Gå til innhold

Bytte mellom skjermer (laptop)

Anbefalte innlegg

Jeg har en ok baerbar PC, og har installert Ubuntu 7.04 pa den.

Jeg gjerne ha en annen opplosning nar jeg bruker den hjemme pa 19" LCD skjermen, samtidig som det skal vaere enkelt a bytte mellom skjermene.

Jeg har Fn taster, de virker ikke, men jeg vil gjerne bruke Fn + F10 (som er LCD/CRT knappen) som jeg gjor i Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bytter mellom to skjermer på den maskina jeg sitter på nå. Det gjør jeg ved å bytte ut xorg.conf med en skrivebordssnarvei, og så restarte.

Den ene skjermen hadde jeg instillingen på fra installasjonen av systemet, for den andre kopierte jeg en xorg.conf fra en liveCD.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Virker da svært brysomt å gjøre det hver gang vel?

Hva skjer hvis du plugger i den eksterne skjermen, trykker "Detect displays" i nvidia-settings?

Da får jeg hvertfal valget å aktivere den eksterne skjermen, og sitte den oppløsningen jeg vil at den skal bruke. Alt gjøres via nvidia-settings og trenger ingen restart av X.

Lenke til kommentar
Problemet er at uansett hva jeg prover sa far jeg bare No screens found. =/

9050837[/snapback]

Nvidia driveren skal oppdage alle skjermer du kobler til (når du trykker "Detect Displays"), det gjør den både på min laptop og på min stasjonære. Hvis den likevel ikke gjør det, kan du jo sette opp xorg.conf manuelt slik som kagee, men har du Feisty så skal det kunne gjøres uten å restarte X. Du har endel kommando-linje opsjoner på nvidia-settings, så kan hende du kan skifte skjerm rett fra kommandolinja (riktignok ikke oppløsning, men den setter du greit med xrandr uten å restarte X), isåfall burde det gå meget greit å sette opp den keyboard shortcut'en du måtte ønske. Du får bare si ifra om du ønsker innspill til xorg.conf, men kom da med oppsettet du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...