Keltern Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hei! Jeg lurte bare på om røykvarslere kan reagere på luftfuktighet? Synes selv det høres usannsynlig ut. Det har seg sånn at den ene av røykvarslerne her i huset har slått seg vrang et par ganger i dag, med det resultatet at den er tatt ned og fratatt strømmen.. Har vært borti at de reagerer på gass-utvikling, men ser ikke helt hvor dette skulle komme fra denne gangen. Mvh Lars Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Nei, jeg tror at de ikke gjør det.... Men de piper da det er på tide å bytte batteriene i de, så da kan du prøve det.. Sempron Lenke til kommentar
Joney Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Er det en optisk eller ioniserende røykvarsler? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Om luftfutigheten blir svært høy kan det vell påvirke alle former for elektronikk som ikke er spesielt lagd for å tåle høy luftfuktighet? Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 hvor sitter den? 9032728[/snapback] Taket vel Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 hvor sitter den? 9032728[/snapback] Taket vel 9032738[/snapback] tenker nok på hvilket rom? Lenke til kommentar
Joney Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Dersom luftfuktighet er et stort problem bør du kansje tenke på å bytte røykvarsler til en ioniserende røykvarsler. Her har jeg prøvd helt grunnleggende å forklare hordan det virker (rett meg om det står noe feil, er litt rusten i sommerferien ) Altså, i en optisk røykvarsler sitter det en lyskilde som valigvis bare reflekterer lys frem og tilbake. Men dersom det kommer røyk inn i varsleren reflekteres noe av lyset ned på et fotoelektrisk element. Dette elementet er laget slik at det endrer resistans når det får lys på seg. DVS at strømmen ut vil endres slik at alarmen slår ut. Jeg inbiller meg at luftfuktighet i større skala kan lage refleksjoner. En ionierende røykvarsler derimot bruker en radioaktiv kilde for å ionisere røykpartiklene slik at de enten trekkes mot pluss eller minus. Og på denne måten endres resistansen og som følge av det endres strømmen. edit: Pass på å ikke tukle for mye. Dersom det faktisk er en ioniserende røykvarsler bør du ikke åpne så mye på den hvis du ikke har så veldig peiling. Er ikke så veldig sunt. Endret 11. juli 2007 av Joney Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå