koda Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Er 8Gb SD kommet i salg ? Jeg ser de ligger i prisguiden, men ingen nettbutikker har de inne.. Edit: (Altså ikke på lager, bare ubekreftede datoer.) Endret 8. juli 2007 av koda Lenke til kommentar
Cadesius Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 8gb her. Men denne brikken kommer ikke til Komplett før i september. Kan hende det er noen butikker som får den tidligere, men jeg har ikke sett den i salg enda. Beklager. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Tror ikke jeg ville har stolt på Crucial til å ta vare på hele 8gb feriebilder. Det holder til en hel ferietur med kun raw-bilder, og da er det surt hvis kortet ryker. Sørg i alle fall for å teste det skikkelig ut før det brukes til kritisk bruk, som en lang ferietur. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Netshop for inn 8 GB SD i midten av juli Lenke til kommentar
Cadesius Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Tror ikke jeg ville har stolt på Crucial til å ta vare på hele 8gb feriebilder. Det holder til en hel ferietur med kun raw-bilder, og da er det surt hvis kortet ryker. Sørg i alle fall for å teste det skikkelig ut før det brukes til kritisk bruk, som en lang ferietur. 9029318[/snapback] San Disk Extreme III ville nok vært det beste alternativet. Det er minnebrikker med god kvalitet, ikke minst noen av de hurtigste brikkene på markedet med 133x hastighet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Er ikke alle 8GB-kort (og de fleste 4GB?) av typen SDHC (SD 2.0?) Jeg kjøpte et TwinMOS 8GB SD-kort og slet med å få tak i minnekortleser som dette fungerte i. Og ikke fungerte det i min GP2X som jeg skulle bruke det i. (Før jeg fant en uoffisiell firmware med SDHC-støtte). Expert, Elkjip, Østereng i Arendal og Grimstad og Spaceworld visste ikke en gang hva jeg snakket om. Gikk så innom en fotosjappe og de blakk fram en kortleser på rappen som skulle fungere. Hvordan er kvaliteten på TwinMOS btw? Har hørt mye stygt, men nå skal det ikke brukes til kritiske ting som feriebilder etc. Edit: Bestilte minnekort og kortleser fra komplett.no. Kortleseren funka ikke med kortet. Endret 8. juli 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Det er nok i alle fall sikrere enn å la hele ferieturen avhenge av et minnekort av heller suspekt opprinnelse, selv om Crucial er kjent for rambrikker til pc. Jeg hører forøvrig ikke til dem som dårlig erfaring med TwinMos, heller tvert i mot. Jeg har faktisk god erfaring, men i lys av bl.a. Afseths advarsler så er nok min begrensede erfaring ikke representativ. Jeg har også god erfaring med Dane-Elec, som jeg bruker i en 2gb variant nå. Valg av minnekortmerke er jo heller ikke noe å lure på, siden minneprisen er så lav for de to annerkjente merkene. Derfor blir mitt neste minnekort et Sandisk Extreme II, på maks 4gb. Da har jeg til sammen 7gb, som holder til en lang tur til mitt bruk. Btw: Det er egentlig bedre å ha et rimelig mellomlager med seg når man er ute og reiser, i steden for å stole på et enkelt minnekort. De koster litt mer, men med en billig 2,5" hd vil du i alle fall få 40gb, og det bør holde til en tur rundt jorden for en dyktig fotograf. Lenke til kommentar
koda Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Sitat fra "Safari"-artikkelen på akam.no: "Likevel kunne det gå over 250 bilder på en formiddag." Selvfølgelig ikke hver dag man er på safari, men jeg liker selv å ta mange bilder i serie, og da fylles kortet fort opp. (Mitt 4Gb TwinMos har plass til 320 RAW-bilder.) To 4Gb-kort vil statistisk gå i stykker dobbelt så fort som ett 8Gb-kort (forutsatt lik MBF). I tillegg er det forbundet en viss risiko ved å bytte minnekort. Jeg vil derfor definitivt hevde at det er sikrere å bruke ett stort enn to små kort. Selvfølgelig, hvis jeg har fylt opp ett 8Gb-kort og ett 4Gb-kort med bilder, vil jeg miste dobbelt så mange bilder fra 8Gb-kortet dersom disse blir ødelagt. Dette er allikevel ikke en faktor for meg, da jeg ikke har store kort for å vente lengst mulig med å tømme kortet, men fordi jeg ikke ønsker å gå tom for plass når jeg tar bildene. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hvis tanken er å dra på safari med kamera, så stiller det seg annerledes. Det skrev du ingenting om i tråden tidligere. Du skrev heller ikke hvilket kamera du har. 20D klarer i snitt ca 230-240 bilder på 2gb, så da regner jeg med at du har K10D, eller noe slik, siden du ikke får mer enn 320 rawbilder på 4gb. Jeg har faktisk aldri vært på safari, selv om jeg har vært i Afrika. Jeg var liksom ikke turist, for å si det slik. Derfor kan jeg ikke uttale meg om hvordan det er å være på safari. Jeg vil likevel si at hvis den som satt på siden av meg i Landroveren knatret i vei med endeløse fotoserier, så ville jeg bli irritert over den konstante forstyrrelsen av roen i bushen. En del av naturopplevelsen ville gått tapt for meg. Jeg regner dog med at du har folkeskikk til å ta hensyn til andre når du er ute, og at du begrenser deg når du skjønner at det kan være plagsomt. Selv om du er glad i serier, så tror jeg ikke at du kommer til å skyte i serie under en sart jazzkonsert, for eksempel. Trenger du mye plass på grunn av dette, så kjøper du det minnet du trenger. Det er ikke opp til meg å presse min fotostil over på deg, så det er noe jeg ikke bør ta stilling til. Lenke til kommentar
koda Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Har vært på safari, men hadde ikke speilrefleks da desverre. Derimot er jeg mye på båt, og fordi nesten alltid er bevegelser som gjør at mange av bildene blir uskarpe, liker jeg å ha mange bilder å velge fra. Du har helt rett i at paparaziknipsing gjør endel irritert, så jeg prøver å begrense meg ellers:) Har forøvrig et D80. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå