Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diskettstasjon får strøm, men vil ikke fungere.

Anbefalte innlegg

Jeg har en slik vanlig diskettstasjon som de fleste nå har kassert.

Jeg hadde også kassert den, å lagt den til sides, men pappa ville ha hjelp til å få sikkerhets kopiert noen filer fra hans pc.

Disse ga han meg på diskett.

Så da må jeg stappe inn diskettstasjonen igjen.

Ikke noe problem det, jeg finner den gamle diskettstasjon kabelen jeg har liggende, skrur inn diskettstasjonen i relevant sted i kabinettet, og kobler til strøm.

Når jeg nå starter opp pc, lyser lampen i diskettstasjonen hele tiden.

Jeg vet ikke hvorfor den gjør dette.

Men den klarer ikke å lese disketter.

I bios står det at "legacy floppy" skal boote først, så da er det ikke det som er problemet.

I dos, når jeg skriver "a:" å trykker enter, får jeg beskjed om at

"device is not ready"

noen som kan hjelpe? :ohmy:

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9029137[/snapback]

Dette tyder på at du har plassert signalkabelen feil vei. Pass på at farvet leder står mot pinne 1 på hovedkortet og tilsvarende mot kontakten på diskettstasjonen. Feilkobling kan ødelegge data på den floppyen du forsøker å lese.

Lenke til kommentar

9029137[/snapback]

Dette tyder på at du har plassert signalkabelen feil vei. Pass på at farvet leder står mot pinne 1 på hovedkortet og tilsvarende mot kontakten på diskettstasjonen. Feilkobling kan ødelegge data på den floppyen du forsøker å lese.

9029221[/snapback]

Er enig med konklusjonen her.

Har akkurat koblet til en floppy-stasjon selv, og i motsetning til IDE-kabelen skal "klossen" på tilslutningspluggen peke nedover, ikke oppover som på IDE.

Lenke til kommentar

vel, det funket :!:

På hovedkortet kunne kabelen bare festes en vei. Men på diskettstasjonen kunne man lett feste den begge veier. Så jeg bare snudde kabelen å vips fungerte den, bios fanget den opp, og nå kopierer jeg disketter til fadern over på cd som bare det.

dette forumet er helt enkelt genialt. Tusen takk for hjelpa og fortsatt god sommer :thumbup::thumbup::yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...