Turgon Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) I går fikk jeg et sørgelig problem. Plutselig klikka hele maskina og ved restart fikk jeg opp en stygg feilmelding om at superblocken på raid 5 (dev/md0) oppsettet var ødelagt. Jeg oppdaget fort at dette var pga at en av strømkablne til den ene harddisken hadde falt ut, men det hjalp ikke å sette den inn igjen. Jeg har gjort en del ting i ettertid jeg ikke er sikker på om var smart, blant annet så har jeg fjernet superblokkene på alle diskene og bygd opp igjen raidet på nytt, uten hell (fsck klager på feil grupering i 1920 eller noe slikt. Noen som har noen tips? (Jeg har backup av det meste, så det er ingen katastrofe om det skulle gå virkelig ille). Hvis jeg har gjort noe grusomt feil, ikke vær redd for å si det:) Da lærer jeg til neste gang. Edit: Raidet jeg satt opp igjen har statusen degraded og en disk er "removed". Har lagt den til igjen og latt det bygge seg opp, men ved neste boot blir den "removed" (dette er ikke samme disken som orginalt falt ut, alle diskene også ut til å fungere). Endret 8. juli 2007 av Turgon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå