Gå til innhold

Har jeg for høy varme etter OC av 8800GTS?

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok jeg sliter med alt for høy temperatur på GPU her :( ved idle nå uten at noe kjøres ligger den på 80 grader blank.. ved full load ligger den på 89/90 grader..

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan senke temperatur på GPU uten å gå ned på OC/ytelse?

Og hvilke temperaturer som er "normale" for en lett OC slik jeg har gjort nå. (se bilde)

tweak3eb1.th.jpg

CPU holder seg under 55 grader ved max load, og jeg syns jeg har fått god nok kjøling der, men trenger jeg noe mer kjøling på GPU nå? 90 grader ved full load høres veldig mye ut for meg ihvertfall, men har jeg noe å bekymre meg for? Og hvordan endrer jeg det på en god måte om tempen må ned 10/15/20 grader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse kortene blir ganske så varme, ligger selv på tidlig 80-tallet. 90 grader er ingen katastrofe, men det kan jo virke litt skremmende med tallet 90!

Du kan evt. skru opp viftehastigheten til 100%, da burde det droppe ganske greit. Dersom du har referansekjøleren, er den av typen som lett spiser støv og ikke gir slipp på det, og du burde da se etter å få det vekk.

Lenke til kommentar

Tja, det har vært en del diskusjon rundt dette her på forumet i det siste, men alt jeg kan si er at mitt fabrikkoverklokkede MSI 8800GTS ligger for tiden på 50-55C idle og 65-70C load (avhengig av hvor varmt eller kaldt det er om dagene). Viften går på 60%. Det ser jeg på som et ganske gjennomsnittlig temperaturområde i følge kort jeg har hatt før.

Så temperaturene dine er jo høyere enn hva jeg opplever, så det kan være at kjøleløsningen din ikke har like god kontakt med GPU som min har. Ofte er kjølepasta slurvete påført fra fabrikk og mange får mye lavere temperaturer ved å ta av kjøler og påføre sin egen. Det er jo sagt at GPUer tåler mer varme enn andre brikker som CPU, men som sagt, temperaturene er høyere enn jeg er vant til å se.

Lenke til kommentar

90 grader er mye, men gpuer tåler mer ca. 120 grader ( skyt meg hvis jeg tar feil :p ) Ville ha sett om det er noe meg f.eks kjølepsataen evnt. om det er kommet mye rusk i viften og kjøleribben.

Litt Off-Topic:

Hvor yter den dataen? Tenkt på å kjøpe ett lignende oppsett.

Lenke til kommentar
90 grader er mye, men gpuer tåler mer ca. 120 grader ( skyt meg hvis jeg tar feil :p ) Ville ha sett om det er noe meg f.eks kjølepsataen evnt. om det er kommet mye rusk i viften og kjøleribben.

Litt Off-Topic:

Hvor yter den dataen? Tenkt på å kjøpe ett lignende oppsett.

9053459[/snapback]

Tjaaa, den yter da vel litt over snittet til Ola Nordmann vil jeg tro :)

SuperPi 1M= 17,623

3Dmark06= 10 400'ish

oppstart = treig.. dumme indeksering!

Spill= Kjører alt på fullt. Tilogmed spillet DIRT i 1440X900

Minne= Skal kjøpe 2 GB til, syns den er litt treig ved loading av f.eks baner i DIRT, og det blir vel ikke bedre når CRYSIS kommer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...