Jigsaw V Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Hei, Har 2 hardisker. WesternDigital 500Gb: 2 patisjoner 1: Windows XP Pro x64 [150gb] [NTFS] 2: Diverse [Resten hit] [NTFS] SamsungSpinpoint 250Gb: 2/3 patisjoner 1: Lunix: Fedora 7 [50Gb] [3 ett eller annet] 2: Swap [2Gb] [swap?/ 3 ett eller annet?] 3: Vet ikke om den eksisterer nå [ resten] [RAW?] Har nettopp installert Fedora. Da maskinen rebootet så skjedde det ingenting da han skulle velge Windows. Jeg har satt slik at windows skal startes automatisk. Dette er gjort via Fedora da jeg installerte det. /C: Disken er den jeg kanskje ikke vet om eksisterer lengere (SamsingDisken), i alle fall er boot greierne til windows installert der. Windows ligger på patisjon /D: Jeg så at Windows installerte boot på patisjon C... Hvordan skal jeg få startet windows? I Lunix kan jeg ikke se de andre stasjonene... Endret 8. juli 2007 av narutofan Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Og bruke Windows platen virket ikke. Prøvde cfgboot commando, men kommer opp at han ikke kan fullføre scanningen av hvilken windows jeg har på maskinen... Men CD platen finner den. Siden jeg må taste in Administratorpassordet og slikt. Takk for hjelpen jeg enda ikke har fått... PS: Alt for vanskelig spørsmål? Endret 8. juli 2007 av narutofan Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Først av alt så har jeg bare (litt) erfaring med Ubuntu, men du kan jo prøve dette, selv om jeg ikke vet om Fedora er bygget opp på samme måte som Ubuntu. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Er litt stiv i Linux, men du kan prøve og feste disken i Terminal, og (hvis du fikk til det) så kan du redigere grub til og starte Windows fra disk 2. (Vet ikke om du forsto det) For festing av disk: sudo mkdir /media/windows sudo mount /dev/(windows-disk) /media/windows For å finne disk(ene): sudo fdisk -l Her setter du opp Windows i dual boot med Linux etterpå: Ubuntu oppdager Windows automatisk, og vil opprette en meny som du får ved oppstart der du kan velge hvilket operativsystem du vil starte. Ubuntu vil være standard, og starter automatisk etter 10 sekunder. Du kan endre standardvalget og antall sekunder det tar før den velges ved å redigere /boot/grub/menu.lst. Standardvalget endres i linjen "default 0". Sett tallet til plassen Windows ligger i nederst i filen (start på 0 og tell med "Other operating systems"). Antall sekunder velges i linjen "timeout 10", der du endrer 10 til det antall sekunder du vil menyen skal synes. Ubuntu oppdager Windows automatisk, og vil opprette en meny som du får ved oppstart der du kan velge hvilket operativsystem du vil starte. Ubuntu vil være standard, og starter automatisk etter 10 sekunder. Du kan endre standardvalget og antall sekunder det tar før den velges ved å redigere /boot/grub/menu.lst. Standardvalget endres i linjen "default 0". Sett tallet til plassen Windows ligger i nederst i filen (start på 0 og tell med "Other operating systems"). Antall sekunder velges i linjen "timeout 10", der du endrer 10 til det antall sekunder du vil menyen skal synes. Endret 9. juli 2007 av Submoose Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Its to late. Fantes det ikke et program som kunne lage linuxpatisjoner fra Windows? Slik at jeg vet at ingenting går galt? Jeg hadde uansett installert XP på nytt, så nå måtte jeg gjøre det igjen. Pluss at Fedora ble slettet. Fedora ble slettet fordi windows installasjonen ville ha noe boot greier på C disk... Under installasjon av Fedora skjønnte jeg lite, jeg skulle egentlig velge patisjon G. Men tror Fedora valgte C. Pluss at Fedora ikke ville gjøre det automatisk grunnet "lite plass", rart 30gbyte er da nok. Grunnen for windows ikke ville starte var at NTLDR var borte fra D disk (windows) eller at bootsektoren var borte på C disk... Nedlastet et program som skulle fikse dette. Men det ble ikke fikset. Repair consolen som ligger på Windowsplata virket heller ikke. Prøvde 2 forskjellige boot commando Fikser greier der. Men får hele tiden en feilmelding at den ikke finner windows. Rart, fordi jeg måtte taste inn administrator passordet til windows... HEI! Er det mulig og endre stasjonsnavn slik at Windowsdisken min blir patisjon C? Uten og fucke opp Boot? Endret 9. juli 2007 av narutofan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå