JohnnyBeGooD Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hallo! Da har det seg sånn at jeg har tenkt til å ta førekort for traktor så derfor spurte jeg en venn av faren min.. Han hadde tatt førekort for bil en gang på 70 - tallet. Så når jeg tok en titt på lappen hans så stod det ikke noe om traktor på den.. Han hadde lappen på lett lastebil, lett motorsykkel, bil m/henger og vanlig bil.. Så da er spørsmålet mitt hvis man tok billappen på 70 - tallet kan man ta kjøre traktor under 25 000 kg? Jeg søkte litt på internet men fant ingen ting. Det nærmeste jeg kom var denne: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal Her står det at hvis man har tatt lappen på bil m/ eller uten tilhenger så får man også lov til å kjøre traktor... Men siden han tok lappen på 70 tallet så burde han vel han ha lappen på traktor også? Det er jo ganske lenge siden... Har han lov til å kjøre traktor eller ikke? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 De som har et eldre førerkort fikk andre rettigheter enn de som tar det pr. dags dato. For å sjekke hva man kan kjøre ser man på baksiden av førerkortet sitt, og leser på vegvesenets sider på klasseinndelinger, og ser hva man kan kjøre Hva har jeg lov å kjøre i de forskjellige klassene? Følger man den linken, og ser i margen til venstre vil man kunne finne ut hva man kan kjøre. Lenke til kommentar
JohnnyBeGooD Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Har sjekka... Ny link: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal Endret 8. juli 2007 av V394rd Lenke til kommentar
valentino Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Du sier han har tatt lappen på traktor på 70 tallet. Jeg får ikke linken din til å fungere, men jeg kan sakse litt fra der jeg tror du linker til. For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for: -traktor, men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005 Siden personen har tatt lappen før 1. jan. 05 kan du se bort fra siste delen av setningen. Du kan derfor konkludere med at han har kjørerett på traktor uten begrensninger ut over det som står på klasse T. Der står det: Klasse T (traktor) Denne klassen gjelder føring av traktor og motorredskap (begge med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t) med eller uten tilhenger. Tillatt totalvekt må ikke overskride 25.000 kg som enkeltkjøretøy eller som vogntog før førerkortinnehaveren har fått to års erfaring i klasse T eller har fylt 21 år. Da han tok lappen på 70 tallet antar jeg at han er over 21 og er ikke begrenset til 25.000 kg. Han kan derfor laste ihht. vognkort så lenge kjøretøyet er registrert som traktor. Litt lengere ned på samme side står det også at han kan kjøre ethvert kjøretøy registrert som traktor uavhengig av hvilken hastighet det kan kjøre i. Endret 8. juli 2007 av valentino Lenke til kommentar
JohnnyBeGooD Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Takk for hurtig svar! Det var ikke så lett å tolke det som stod på vegvesen.no Men jeg har et spørsmål til angående traktorlappen. Jeg har tenkt til å øvelsekjøre i en atv den er registrert for en person. Jeg har tatt trafikalt grunnkurs. Så da lurer jeg på om ledesager kan kjøre bak meg med bil hvis jeg har kontakt 2 veis komunikasjon? Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Isåfall må ATVn være plombert til maks 40 km/t. Lenke til kommentar
JohnnyBeGooD Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Isåfall må ATVn være plombert til maks 40 km/t. 9033358[/snapback] Må den være plombert? Jeg kan jo bare kjøre i 40 km/h selvom den går fortere? Har jo ikke tenkt til å kjøre en 50 cc atv tenkte heller på en artic cat på rundt 300 eller 400 cc.... Tror du det blir et problem å øvelsekjøre med den? Den er jo registrert som traktor svarte skilt.. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Definisjonen av klasse T er ny fra 1. januar 2005. Klasse T ervervet for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t. Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). Tilsvarende gjelder for føring av motorredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t. Jeg vil anta det dette betyr at du ikke kan kjøre traktor som har maksimal hastighet over 40 km/t uten klasse B. Har du veldig spesifikke spørsmål om tolking av det som står på sidene til vegvesenet anbefaler jeg at du ringer til din nærmeste trafikkstasjon. De kan gi det et mye bedre svar enn at vi som ikke jobber med dette til daglig skal sitte å synse. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 ATV registrert som traktor var jo hipt lenge da 16-åringer kunne rulle rundt på offentlige veier i 80 km/t. 50 km/t-kasser på traktorer var også stort en stund, men i 2005 herpa altså EU for disse mulighetene. Derfor kan ikke ATV'n gå fortere enn 40 km/t, dog dette er det ikke så mange som vet. MEN... På privat, avsperret område (hvor man kjører ATV regga med sorte skilt) kan man øvelseskjøre med hva som helst alene, så lenge man har visuell kontakt med ledsager (som har hatt lappen i over 5 år på gjeldende kjøretøy, blir vel billappen på ATV da). Ergo kan du kjøre om ledsageren har hatt billappen over 5 år. Husker jeg leste dette på Lovdata.no. Lenke til kommentar
JohnnyBeGooD Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Det er jo nesten ingen atv som går i 40 km/h orginalt med mindre det er 50 kubikk.. Men jeg har vel lov til å kjøre en 400 kubikk atv som er regga som traktor, hvis jeg kjører i 40 km/h? Den går jo fortere enn det men hvis jeg holder 40 km/h så er vel ikke det noe problem for meg å kjøre en sånn doning? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det er et problem nettopp fordi den kan gå fortere enn 40. Merk deg teksten på vegvesenet sine sider "konstruktiv hastighet over 40 km/t" Det er ingen myndigheter som kommer til å stole på deg å si at det er greit at du kjører et monster av en atv så lenge du kjører i 40 eller saktere. Hvordan reglene er for kjøring på privat inngjerdet område vet jeg ikke, men registrerer at neptun har noen argumenter her selv om det ikke eksisterer noen kildehenvisning. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 ATV'n kan gå under øvelseskjøring klasse B: For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:traktor, men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005 http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal http://www.vegvesen.no/horinger/trafikkopp...tsendringer.pdf Side 8, § 1-5. "På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvelseskjøring skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon av elen(e). Er dog litt usikker... Lenke til kommentar
JohnnyBeGooD Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg er bare 15 så jeg kan ikke øvelsekjøre i klasse B ennå Så da står valget mellomg lett mc eller traktor... Så da valgte jeg traktor lettere sagt atv for da kan ledesager kjøre etter meg med bil isdenfor å sitte på med meg på lett motorsykkel. Men en atv veier ikke 3500 kg? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Definisjonen av klasse T er ny fra 1. januar 2005. Klasse T ervervet for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t. Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). Tilsvarende gjelder for føring av motorredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t. Jeg vil anta det dette betyr at du ikke kan kjøre traktor som har maksimal hastighet over 40 km/t uten klasse B. 9037365[/snapback] Har du klasse T som er tatt før den kritiske datoen 01/01/05 kan du kjøre fortere enn 40, ellers må du ha klasse B/C1/C avhengig av tillatt totalvekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå