sedsberg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg har to tospolede 6,5" subbasselementer som jeg vil ha i kasser. Elementene har jeg kjøpt hos Ljudia og i følge deres kalkulator skal jeg ha en bassreflekskasse på 6,6 liter. Problemet er at med 6,6 liter blir det ikke plass til elementet og bassrøret inni kassa. Synes også dette volumet virker mistenkelig lite. Jeg stoler lite på denne kalkulatoren og på noen andre elementer har jeg fått negativt volum etter å ha satt inn thiele-parametrene. Er det noen som klarer å beregne et passende volum og størrelse på bassrør, eller vet om et gratisprogram hvor man kan beregne dette? Høyttalerne skal stå i en Xantia stasjonsvogn. Spesifikasjonene på elementene (PDF) På forhånd masse takk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Tar en råsjanse på å bumpe litt. Fant et par programmer for en stund siden, men var enten trial og/eller hadde alle mål oppgitt i tommer og kubikktommer. Ingen som har link til noe som funker? Program eller online-verktøy. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Ljudia Har online beregning. Men "Optimum" knappen regner ut kasse som ikke passer i bil. Siden kupéen i biler forsterker bassen mye, må kassene ha en annen (høyere) avstemning en hjemmehøytalere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg er VELDIG skeptisk til Ljudias kalkulator. Jeg har, som nevnt over, tidligere fått ut negative volumer og fullstendig på trynet verdier på andre elementer. Siden jeg skal ha bassreflekskasser så vil jeg ha verdiene/målene så nøyaktige som mulig. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hvis du skal gjøre det skikkelig, kjøp boka The LOUD SPEAKER DESIGN Cookbook Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Hvis du skal gjøre det skikkelig, kjøp boka The LOUD SPEAKER DESIGN Cookbook 9053746[/snapback] Det kan være en god idé. Takker mye! Lenke til kommentar
fhl Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Du kan jo prøve denne kalkulatoren. Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå