Gå til innhold

6 raske komponenter som utgjør en super PC!


Anbefalte innlegg

Har du tenkt å kjøre 4GB minne? Sjekk først om hovedkortet synes at det er OK med 4 moduler.

9031740[/snapback]

 

Nei, hovedkortet kommer med fire plasser for bruk av to :ermm:

 

Fleste kort av nyere type idag støtter 8 gig, men husk en trenger 64 bit OS for å støtte det.

9031781[/snapback]

 

Desverre bugner dataverdenen av ting som enhver fornuft tilsier burde funke, men som ikke funker. Derfor er man dsverre ofte nødt til å undersøke hver bidige lille detalj, og det er ikke sjelden en elelr annen ting av en eller annen idiotisk grunn ikke fungerer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har på ingen måte bestem meg, og det er synd å se dere bastant insisterer på dette.

 

Mitt valg for å velge ATI kortet, er fordi hovedkortet støtter CrossFire, og evt. ved en senere handel. Kan jeg kjøre to skjermkort uten å måtte kjøpe inn to helt nye kort. Om dere mener SLI er mye bedre, så si gjerne noe på det..

 

Ang. PSU, har jeg på ingen måte bestemt meg der heller. Tok bare den som hadde nok watt, og best lesererfaring. Hvis dere har et bedre alternativ, kom gjerne med det :)

 

Takker for alle kommenterar hittil, og håper dere kan være med å sette sammen en billig og super PC.

Lenke til kommentar
Jeg har på ingen måte bestem meg, og det er synd å se dere bastant insisterer på dette.

 

Mitt valg for å velge ATI kortet, er fordi hovedkortet støtter CrossFire, og evt. ved en senere handel. Kan jeg kjøre to skjermkort uten å måtte kjøpe inn to helt nye kort. Om dere mener SLI er mye bedre, så si gjerne noe på det..

 

Ang. PSU, har jeg på ingen måte bestemt meg der heller. Tok bare den som hadde nok watt, og best lesererfaring. Hvis dere har et bedre alternativ, kom gjerne med det :)

 

Takker for alle kommenterar hittil, og håper dere kan være med å sette sammen en billig og super PC.

9032747[/snapback]

 

Det eneste drawbacket jeg kan finne med ATI 2900HD er at det ikke akselerer film på samme måte i HW som de billigere utgavene til ATI. Veldig merkelig. Ellers tror jeg kortet er fint, men det kom noe sent i markedet. Det ble hypet så innmari og folk ble lei av å vente, og når det kom, så trodde man at dette skulle ta livet av Nvidia sine 8800 serie. Det gjorde det ei. Men å si at kortet er dårlig er helt horribelt. SLI eller CF er kanskje ikke så lurt økonomisk, men har man lyst har man lov ;)

 

Når det gjelder PSU så vil jeg ikke anbefale deg Hiper kontra Corsair eller Seasonic S12. Corsair sin HX620w er knallfin! Jeg er av den oppfatning at du gjerne kan spare litt på hovedkortet og minnet i disse billige tider, men at PSU er en svært god ting å investere kr sine i. Stillegående er den også.

 

Leste forøvrig i et magasin her at DDR3 visstnok skal bruke 25% mindre strøm enn DDR2. Om det gjelde de tidlige modellene eller om det er i et slags roadmap vet jeg ikke. Sånn sett er det jo praktisk med tanke på overklokking. Desverre er DDR3 såpass umodent at det ikke er grundig nok testet ennå.

 

En annen ting du kan tenke på, er om du faktisk skal overklokke eller kjøre den på stock hastigheter. Hvis første er tilfellet, kjøp et hovedkort du vet er bra til dette og minnet likeså. Hvis ikke, kjøp noe som er både fremtidsrettet men godt nok for hva du skal bruke det til. Har det f.eks alle tilkoblingene du ønsker etc.

 

Men igjen, ikke spar kr på PSU, det er mitt råd. Spar heller kr på HK'et og bruk pengene på et råere skjermkort eller raske disker. Uansett, kjøper du fra øverste hylle kan du neppe gjøre feil.

 

Som ATW sier: Det er ikke alltid produktene passer sammen, sjekk litt nøye på fora til ASUS før du handler. Ofte mye bra å finne der om du er i tvil.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket det dokumentet på ASUS.com, og tror de minnebrikkene jeg har lagt til listen passer.

 

Men spørsmålet blir om jeg skal ta P35 eller i680. Siden dere vil anbefale 8800, noe jeg ikke har problemer, og gjør gjerne det. Men er noe rart å kjøpe et P35 kort til et nVIDIA kort. Hva mener dere?

 

Igjen, tusen takk for svarene hittil :)

Lenke til kommentar
Tja, det er ikke noe i veien for å kjøre nVidia-grafikkort på Intel-basert hovedkort.    Jeg kjører selv et 8800GTS på et P965-kort. (Asus P5B-E).

9036679[/snapback]

 

Kjører selv P965 med 7900GTO. Alt her funker bra. Men erfaringen min har vært at mine Corsair PC6400C4 ble litt for sære for dette hovedkortet, Kingston Value PC5300 har jeg ikke hatt noe stress med.

 

Men som trådstarter spurte etter: i680 eller P35, da ville jeg ha kikket på noen billige men gode Nvidia kort. Synes det har vært stille på den fronten med de korta. Husk bare at til høsten/sensommer så kommer Nvidia med nye brikkesett, og da faller prisene enda mer. Tror de beste kjøpene du gjør idag finnes med P965 chipset. Vil anbefale deg å ta en titt på denne leiren om du er intr ;)

Lenke til kommentar

P36 over P965 støtter 1066MHz minne. Men det utgjør kanskje ikke en så stor forskjell. Plus det var ingen av hovedkortene som støttet enten CrossFire eller SLI. (Vet at nVIDIA ikke lisenserer ut SLI.)

 

Tror jeg går for handlekurven ovenfor jeg (link. Vente først til Quad blir billigere. Tror systemet vil gjøre sitt i større grad for min del. Blir vel litt WoW, Conan og Crysis vil jeg tippe.

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen dere :D Har dere noen "veldig" store innvendiger, post dem gjerne...

Lenke til kommentar

Ja, man bør ikke gå for noe mindre enn et P35-kort i dag. Jeg kjøpte P965 fordi P35 ikke var på markedet den gang. Hadde det vært i dag hadde jeg jo klart valgt det nyeste.

 

Ville personlig ha valgt denne strømforsyningen (jeg har den også forsåvidt da, hehe). Den er meget stillegående, bruker høykvalitets elektronikk og har hele 5 års garanti fra produsent. Prisen er jo nesten den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...