Gå til innhold

Går det an og bruke 2 lydkort samtidlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 lydkort samtidig skal gå helt fint. Men siden det ene er integrert på hovedkortet er jeg litt usikker på om dette kommer til å bli automatisk deaktivert når du setter i et PCI-lydkort. Men dersom det skulle bli automatisk deaktivert kan du se om du kan overstyre dette i BIOS. I BIOS kan du velge om det intergrerte lydkortet skal være av- eller påslått.

Lenke til kommentar

Altså... det går ann å ha to lydkort installert samtidig, men å faktisk BRUKE dem samtidig tror jeg blir vanskelig. Man må jo også spørre seg om hva du skulle brukt 2 lydkort simultant på... (som man ikke kan gjøre med ett). Jeg kjenner ihvertfall ikke noen applikasjoner som kan bruke mer enn ett lydkort samtidig.

 

Det blir vel normalt sett til at du bruker det beste lydkortet som er tilgjengelig, og disaabler det andre.

 

Men om du tenker på at ev.t lager konflikter og sånt så er svaret nei. De aller fleste hovedkort kommer nå med integrert lyd, men det lager ikke problemer for folk som velger å sette inn bedre stand-alone lydkort.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er flere ting man kan bruke flere lydkort til, f.eks for å få flere inputs som kan være ålreit i visse tilfeller om man driver med musikkproduksjon o.l.

 

Ellers vet jeg at man kan bruke 2 (eller flere) lydkort som om det skulle vært ett (dvs, kjøre samme output på alle kortene) under ALSA i Linux. Aner dog ikke hvordan mulighetene for dette er i Windows.

Lenke til kommentar

Bruker selv to lydkort.

 

Og det har en liten nytteverdi - du kan sette f. eks. winamp til å kun bruke det ene, og bruke det andre for alle andre ting.

 

Eller, som jeg av og til gjør: Sett ASIO-inn til lydkort 1, sett lydkort 1 til å ta opp lyden det lager, sett ASIO-ut til lydkort 2. Spill så musikk ut på lydkort 1, importer inn i Reason via Rebirth-hacken til ASIO4ALL, gjør hva du vil med musikken i realtime, mens du hører på den via lydkort 2.

 

Errm, ja. Litt rotete og lik null i nytteverdi.

Lenke til kommentar

Dette var interessant.

Jeg har et EVGA 680i hovedkort pluss XFI extreme gamer.

Jeg får ikke mic til å virke i ventrilo, teamspeak osv.

Dette ser ut til å være et vanlig problem med XFi.

 

 

Så det dere sier at man kan bruke onboard sound til mic og XFi til høyttaler/headset?

I tilfelle, hvordan skal jeg klare dette?

Lenke til kommentar

Å bruke to lydkort kan i noen tilfeller være svært nyttig.

F.eks i Flight simulator anbefales det å bruke to lydkort(hvis jeg ikke husker feil)

Ett får å komunisere med(headsett) og ett til alle andre lyder(som f.eks motorlyder osv)

Da får du den beste spilleropplevelsen.

Det er faktisk sykt iriterende å få alle lydene gjennom headsettet, og det er heller ikke veldig realistisk!

Lenke til kommentar

Poenget med flightsim er veldig sant. (Det er dog umulig å splitte ingame kommunikasjon og lydeffekter, det må da være kommunikasjon via et eksternt program som kommer i headset, f.eks fra VT eller Skype eller RW)

 

Jeg har sjøl tre lydkort i min PC, hvorav det ene er et helt vanvittig crappy integrert kort, et er et nokså ordinært (om enn sykt utdatert) soundblaster-kort, og det tredje et halvfett producerkort med digital output, MIDI-in/out/ og fete 6.3 mm outputs og inputs. De to siste bruker jeg om hverandre, slik at jeg har headset på den ene outputen, og høyttalere på den andre. Det fungerer ikke helt smertefritt, men nesten. Skal tro det vil fungere bedre i Linux, der jeg nok kan skrive batch-filer som gjør det lettere å bytte mellom de to. Det er egentlig det vanskelige med løsninga.

Den er forøvrig svært hendig ved musikkproduksjon, spesielt hvis man skal gjøre noe live: Da har man mulighet til å ha på seg headset samtidig som man har en ordentlig output.

 

Det er ikke noen som kan tipse meg om en bra måte å skifte mellom disse på?

Lenke til kommentar

Kan man bruke flere lydkort til å lage surround med, da? Har gjort noe liknende tidligere med kun lydkortet som jeg hadde på hovedkortet mitt, der jeg kunne sette line in-hullet til å bli lyd-ut for høytalerne bak.

 

Har en bunch med creative 5.1-kort, men ikke noe ordentlig surroundanlegg og en bunch med pc-høytalere og lurte på om de gikk an å lage ordentlig surround av dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

noen som har noen enkle tips / programmer som gjør dette litt lettere? har vista og har fått lyd på begge men er litt stress å få det til :S

 

eller går det ann å aktivere begge 2 på likt sånn at eg har lyd i både høyttaler og headset?

Endret av xELIz1
Lenke til kommentar

Ikke noe problem. Du kan jo lese artiklene til Mastiff, eller se på hjemmesiden hans. Han kjører ganske mange lydkort i samme pc for å bruke den til multisonelyd. Ser ut til at han har fire lydkort i flere pc-er her. Og han bruker også det innebygde kortet iallfall i den ene pc-en som står omtalt der.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Selv så har jeg aldri klart å få intigrert lydkort og eksternt/pci til å fungere noe sæligt ilag...

Har tho fått eksternt og pci til å fungere godt ilag.

 

Men spørs hvor man skal ha standard lydene, og om programene har mulighet til å velge ut kilde.

 

f.eks skype kan jeg lett putte på et usb headsett med intigrert lydkort, mens alt det andre går via pci lydkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...