Gå til innhold

20år for massedrap. Europeisk "justis"?

Anbefalte innlegg

http://sesam.no/search/?q=d%C3%B8mt+fn+soldater&c=m

Den rwandiske majoren Bernard Ntuyahaga er i en rett i Brussel i Belgia dømt til 20 års fengsel for drapene på ti belgiske FN-soldater i forkant av folkemordet i 1994. Han ble også dømt for å ha drept et "ukjent antall rwandere". Mannen fikk strafferabatt fordi han reddet noen tutsier. Hendelsen førte til at FN trakk seg ut av Rwanda. I de neste 100 dagene ble en halv million mennesker drept. Han ble frikjent for drap på statsministeren pga. manglende bevis.

Alt jeg kan si er wow... 20år? Det er vel litt strengt i europeisk sammenheng, eller? Hva f... feiler det egentlig oss nordeuropeere? 20 år for massedrap og for å ha begått folkemord? Nei fytti f... Vi her i Norge kan hvertfall konkludere med at det ikke bare er her i landet vi har latterlige straffer.

Hvis alternativet til "europeiske tilstander" der kriminelle stort sett unslipper straff er "amerikanske tilstander" så sier jeg til helvete med europeiske sosse-dommere og juryer!

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror noe av grunnen til lave straffer, spesielt at man ikke benytter dødsstraff, er at man ønsker å straffe uten å skape martyrer.

Men at vedkommende her fikk strafferabatt er jo helt absurd.

Jeg antar at den tidligere kolonimakten Belgia er redd for å opptre som kolonimakter igjen, eller kanskje heller at de ikke vil ta ansvaret for rotet de har skapt der nede, og helst ser at innbyggerne i Rwanda i størst mulig grad ordner opp selv.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at han ikkje har blitt stilt for ein Rwandisk domstoll. Dei har hatt eit stort prosjekt for å få dømt krigsforbrytere der, så eg ser ikkje kvifor han ikkje er blitt utlevert til Rwanda.

Lenke til kommentar
Problemet er jo at han ikkje har blitt stilt for ein Rwandisk domstoll. Dei har hatt eit stort prosjekt for å få dømt krigsforbrytere der, så eg ser ikkje kvifor han ikkje er blitt utlevert til Rwanda.

9043069[/snapback]

Den Rwandiske domstolen hadde nå muligheten:

THIRTEEN-YEAR WAIT

- April 1994: Ntuyahaga hands over Belgians to be slaughtered at a Kigali military camp

- March 1999: International Criminal Tribunal for Rwanda drops charges against him

- March 2004: After a lengthy extradition battle, he flies to Belgium voluntarily

- April 2007: He goes on trial at Brussels assize court

Han reiste frivillig til Belgia, men det står ikke hvor han reiste fra. Rwanda kanskje?

Lenke

Lenke til kommentar

Tja ... sikring...

Sikringsdom skal jo kun benyttes om det er stor gjentagelsesfare (altså fengsel ikke hjelper), eller at personen er skikkelig syk i hue.

Jeg syns ei kule hadde vært på sin plass. Men om jeg sal se litt fornuftig på dettee...

Gjentagelsesfaren er fryktlig liten .... disse folka reiser ikke til neste krig og starter folkemord der.

Syk i hue .... den er litt værre med. De fleste av disse er jo meget oppegående personer med høye lederstillinger. Du blir ikke oberst noen plasser om du er mentalt ustabil. Så jeg antar at personen er oppegående... (kan diskuteres, men psykiatere har liksom en annen definisjon på hva som er sykt i forhold til vanlige dødelige).

Lenke til kommentar

Personlig holder jeg en finger på at det kanskje er no' gærnt med det europeiske "rettssystemet". Jeg er fullstendig for rehabilitasjon og alt det skvipet der, men massemordere, kaldblodige mordere, sexovergripere (som har ekstremt høy fare for gjentagelse), og en del andre mennesker fortjener faktisk ikke noen second chance... de burde selv få lov å velge - livstid eller giftsprøyte. Eventuelt giftsprøyte når de blir lei av fengsel eller får store helseproblemer. Eller kanskje "eksil" i noen av verdens øde områder i arbeidsleire hadde vært noe?

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
livstid eller giftsprøyte

Resultatet av en slik straffe-praksis ville nok kun ført til færre dømte, og det er vel ikke ønskelig(?) F.eks. denne rwandiske majoren Bernard Ntuyahaga ville neppe frivillig møtt opp i Belgia (slik han gjorde). Egentlig er det et "under" at man i heletatt for tak i diverse krigsforbrytere, synes jeg.. Vi snakker trossalt om

ofte populære krigsherrer/kommandanter som har store allianser bak seg, som er villige til å skjule personen i årevis.

Jeg tror det er lettere å få utlevert/eller personen overgir seg, med "siviliserte" domstoler.

Lenke til kommentar

Det er jo et paradoks ... at folkemordere og slikt skvip, nei de gidder vi ikke å sende "politiet" for å hente. De er liksom untoucheables der de sitter i lure land.

De 2 værste jævlene ++ går fritt i Bosnia den dag i dag, en plass Nato har masse styrker i.

Men om vi hadde fått tatt dem så hadde de fortjent en kule.

Men fortjener de da egentlig streng straff når vi ikke gidder å finne dem? Er den kriminelle handlingen da egentlig så farlig? Vi bryr jo oss ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...