Gå til innhold

Hvor lenge bør jeg lade tlf for best mulig batt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjør batteriet flatt og lad det deretter opp i 24 timer. Mine batterier i mobiler fungerer kjempefint!

9028470[/snapback]

GALT GALT GALT!

Til trådstarter. Lad til telefonen sier det er fullt.

Les Amobil batteriguide

Du har et Lithium-Ion (Li-Ion) eller Lithium-Polymer (Li-Pol).

Endret av Xpi
Lenke til kommentar
Det du beskriver her er oppskriften på å ødelegge Li-Ion-batterier.

9030554[/snapback]

Da har ikke du hatt mye med Lithium-ION batterier å gjøre. Dette er absolutt ikke en oppskrift på å ødelegge de. Prøv det selv!

Lenke til kommentar

Det både lithium-ion batterier og lithium-polymer batterier tar mest skade av er å gå helt tomme for strøm. Det nest værste man kan gjøre er å bruke de helt tomme slik du beskriver, det værste man kan gjøre er å bruke de helt tomme for deretter å la de ligge ubrukt en stund. Jeg har ødelagt flere lap-top batterier på det viset.

Og om du ikke tror meg og alle andre her som sier du tar feil cadesius så tror du kanskje på wikipedia?

Lithium-ion batteries should never be depleted to below their minimum voltage, 2.4v to 3.0v
Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Det står jo vanligvis i manualen att du skal lade batteriet i rundt 2 timer (nye telefoner)

lader du det lengre enn til det er fult så blir det vell bare dårligere og dårligere..

har hatt pcen koblet til i lange tider om gangen, så nå varer batteriet i 2 nanosekund

Lenke til kommentar
Det står jo vanligvis i manualen att du skal lade batteriet i rundt 2 timer (nye telefoner)

lader du det lengre enn til det er fult så blir det vell bare dårligere og dårligere..

har hatt pcen koblet til i lange tider om gangen, så nå varer batteriet i 2 nanosekund

9030674[/snapback]

Nei. Det stemmer ikke. Lithium-ion og lithium-polymer batterier har elektronikk som automatisk stenger av lading når batteriet blir fullt, så det gjør absolutt ingenting om batteriet står i lader for lenge (det vil rett og slett slutte å ta til seg strøm).

Grunnen til at det skjer med en laptop er pga. varmeutviklingen, ikke pga. overlading. Lithium batterier liker ikke varme, og jo mer varme de utsettes for, jo dårligere blir de. Om man ønsker å bevare laptop batteri lengst mulig, og man har det kostant koblet til strøm, er denne prosedyren best:

-Bruk batteriet til det gjenstår ca 40% strøm

-Koble til strøm

-Ta umiddelbart ut batteriet

-Lagre batteriet på et kaldt sted (kjøleskap) til du trenger det igjen.

Lenke til kommentar
Det du beskriver her er oppskriften på å ødelegge Li-Ion-batterier.

9030554[/snapback]

Da har ikke du hatt mye med Lithium-ION batterier å gjøre. Dette er absolutt ikke en oppskrift på å ødelegge de. Prøv det selv!

9030612[/snapback]

Jeg skal prøve det når jeg får et LiIon-batteri jeg kan være av med. Skal da lade det HELT ut, lade det opp og sammenligne kapasiteten. Har lenge lurt på dette selv.

Og jeg mener HELT ut!

Lenke til kommentar
Jeg skal prøve det når jeg får et LiIon-batteri jeg kan være av med. Skal da lade det HELT ut, lade det opp og sammenligne kapasiteten. Har lenge lurt på dette selv.

Og jeg mener HELT ut!

9031026[/snapback]

Ikke gjør det. Da får du sannsynligvis aldri ladet opp batteriet igjen. (Tro meg, det har skjedd med meg) Det er nemlig elektronikk inni batteriet som styrer lading, kapasitet, etc. Og om den går helt tom går den rett og slett i stå. Det er derfor det er strøm på et helt nytt lithium-xxx batteri.

Lenke til kommentar

Er tydelivis mange (Bl.a. Cadesius her oppe) som mener det ikke har noe å si.

Men jeg skal teste hvis jeg får tak i et batteri jeg alikevel ikke har bruk for.

Jeg har faktisk en bærbar PC her. Gammel Toshiba-sak med 200MHz CPU. Denne har et Li-Ion-batteri med god kapasitet. Varer 4 timer med 100% CPU-load. Denne har ligget lenge (flere år) med helt utladet batteri. Det eneste som er "galt" med det er at det har en sinnsyk selvutlading. Ligger det et par dager så er det flatt. Men kan alltid lade det igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...