til kommentar

Håper ikke du mener stort brennviddeomfang når du skriver allround, for da er du like langt mht bildekvalitet. 18-55 er allround, fordi det er en normalzoom. Da er det bedre å kjøpe en telezoom i tillegg.

Som sagt, liker du kamera så kjøper du det. Noen setter pris på at et kamera er lite, og setter den kvaliteten over et skikkelig grep. Det er faktisk helt greit.

Når det gjelder det med iso, så er det liten forskjell på disse modellene nå. Faktisk er det kun Sony som ligger litt etter nå. Hvis du med god ytelse på høy iso, forteller at du ønsker å ta bilder i dårlig lys, så er du faktisk best tjent med en Pentax K100D. Der får du nemlig nesten de samme støyegenskapene som 400D, samtidig som du tjener 2 til 3 ev-trinn på antishaken. Har du tenkt på det når du først nevner høy iso. Det er mye bedre med iso 400 og antishake, enn iso 1600/3200 uten antishake. Når du i tillegg kan bruke iso 800 med like godt resultat som Canon, så sier det seg selv at du kan ta bilder i mye dårligere lys med Pentax enn med Canon. Mye dårligere.

Lenke til kommentar

Jeg ville også anbefalt D70s fremfor 400D. Stod foran det samme valget i fjor og var ikke i tvil.

Var ikke klar over at det fremdeles var mulig å få tak i D70s nytt, men ser mange gode kjøp av pent brukte eksemplarer på nettet. Vil derfor tipse deg om å undersøke det alternativet også.

Lenke til kommentar

D70 har også mye mye bedre blitzsync enn 400D, 1/500 på D70 vs 1/180 på 400D noe som er viktig for mange.

D80 har også dårligere sync 1/250.

D70 har endel mer støy på høy iso enn nyere kamera, men ser ikke det som noen enorm ulempe.

Jeg ville forsatt valgt D70 foran 400D pga syncen og størrelsen på selve kamera, kit objektivet er også MYE bedre enn på 400D, samt at siden det er utgått har det en veldig hyggelig pris.

Eneste alternativet som jeg ser som verdt å bytte ut en D70 med er D200 der har man stort sett ikke mistet noen funksjoner vs D70 slik man gjør på D80.

Dessuten syntes jeg 400D er treg til å lade blitsen etter at den popper opp i auto, på D70 min er den klart med en gang, mens på 400D har jeg flere ganger opplevd å vente 1-2 sek før den er klar.

Lenke til kommentar
D70 har også mye mye bedre blitzsync enn 400D, 1/500 på D70 vs 1/180 på 400D noe som er viktig for mange.

D80 har også dårligere sync 1/250.

D70 har endel mer støy på høy iso enn nyere kamera, men ser ikke det som noen enorm ulempe.

Jeg ville forsatt valgt D70 foran 400D pga syncen og størrelsen på selve kamera, kit objektivet er også MYE bedre enn på 400D, samt at siden det er utgått har det en veldig hyggelig pris.

Eneste alternativet som jeg ser som verdt å bytte ut en D70 med er D200 der har man stort sett ikke mistet noen funksjoner vs D70 slik man gjør på D80.

Dessuten syntes jeg 400D er treg til å lade blitsen etter at den popper opp i auto, på D70 min er den klart med en gang, mens på 400D har jeg flere ganger opplevd å vente 1-2 sek før den er klar.

9034961[/snapback]

Jeg skal være enig at kitobjektivet i favør D70s (vel og merke hvis det er 18-70 mm).

Jeg er mer usikker på om blitz-synk er et viktig argument. Jeg har lagt merke at Ken Rockwell maser fælt om det, men få andre. Hvorfor er det så viktig med så høy synk-hastighet?

Tom

Lenke til kommentar
Jeg maser nå mest om lav blitzsync  :!:

9035731[/snapback]

1 sek. eller lenger? :whistle:

9035769[/snapback]

he he, tøysegutten... Sjekk portrettgalleriet i portrett-tråden. Der finnes det flere eksempler med tydelig bruk av langsom sync. Exif skal være med på i alle fall noen av dem.

Lenke til kommentar

he he, tøysegutten... Sjekk portrettgalleriet i portrett-tråden. Der finnes det flere eksempler med tydelig bruk av langsom sync. Exif skal være med på i alle fall noen av dem.

9035799[/snapback]

Tok en rask titt. Skjønner hva du mener nå.

Tom

Lenke til kommentar

Kjøpte kamera i dag! Endte opp med 400D. Da jeg var i butikken kom jeg fram til at jeg synes D70'ens hus er litt for stort og klumpete. Er strålende fornøyd med valget mitt, da 400D ikke er et dårlig kamera:) Godt mulig mitt neste kjøp blir en telelinse av noe slag:) Forslag?

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt kamera, du blir nok fornøyd:)

9036944[/snapback]

Gratulerer. Kjøpte med kit-objektiv eller et annet ?

Når det gjelder zoom, så har jeg en Tamron 70-300mm som var på super-tibud i mai (999,-). Men har du råd, så anbefaler jeg at du legger i litt mer og kjøper Sigma's 70-300mm MED APO.

Tom

Lenke til kommentar
Kjøpte kamera i dag! Endte opp med 400D. Da jeg var i butikken kom jeg fram til at jeg synes D70'ens hus er litt for stort og klumpete. Er strålende fornøyd med valget mitt, da 400D ikke er et dårlig kamera:) Godt mulig mitt neste kjøp blir en telelinse av noe slag:) Forslag?

9036800[/snapback]

Ja, canon EF 70-200 f4 L USM. Koster ca 6250 på www.fotovideo.no

Har Sigma 70-300 F:4-5,6 APO DG (Macro på 200-300mm).

Hvis du er interessert i det kan du muligens få kjøpe det hos meg.

Endret av NMN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...