MSE88 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Hovedkort: EVGA 680i LT CPU: Intel C2D E6600 PSU: Tagan Easycon XL 600W Kjøler: Zalman 9700 Grafikkort: Club3D 8800GTS 320 MB Har prøvd å bygge meg en PC i dag, men som vanlig måtte det jo skje et eller annet problem. Etter å ha montert alt var det på tide å sette i strømmen og prøve å starte opp. Det som skjedde var at jeg kunne høre og se alle viftene starte (inkl. CPU-kjøler), men skjermbildet forble dødt (hvilemodus). Jeg prøvde så å ta ut grafikkortet og sette det inn på nytt, men da jeg denne gangen prøvde å starte opp PC-en skjedde det ingenting. Det luktet dessuten brent/svidd fra hovedkortet. Nå starter ikke PC-en opp uansett med eller uten skjermkort. Dessuten er jeg ganske sikker på at svidd-lukten kommer fra området rundt CPU-en og at denne kanskje er problemet. Noen feilsøkningsforslag? Endret 8. juli 2007 av MSE88 Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Har du noen kompiser som har samme Cpu type og Skjermkort type? Hvis du har kan du prøve de delene om det funker på din pc. Prøv å bare start de nødvendige komponentene som Skjermkort - Cpu osv. Endret 8. juli 2007 av Samegerilja Lenke til kommentar
MSE88 Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg la forresten også merke til at det i begynnelsen lyste et blått lys på hovedkortet når strømmen var tilkoblet (uten at PC-en var påslått), men dette blåe lyset er nå borte. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Da jeg engang bygde opp min nye pc opplevde jeg at pcn startet, men skjermen forble svart. Jeg sendte cpuen til leverandøren og de fant ut at den var gåen. De sendte en ny og vips var pcn i orden. Kan være cpu som er ødelagt, den kan være et godt utgangspunkt for å teste. Lenke til kommentar
MSE88 Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Huska du spacere ? 9029911[/snapback] Nå er ikke jeg spesielt flink på slike uttrykk, men hvis du mener det jeg tror du mener: Skrudde i sånne "skruer" i kabinettet som jeg så skrudde hovedkortet fast i, og disse skapte avstand mellom kabinettveggen og selve hovedkortet. Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jepp slike eg meinte ja, det med at det luka brent kan høres ut som ein kortslutning eit eller anna sted. Starter ikkje vifta i strømforsyningen ? Det kan tyde på ein død strømforsyning, da strømforsyningen som regel skal starte uansett kor ødelagt hovedkortet/cpu er. Lenke til kommentar
MSE88 Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Ok, har fått sett litt mer på det nå: Testet av PSU-en virket ved å kortslutte grønn ledning mot jord - virker OK. Tok ut hele hovedkortet fra kabinettet, satte på CPU, vifte, minne og grafikkort. Hovedkortet lyser nå blått når strømmen kobles i, og jeg fikk startet det opp ved å kortslutte power switch-pinsene. Allikevel var det fortsatt ikke bilde. Merkelig nok ville kortet altså starte opp denne gangen, men jeg har fortsatt svart skjerm. Mest sannsynlig feil med grafikkortet, eller? Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Hm, nå er vel det grafikkortet av den strømkrevende typen? Har du husket å koble til de/den strømkontakten(e) som grafikkortet skal ha? Surrer vifta på grafikkortet? Får du pipe/bippekoder under oppstart? Du satte cpu riktig ned i sokkelen ? Festet cpu-kjøleren skikkelig og? Den kjølern din skal vel ha en slik støtteplate bak HK/cpusokkelen, brukte du evt beskyttelses-plast-plate der? Edit: Du husket evt ekstra strømtilkoblinger for cpu på hk hvis Core2Duo krever det da? Endret 8. juli 2007 av CannibalCorpse Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Make sure you are not in hibernate or sleep. Hold the power button in more than 4 seconds to be certain it shuts down and also then flip the switch on the power supply to "o" if present. Then try to reboot. Hjälper det? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hvis PCen aldrig har startet, hjalp ikke det der. Lenke til kommentar
MSE88 Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Undersøkte litt nærmere og fant ut at den ene RAM-brikken tydeligvis ikke trivdes i PC-en min, så da jeg fikk fjernet den, gikk alt bra. Hurra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå