Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Starte med blanke ark, men har ikke windows cd'n!

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg vil nå starte med blanke ark og slette alt på dataen, (ja, har tatt backup av det jeg vil bevare,) men har ikke windows xp cd'n. Den ble ikke utlevert fra IBM da jeg kjøpte den. Hvordan gjør jeg dette?

Formatere?? Har ikke noe peiling i det hele tatt på dette området... :blush:

Hilsen ssf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. Jeg vil nå starte med blanke ark og slette alt på dataen, (ja, har tatt backup av det jeg vil bevare,) men har ikke windows xp cd'n. Den ble ikke utlevert fra IBM da jeg kjøpte den. Hvordan gjør jeg dette?

Formatere?? Har ikke noe peiling i det hele tatt på dette området... :blush:

Hilsen ssf

9028593[/snapback]

Hvis du ikke fikk CDer med da den ble kjøpt så ligger disse mest sannsynligvis på en skjult partisjon på disken. Sjekk under Start og programmer. Der vil du ganske sikkert finnet et valg som lar deg produsere (les brenne/kopiere) CDene som ligger på disken ut på egnede plater.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke c:\windows\i386 (ja, viser skulte filer og mapper;)).

Men av programmer fant jeg to stykker som kan høres ut som noe lignende.

Det var IBM Rapid Restore Ultra og Sonic Express Labeler. Dvs jeg har ikke hørt om eller brukt noen av disse før. Googler det nå jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg finner ikke c:\windows\i386 (ja, viser skulte filer og mapper;)).

Men av programmer fant jeg to stykker som kan høres ut som noe lignende.

Det var IBM Rapid Restore Ultra og Sonic Express Labeler. Dvs jeg har ikke hørt om eller brukt noen av disse før. Googler det nå jeg :)

9029084[/snapback]

Det er nok dette valget: IBM Rapid Restore Ultra

Som når du kjører det setter maskinen tilbake til tilstanden den var i når du kjøpte den. Hva "Sonic Express Labeler" gjør var ikke direkte lett å forstå ut fra navnet, men sannsynligvis brenner det noe ut på CDer. Med din maskin fulgte det nok (les kanskje) med en manual som ville forklart dette i detalj.

Lenke til kommentar

Ok. Skal se etter en manual, evt lete litt på nettet.

Startet IBM Restore programmet, men det eneste jeg hadde valg om var å opprette image av dataen og slik. Men får utforske litt mer.

Takk for hjelp så langt!:)

Lenke til kommentar

Får ikke til å gjenopprette/formatere med programmet jeg nevnte. Det tilbyr bare å lage et gjenopprettingspunkt slik dataen er nå....

Noen tips? Trenger de sårt, for slik pc'en er nå er det uholdbart.

(Har xp hvis det er av betydning)

Lenke til kommentar

om du har en klistrelapp under maskina med installasjonskoden til windows på (produkt nøkkel) så kan du enten låne cd'en til noen du kjenner (må da være samma type xp home/pro norsk/eng) evt laster du ned en cd og bruker den + produktnøkkelen du finner under maskina.

Står det ikke noe under kan du laste ned programmet SIW (System Info for Windows) som finner nøkkelen for deg (+ en haug med andre ting)

For noen produsenter så trengs det egne drivere for diverse. Vet ikke om dette er tilfelle for din maskin, men om det er så vil mest sansynlig ikke alt på maskina fungere etter reinstall (usb porter, nettverk osv)

Lenke til kommentar
om du har en klistrelapp under maskina med installasjonskoden til windows på (produkt nøkkel) så kan du enten låne cd'en til noen du kjenner (må da være samma type xp home/pro norsk/eng) evt laster du ned en cd og bruker den + produktnøkkelen du finner under maskina.

Står det ikke noe under kan du laste ned programmet SIW (System Info for Windows) som finner nøkkelen for deg (+ en haug med andre ting)

For noen produsenter så trengs det egne drivere for diverse. Vet ikke om dette er tilfelle for din maskin, men om det er så vil mest sansynlig ikke alt på maskina fungere etter reinstall (usb porter, nettverk osv)

9056479[/snapback]

Jeg har SIW, kan man laste ned xp gratis/lovlig?

Litt skeptisk på det siste punktet ditt :S

Lenke til kommentar

Har rota og rota..og funnet noe. 4 HELE CD'ER? Hvorfor trengs det SÅ mange?

På laptopen er det bare 1.... men får vel prøve de fire cd'ene kanskje?

Står i alle fall product recovery cd på den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...