Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget PC starter ikke i det heletatt - *LØST*

Anbefalte innlegg

Hovedkort: EVGA 680i LT

CPU: Intel C2D E6600

PSU: Tagan Easycon XL 600W

Kjøler: Zalman 9700

Grafikkort: Club3D 8800GTS 320 MB

Har prøvd å bygge meg en PC i dag, men som vanlig måtte det jo skje et eller annet problem. Etter å ha montert alt var det på tide å sette i strømmen og prøve å starte opp. Det som skjedde var at jeg kunne høre og se alle viftene starte (inkl. CPU-kjøler), men skjermbildet forble dødt (hvilemodus). Jeg prøvde så å ta ut grafikkortet og sette det inn på nytt, men da jeg denne gangen prøvde å starte opp PC-en skjedde det ingenting. Det luktet dessuten brent/svidd fra hovedkortet. Nå starter ikke PC-en opp uansett med eller uten skjermkort. Dessuten er jeg ganske sikker på at svidd-lukten kommer fra området rundt CPU-en og at denne kanskje er problemet. Noen feilsøkningsforslag?

Endret av MSE88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg engang bygde opp min nye pc opplevde jeg at pcn startet, men skjermen forble svart. Jeg sendte cpuen til leverandøren og de fant ut at den var gåen. De sendte en ny og vips var pcn i orden.

Kan være cpu som er ødelagt, den kan være et godt utgangspunkt for å teste.

Lenke til kommentar
Huska du spacere ?

9029911[/snapback]

Nå er ikke jeg spesielt flink på slike uttrykk, men hvis du mener det jeg tror du mener: Skrudde i sånne "skruer" i kabinettet som jeg så skrudde hovedkortet fast i, og disse skapte avstand mellom kabinettveggen og selve hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jepp slike eg meinte ja, det med at det luka brent kan høres ut som ein kortslutning eit eller anna sted. Starter ikkje vifta i strømforsyningen ? Det kan tyde på ein død strømforsyning, da strømforsyningen som regel skal starte uansett kor ødelagt hovedkortet/cpu er.

Lenke til kommentar

Ok, har fått sett litt mer på det nå:

Testet av PSU-en virket ved å kortslutte grønn ledning mot jord - virker OK.

Tok ut hele hovedkortet fra kabinettet, satte på CPU, vifte, minne og grafikkort. Hovedkortet lyser nå blått når strømmen kobles i, og jeg fikk startet det opp ved å kortslutte power switch-pinsene. Allikevel var det fortsatt ikke bilde.

Merkelig nok ville kortet altså starte opp denne gangen, men jeg har fortsatt svart skjerm. Mest sannsynlig feil med grafikkortet, eller?

Lenke til kommentar

Hm, nå er vel det grafikkortet av den strømkrevende typen? Har du husket å koble til de/den strømkontakten(e) som grafikkortet skal ha? Surrer vifta på grafikkortet? Får du pipe/bippekoder under oppstart? Du satte cpu riktig ned i sokkelen :p? Festet cpu-kjøleren skikkelig og? Den kjølern din skal vel ha en slik støtteplate bak HK/cpusokkelen, brukte du evt beskyttelses-plast-plate der?

Edit: Du husket evt ekstra strømtilkoblinger for cpu på hk hvis Core2Duo krever det da?

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...