Gå til innhold

Spm ang. røykvarslere


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte bare på om røykvarslere kan reagere på luftfuktighet? Synes selv det høres usannsynlig ut.

 

Det har seg sånn at den ene av røykvarslerne her i huset har slått seg vrang et par ganger i dag, med det resultatet at den er tatt ned og fratatt strømmen.. :p

 

Har vært borti at de reagerer på gass-utvikling, men ser ikke helt hvor dette skulle komme fra denne gangen.

 

Mvh

 

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom luftfuktighet er et stort problem bør du kansje tenke på å bytte røykvarsler til en ioniserende røykvarsler.

 

Her har jeg prøvd helt grunnleggende å forklare hordan det virker (rett meg om det står noe feil, er litt rusten i sommerferien :p )

 

post-96493-1183931692_thumb.jpg

 

Altså, i en optisk røykvarsler sitter det en lyskilde som valigvis bare reflekterer lys frem og tilbake. Men dersom det kommer røyk inn i varsleren reflekteres noe av lyset ned på et fotoelektrisk element. Dette elementet er laget slik at det endrer resistans når det får lys på seg. DVS at strømmen ut vil endres slik at alarmen slår ut. Jeg inbiller meg at luftfuktighet i større skala kan lage refleksjoner.

 

En ionierende røykvarsler derimot bruker en radioaktiv kilde for å ionisere røykpartiklene slik at de enten trekkes mot pluss eller minus. Og på denne måten endres resistansen og som følge av det endres strømmen.

 

 

edit:

Pass på å ikke tukle for mye. Dersom det faktisk er en ioniserende røykvarsler bør du ikke åpne så mye på den hvis du ikke har så veldig peiling. Er ikke så veldig sunt.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...