Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen lider blåskjermdøden

Anbefalte innlegg

I det siste har PCen min begynt å dø. Har hatt den uten problemer i 3 år, men så har den visst gått lei. Jeg installerte hverken ny hardware eller software før problemene kom; plutselig begynte bare ting å fucke seg. Jeg får blåskjerm ganske ofte, passe uregelmessig, og jeg har ikke peiling på hva som har gått galt. Det er 2 blåskjermer som går igjen (spesielt den første):

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL med stopcode 0x0000000A (0x88804E45, 0x0000001E, 0x00000001, 0x804DFC7E)

og

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL med stopcode 0x000000D1 (0x00000000, 0x00000002, 0x00000000, 0x00000000)

I tillegg har det av og til sneket seg inn en liten jævel av en PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.

Jeg har forstått det sånn at dette er et problem med hardware, siden å reformatere forskjellige harddisker og installere Windows på nytt ikke har funket. Er det noen som skjønner seg på sånne stopcodes, og kan hjelpe meg med å komme frem til hvilken del i PCen som svikter? Eller i alle fall lede meg til noe konkret som kan hjelpe meg. Ingenting jeg har funnet via google om dette har hjulpet meg så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google er din venn :thumbup:

Søkte 1 gang på "The almighty Google" og fant dette:

3. Remove any unnecessary hardware from the computer. Disconnect any Universal Serial Bus (USB) devices and printers, and remove the network adapter, sound card, serial adapters, and so on.

4. If you continue to receive this error message, you may need to flash the BIOS on the computer's motherboard. Refer to the manufacturer of your computer or the Web site for the motherboard for information about how to do this.

Her er for den andre meldingen:

RESOLUTION

To resolve this behavior, remove the Logitech MouseWare program from the computer and then update to the latest version of Logitech MouseWare.

For more information about how to remove Logitech MouseWare from the computer, see the program documentation or contact Logitech. For more information about how to obtain and install the latest version of Logitech MouseWare, contact Logitech at the following Logitech Web site:

http://www.logitech.com

Dette tyder på at det er musa di som er problemet (antar du har Logitech mus)

Bare søk på 0x0000000A og 0x000000D1

Tatt fra Microsoft.

Endret av Submoose
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg har allerede gått igjennom og forsøkt det meste på google, og ingenting har fungert så langt. Jeg har faktisk tatt meg bryet med å lete litt selv før jeg kommer her og spør.

EDIT: Og nei, jeg har ingenting som har noe med Logitech å gjøre her. Musen min er en ny Razer Copperhead.

Endret av Wedvich
Lenke til kommentar

Har du prøvd og ta ut en minnebrikke av gangen og prøvd å se om problemet forsvinner? Ser også at du har ekstra lydkort. Har du deaktivert det integrerte lydkortet i BIOS? Har også prøvd å fjerne _ALL_ unødvendig hardware? (også lydkort)

Lenke til kommentar

Jeg har gjort alt det der nå ja, men uansett fikk jeg et lite gjennombrudd nettopp. Tok ut batteriet for å cleare CMOS, og foreløpig har jeg ikke fått en blåskjerm igjen. Men hver gang jeg starter Windows nå, får jeg beskjed om at "SPI har et problem og må lukkes." Greit det, men hva er SPI?

Lenke til kommentar

Harddisken er over 3 år gammel, samme som resten av PCen (kjøpte den i mai 2004). Men, joda, det kan jo muligens være det. For nå fikk jeg nettopp blåskjerm igjen, selv etter at jeg har clearet CMOS. Jeg fant også ut at SPI har med lydkortet å gjøre, men tviler på det har noen sammenheng med blåskjermene siden blåskjermene kommer også når lydkortet er ute av PCen.

Lenke til kommentar

Har et Chieftec Matrix Medium Tower kabinett, og bruker den strømforsyningen som fulgte med. Den er på 360W, så noen kraftplugg er det jo ikke, men alt har jo tross alt fungert helt fint i over 3 år, og jeg har ikke satt i noen ny hardware på den tiden. Men jeg får ta og sjekke kabelen om det er noen synlige spor, i hvertfall. Kan Memtest86 hjelpe meg å finne ut om det er kabelen som svikter?

Endret av Wedvich
Lenke til kommentar
Har et Chieftec Matrix Medium Tower kabinett, og bruker den strømforsyningen som fulgte med. Den er på 360W, så noen kraftplugg er det jo ikke, men alt har jo tross alt fungert helt fint i over 3 år, og jeg har ikke satt i noen ny hardware på den tiden. Men jeg får ta og sjekke kabelen om det er noen synlige spor, i hvertfall. Kan Memtest86 hjelpe meg å finne ut om det er kabelen som svikter?

9031592[/snapback]

Prøv å skifte ut kabelen helt, bare sånn i tilfelle.

En strømforsyning taper seg over tid. Det er vel litt forskjellige meninger, men noen sier inntil 20% hvert år, så siden din på 360W er 3 år gammel, kan det hende den bare yter 184W idag. Ikke det at jeg tror den yter så lite, for jeg har selv hatt en Chieftec-PSU i mange år som yter helt kurant den dag idag.

Ang. MemTest86, så tester den minnet ditt. Du må la den kjøre minst 2 runder (passes), noe som kanskje tar et par timer, men dukker det opp EN eneste feil, så er noe galt et sted - enten med minnet, CPU eller hovedkortet. Hvis ingen feil dukker opp her, så ligger feilen et annet sted.

Har du testet harddiskene? Last ned Ultimate Boot CD, boot CDen, og kjør diagnoseprogrammet som er fra produsenten av din HD. Kjør utvidet test, ikke ikke bare en enkel en (altså complete/extended, ikke bare basic).

Lenke til kommentar
Jeg har gjort alt det der nå ja, men uansett fikk jeg et lite gjennombrudd nettopp. Tok ut batteriet for å cleare CMOS, og foreløpig har jeg ikke fått en blåskjerm igjen. Men hver gang jeg starter Windows nå, får jeg beskjed om at "SPI har et problem og må lukkes." Greit det, men hva er SPI?

9029826[/snapback]

Kan det være at du finner svaret her? http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Peripheral_Interface_Bus

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Se her, hjelper deg kanskje. Lenge siden du har fjernet støv fra kjøleren?

http://www.tweaksforgeeks.com/IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.html

Her er STOP meldinger du kan få i winxp: http://www.updatexp.com/stop-messages.html

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Støtter meg til teorien om minnebrikkene.

Jeg hadde samme problem som deg for ett år siden. Kjørte memtest og fikk konstatert feil på den ene RAM-brikka. Byttet de ut på garantien og har ikke hatt problemet siden :whistle:

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...