Gå til innhold

Boeing 787 - Lanseres idag!


Anbefalte innlegg

:mad:

 

...fortsatt - synes man burde begynne å tenke litt mer på global oppvarming når man lager slike... Flyet her kommer vel til å eksistere en god stund og most likely bli brukt som 747, og det så ikke akuratt som om den tok en liten sip bensin på veien fra oslo til hongkong.

9041521[/snapback]

De HAR jo tenkt på dette. Ved å bruke komposittmaterialer så blir flyet lettere og bruker mindre "benisn" og gir dermed mindre utslipp pr. tur :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:mad:

 

...fortsatt - synes man burde begynne å tenke litt mer på global oppvarming når man lager slike... Flyet her kommer vel til å eksistere en god stund og most likely bli brukt som 747, og det så ikke akuratt som om den tok en liten sip bensin på veien fra oslo til hongkong.

9041521[/snapback]

 

Så det er bedre at over 200 mennesker kjører bil samme strekning for eksempel?

Lenke til kommentar
Så det er bedre at over 200 mennesker kjører bil samme strekning for eksempel?

9043326[/snapback]

 

Med tanke på mengden drivstoff et fly bruker iforhold til en bil så er det faktisk mer miljøvennlig og kjøre enn og ta fly, så ja.

Lenke til kommentar
Så det er bedre at over 200 mennesker kjører bil samme strekning for eksempel?

9043326[/snapback]

 

Med tanke på mengden drivstoff et fly bruker iforhold til en bil så er det faktisk mer miljøvennlig og kjøre enn og ta fly, så ja.

9043392[/snapback]

 

Det er feil... hvis jeg har regnet riktig :hmm:

 

Veldig enkelt eksempel på det:

 

Boeing 737-700 ER tar ca 126 passasjerer. La oss si at disse 126 vil utgjøre 80 biler. Bilene bruker på langkjøring 0.6 liter per mil.

Flyet fullt lastet har en rekkevidde på 960 mil og en tank på 26000 liter.

For at 80 biler skal kjøre 960 mil med 0.6 på mila så trengs det 46000 tusen liter drivstoff.

Hvis jeg har regnet riktig så er bilene halvparten så økonomiske som flyet ca. Hvordan 787 ligger an vet jeg ikke, derimot hvis noen vet om range og drivstoff tank og passasjerer så skulle det være greit og regne ut.

 

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

 

Mener dette er riktig :)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Vel man organiserer jo slik at 126 mennesker drar i samme fly, hvorfor i all verden skal man ikke klare å organisere det slik at 126 mennesker bruker 25 biler.

 

 

Beklager trippelpost, tror det kan ha vært litt tekniske problemer.

 

Tro det eller ei, så forurenser flydrivstoff mindre enn bensin, på tross av at bensin er mer destillert. Det er fordi reglene er svært strenge for renhet i flydrivstoffet.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Vel man organiserer jo slik at 126 mennesker drar i samme fly, hvorfor i all verden skal man ikke klare å organisere det slik at 126 mennesker bruker 25 biler.

 

Tro det eller ei, så forurenser flydrivstoff mindre enn bensin, på tross av at bensin er mer destilert. Det er fordi reglene er svært strenge for renhet i flydrivstoffet.

 

9043932[/snapback]

 

Jeg hadde ikke giddi og kjørt/sitti på en strekning på 9600km med bil hvis jeg kunne ha tatt et fly. Det er tross alt 10 ganger raskere med fly ca.

 

Det siste der er ganske interessant fly i USA skaper noe som kalles global dimming (Europa også seff ;) ), men det ble spesielt lagt merke til etter 9/11 når alle fly stod på bakken.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Skal vi gå så langt inn i realiteten er det lite sannsynlig noen vil kjøre 910 mil i strekk.

Dette er uansett teoretisk, og skal man være så forbasket nøyaktig får dere komme med værprognoser og vindstyrker. Så får vi regne utifra det.

 

Edit: kjappere enn meg der Karl-Wilhelm

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Tro det eller ei, så forurenser flydrivstoff mindre enn bensin, på tross av at bensin er mer destillert. Det er fordi reglene er svært strenge for renhet i flydrivstoffet.

9043932[/snapback]

Jet motorene forbrenner ca. 90% av drivstoffet, mens i en vanlig bil motor forbrenner ca. 50%. Med såkalte etterbrennere på jet motorene så blir enda mer av drivstoffet forbrennt.

Lenke til kommentar
At norwegian kjøper noen av disse tviler jeg på. De kjøper vel for det meste brukt.

9046013[/snapback]

Det må jeg si at jeg ikke visste noe om.

Men Sterling kan vel også være et alternativ? Eller kanskje KLM?

9052915[/snapback]

 

I den nyeste utgaven av FlyNytt så er det er stor artikkel som handler om en pilot fra Norwegian (også skrevet av den piloten). Der virker det som om Norwegian har kjøpt brukte 737-300 fordi det virka som noen av flya hadde noe avionics som de andre ikke hadde.

Lenke til kommentar
Se de fantastiske formene og fronten! Dette håper jeg kommer til Norge tidlig, og at SAS eller Norwegian setter det inn i en rute innom Stavanger.

9045360[/snapback]

Det er vel stort sett bare fly-geeks som bryr seg om kurvene på et fly. Kan jo hende man knapt ser flyet en gang, særlig på større flyplasser hvor man går ombord via "jetways" eller hva det kalles.

 

Hvordan det ser ut inni flyene derimot, og benplass osv. er nok mer relevant for mannen i gata.

 

Men sikkert et fint fly. Kunne tenkt meg en tur både med dette og A380 :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Tro det eller ei, så forurenser flydrivstoff mindre enn bensin, på tross av at bensin er mer destillert. Det er fordi reglene er svært strenge for renhet i flydrivstoffet.

9043932[/snapback]

Jet motorene forbrenner ca. 90% av drivstoffet, mens i en vanlig bil motor forbrenner ca. 50%. Med såkalte etterbrennere på jet motorene så blir enda mer av drivstoffet forbrennt.

9049827[/snapback]

 

Etterbrenneren gjør fint lite annet enn å sprute mer drivstoff inn bak eksosturbinen, for å øke forbrenningstemperatur (den blir å virke som en slags ramjet), og thrusten. Det er ikke særlig økonomisk, snarere tvert imot. En etterbrenner er veldig fin å ha når du trenger ekstra skyvekraft, som på f.eks et jagerfly som bedriver dogfight. Men de flyr aldri med etterbrenneren på veldig lenge av gangen, da den sluker drivstoff i store mengder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...