Gå til innhold

Kun 477mb på sony 512mb m2 minnekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er helt riktig slik som det står. Er fordi minneprodusentene og Windows regner ut 1 GB på forskjellige måter.

Bare søk litt rundt på forumet så finner du mer stoff om det...

9031416[/snapback]

minneprodusentene, mener du da fra korttype eller er det sony? Sd kortet jeg prøvde var fra twinmos, kanskje jeg bør holde meg vekk fra sony minnebrikker

Prøvde nylig et sandisk memory stick pro duo 512mb og da fikk jeg 490mb, ser ut til at det veldig forskjellig fra produsent til produsent hvordan de tolker byte utregningen.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Noen ganger er det også slik at det finnes en "skjult partisjon" med drivere og annen informasjon på kortet/disken.

Gjorde litt regning, og uansett hvordan du regner, det er KB/KiB, MB/MiB, GB/GiB, så er ikke 477 MB på en 512 MB disk riktig.

Noen ganger er det også ganske riktig å sammenligne disker med en butikk som selger all slags varer, men bare har èn type esker. Kjøp et byggesett til en bil, for eksempel en Jaguar, og du må ha en stor eske. Ikke vanskelig å se. Kjøp en ring, og den er ganske vanskelig å se i en eske som er stor nok til en bil. Og siden hver eske bare kan inneholde èn ting, blir det mye bortkastet plass. En disk kan gjerne inneholde flere ting i èn eske, men ikke alltid.

Uansett virker det merkelig å finne bare 477 på en 512. All min regning tilsier at hvis de har regnet med MB, ikke MiB, skulle plassen vært 500 MB. Det betyr at du mangler 23 MB uansett hvordan du regner på det.

PS:

GB = 1000 MB = 1000 KB = 1000 Bytes (tegn/symboler)

GiB = 1024 MiB = 1024 KiB = 1024 Bytes

GiB - GibiByte

MiB - MebiByte.

KiB - KibiByte

Harddiskprodusenter og kortprodusenter regner som regel i KB, MB og GB, ikke KiB, MiB og GiB. Fordi folk flest ikke vet forskjellen tror jeg.

Lenke til kommentar
Noen ganger er det også slik at det finnes en "skjult partisjon" med drivere og annen informasjon på kortet/disken.

9032157[/snapback]

Det stemmer kanskje som du sier, siden kortet er til en mobiltelefon så trenger den kanskje et eget skjult partisjon.

Men uansett så er det ikke så ille allikevel, synes bare at det var litt merkelig med m2 kortene, når sd kortet visste riktig mb.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...