Gå til innhold

Olympus E-410 Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Kun bruk laveste mulige komprimering, spesielt siden du har såpass med lagringsplass. Skal du av en eller annen grunn måtte spare plass, er det bedre å sette ned størrelsen til 6mp, eller noe slik. Det finnes ingenting som er verre en digitale artifakter fra komprimeringen. Det ødelegger alle muligheter til å lage store forstørrelser, i mye større grad enn nedsatt størrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker så masse for alle svarene dere/du gidder å gi, det er virkelig til stor hjelp for en newbie. Blir nok å lagre med 1/2.7. Dette valget er vel ikke tilgjengelig i RAW? Har jo uansett plass til ca 1600 bilder tilsammen på de to brikkene, så det burde holde til en 14 dagers charterferie. Skal jo i bryllup/barndåp i helga, da blir nok kameraet stort sett å stå på auto ja. Blir nok å begynne å eksprimentere etterhvert med manuelle innstillinger, og blir nok også å lagre i raw. Hadde dog innbilt meg at dette kameraet skulle kunne lagre begge format samtidig, men det har jeg nok sikkert bare drømt. Vil det være noe forskjell på om jeg lagrer på xd eller flashminne?

9060513[/snapback]

RAW har ikke komprimeringsforhold da formatet er tapsfritt. Det er mulig at kameraet komprimerer noe; det er isåfall for å spare plass.

1600 bilder bør holde til 14 dager charterferie. Det er begrenset hvor mange bilder du gidder å ta av drita nordmenn ;)

Størrelsemessig har det har ikke noe å si hvilket av kortene du lagrer på. Det er mulig at et av kortene raskere enn det andre; det vil du merke når du tar mange seriebilder.

Tom

Lenke til kommentar
Takker så masse for alle svarene dere/du gidder å gi, det er virkelig til stor hjelp for en newbie. Blir nok å lagre med 1/2.7. Dette valget er vel ikke tilgjengelig i RAW? Har jo uansett plass til ca 1600 bilder tilsammen på de to brikkene, så det burde holde til en 14 dagers charterferie. Skal jo i bryllup/barndåp i helga, da blir nok kameraet stort sett å stå på auto ja. Blir nok å begynne å eksprimentere etterhvert med manuelle innstillinger, og blir nok også å lagre i raw. Hadde dog innbilt meg at dette kameraet skulle kunne lagre begge format samtidig, men det har jeg nok sikkert bare drømt. Vil det være noe forskjell på om jeg lagrer på xd eller flashminne?

9060513[/snapback]

RAW har ikke komprimeringsforhold da formatet er tapsfritt. Det er mulig at kameraet komprimerer noe; det er isåfall for å spare plass.

1600 bilder bør holde til 14 dager charterferie. Det er begrenset hvor mange bilder du gidder å ta av drita nordmenn ;)

Størrelsemessig har det har ikke noe å si hvilket av kortene du lagrer på. Det er mulig at et av kortene raskere enn det andre; det vil du merke når du tar mange seriebilder.

Tom

9060552[/snapback]

Utfra det jeg vet så er xd en god del raskere enn det flashminnet som jeg har av type to,men regner ikke med at jeg blir å ta så mange seriebilder at det blir et problem.

Når det gjelder charter så blir jeg nok ikke å ta så mange bilder av fulle nordmenn ;-) Er en av de som farter en del rundt når jeg er på ferie og det er også en av grunnene til at jeg ønsket meg et skikkelig kamera. Syns liksom ikke at mitt Canon S60 leverte helt når jeg skulle ta noen skikkelige landskapsbilder. Har håp om at det skal bli en del bedre nå...

Lenke til kommentar
Når det gjelder charter så blir jeg nok ikke å ta så mange bilder av fulle nordmenn ;-) Er en av de som farter en del rundt når jeg er på ferie og det er også en av grunnene til at jeg ønsket meg et skikkelig kamera. Syns liksom ikke at mitt Canon S60 leverte helt når jeg skulle ta noen skikkelige landskapsbilder. Har håp om at det skal bli en del bedre nå...

9060582[/snapback]

Det er godt å høre. Du er kanskje også tilhenger av å leie bil; slik at du kommer på steder hvor man ikke drukner i turister?

Hivs du ikke har gjort det allerede, bør du investere i et polariseringsfilter. Det kan hjelpe en del på den skarpe solen og gi skikkelig punch i den blå himmelen.

Tom

Lenke til kommentar

9060582[/snapback]

Det er godt å høre. Du er kanskje også tilhenger av å leie bil; slik at du kommer på steder hvor man ikke drukner i turister?

Hivs du ikke har gjort det allerede, bør du investere i et polariseringsfilter. Det kan hjelpe en del på den skarpe solen og gi skikkelig punch i den blå himmelen.

Tom

9060639[/snapback]

Dukker opp stadig nye ting her nå... Språk var enkelt, måtte bare komme så langt i bruksanvisningen, innstallere programvaren, ha pcn tilkoblet nettet (som om den noen gang ikke er det ;-) ) Så var jo resten plankekjøring, slik at jeg nå har norsk meny :-)

Drar til Kreta om en og en halv uke og leiebilen er seff i boks allerede, leier bestandig bil når vi er på charter. Dog som regel bare i 3 dager, så også nå. Vi tar en del buss ellers når vi beveger oss rundt. I år har vi for første gang tenkt å få med oss noen utflukter, blant annet Santorini og samaria-ravinen. Håper på noen bra bilder der, selv om det nok er masse turister der. Blir også å kjøre en tur ned til elafanissos, selv om det blir en 40-50 mil den dagen. Det er rett og slett nydelig der og ønsker meg noen bedre bilder en de jeg fikk med meg i fjor. Har en bror som skal ned til øya en 4-5 dager etter oss, blir å ta bussen for å hente barna hans, pluss et av barna til min yngste bror som også kommer til å være der. Tar de da med i badeland, skal bli herlig å kunne ta skikkelig bilder av de i action.

Lenke til kommentar
Det med polariseringsfilter var jo forøvrig også et godt tips, hva koster noe sånt mon tro... må visst sjekke litt rundt.

9061178[/snapback]

Du må regne med et sted mellom 800,- og 1000,- for et kvalitetsfilter (f.eks. Hoya). Hvis objektivene har forskjellig filter-diameter; kjøper du filter for den største diameteren og ansaffer deg en overgangsring i tillegg.

Tom

Lenke til kommentar

Må vi få anbefale et ekstra batteri også? Husk at hvor mye man enn kan få ut av et batteri, passer det svært skjelden når batterilampa først setter i gang å blunke rødt...

Jeg har alltid anskaffet ekstra batteri til alle mine kamera, har alltid et i kameraveska, det har reddet meg gang på gang. Jeg banner sikkert også litt i kamerakjerka nå, men jeg har i tillegg bare gode erfaringer med uoriginale batterier, til en brøkdel av prisen, og med samme eller bedre kapasitet.

Lenke til kommentar
Må vi få anbefale et ekstra batteri også? Husk at hvor mye man enn kan få ut av et batteri, passer det svært skjelden når batterilampa først setter i gang å blunke rødt...

Jeg har alltid anskaffet ekstra batteri til alle mine kamera, har alltid et i kameraveska, det har reddet meg gang på gang. Jeg banner sikkert også litt i kamerakjerka nå, men jeg har i tillegg bare gode erfaringer med uoriginale batterier, til en brøkdel av prisen, og med samme eller bedre kapasitet.

9062237[/snapback]

Jeg har ikke kjøpt ekstra batteri enda - men det står på lista. Men jeg hadde vett til å låne et ekstra når jeg var i Kenya i fjor ;)

Når det gjelder disse uoriginale batteriene, har de like lang levetid? Jeg mener hvis de koster en tredjedel og har en levetid på en tredjedel, da kjøper jeg heller originalt ettersom kostnaden blir det samme...

Tom

Lenke til kommentar

9062237[/snapback]

Jeg har ikke kjøpt ekstra batteri enda - men det står på lista. Men jeg hadde vett til å låne et ekstra når jeg var i Kenya i fjor ;)

Når det gjelder disse uoriginale batteriene, har de like lang levetid? Jeg mener hvis de koster en tredjedel og har en levetid på en tredjedel, da kjøper jeg heller originalt ettersom kostnaden blir det samme...

Tom

9062377[/snapback]

som elektriker så kan jeg skrive under på at når det gjelder batterier så kan man oppleve at uorginale er bedre og varer lengre ja. Dog så kjøper jeg kun batterier fra annerkjente leverandører. Har snakket litt med en svigerbror som er utdannet både fotograf og optiker, han jobber som det sistnevnte men dog. Så spurte om det lens-hoodet som fulgte med objektivet, de var visstnok for å begrense lys. Blir nok å kjøpe filter etterhvert, men må vel roe ned innvesteringene litt til å begynne med, før kona får spunk. Har også oppdaget at live-wiev er en uvane man legger til seg med digital kompakt, og både jeg og kona oppdaget fort at det er bedre å bruke søkeren, men live-wieven har nok sin hensikt i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar

Da er det jo greit - hvis uoriginalt er billigere og bedre: Løp og kjøp :)

Må man bestille de over nett, eller finner jeg de også i en fotobutikk eller elektrokjede ?

Tom

PS. Ja, jeg vet jeg kan begynne å søke på nett; men jeg er litt lat ikveld og vil gjerne høre deres erfaringer :whistle:

Lenke til kommentar
Da er det jo greit - hvis uoriginalt er billigere og bedre: Løp og kjøp  :)

Må man bestille de over nett, eller finner jeg de også i en fotobutikk eller elektrokjede ?

Tom

PS. Ja, jeg vet jeg kan begynne å søke på nett; men jeg er litt lat ikveld og vil gjerne høre deres erfaringer  :whistle:

9062649[/snapback]

Du kan vel finne batterier flere plasser, til kameraer har jeg ikke sjekket så mye men... viktigste å passe på er type og spenning. å jp flere amperetimer jo bedre...

ofte oppgitt i mAh, ikke noe poeng i å kjøpe batteri med færre en det du allerede har.

Beste eksempelet er vel kanskje de populære oppladbare batteriene fra GP- Powerbank kaller de vel de for. I stedet for å kjøpe de så kjøpte jeg varta sine (en annerkjent batteriprodusent det og..) til halve prisen og med det dobbelte antall mAh. så med andre ord kjøp etter type, spenning, mAh og sist men ikke minst finner du noe fra produsenter som du vet kan batterier, ja da er det ingen vits i å tvile.

Lenke til kommentar
Du kan vel finne batterier flere plasser, til kameraer har jeg ikke sjekket så mye men... viktigste å passe på er type og spenning. å jp flere amperetimer jo bedre...

ofte oppgitt i mAh, ikke noe poeng i å kjøpe batteri med færre en det du allerede har.

Beste eksempelet er vel kanskje de populære oppladbare batteriene fra GP- Powerbank kaller de vel de for. I stedet for å kjøpe de så kjøpte jeg varta sine (en annerkjent batteriprodusent det og..) til halve prisen og med det dobbelte antall mAh. så med andre  ord kjøp etter type, spenning, mAh og sist men ikke minst finner du noe fra produsenter som du vet kan batterier, ja da er det ingen vits i å tvile.

9062834[/snapback]

Varta er jo et kjent merke som jeg har tillitt til.Det jeg ikke var klar over, er at de lager batterier til alt mulig rart. Gikk inn på Web-siden deres og de har til og med batteri til min Canon EOS 350D. Hmmm...

Tom

Lenke til kommentar

Varta er jo et kjent merke som jeg har tillitt til.Det jeg ikke var klar over, er at de lager batterier til alt mulig rart. Gikk inn på Web-siden deres og de har til og med batteri til min Canon EOS 350D. Hmmm...

Tom

9062960[/snapback]

Var varta-batteriene gunstige på pris da?

Lenke til kommentar

Tom

9062960[/snapback]

Var varta-batteriene gunstige på pris da?

9069042[/snapback]

Fant de til 399 på netonnet... 570 mAh, skal tusle en tur å sjekke orginale til din 350d...

EDIT, finner orginale på netonnet til 649, men de er på hele 750 mAh timer og varer nok litt lengre. Nå vet jeg jo ikke hvor mange mAh de er på de som leveres med. 570mAh kan jo også være greit nok på et tilleggsbatteri.

Endret av Freddy72
Lenke til kommentar
Fant de til 399 på netonnet... 570 mAh, skal tusle en tur å sjekke orginale til din 350d...

EDIT, finner orginale på netonnet til 649, men de er på hele 750 mAh timer og varer nok litt lengre. Nå vet jeg jo ikke hvor mange mAh de er på de som leveres med. 570mAh kan jo også være greit nok på et tilleggsbatteri.

9069065[/snapback]

570mA blir nok noe snaut. Særlig, ettersom Clas Ohlsen har en "hoki-koki" variant på 810mA til 298,- Dvs. Det står 720mA i katalogen, men 810mA på pakka...

Tom

Edit - tyrkleif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

570mA blir nok noe snaut.  Særlig, ettersom Clas Ohlsen har en "hoki-koki" variant på 810mA til 298,- Dvs. Det står 720mA i katalogen, men 810mA på pakka...

Tom

Edit - tyrkleif

9069480[/snapback]

Ja syntes nok også det hørtes i snaueste laget ut, de hoki-koki hadde jeg villet sjekket litt mere om før jeg kjøpte, hørtes litt suspekt ut ;-)

Lenke til kommentar

Altitech.no har iallfall til en god del merker. Jeg snakker da om erstatning for proprietære originalbatterier, ikke stadard AA-batterier, som du finner i en hver nettsjappe, elkjede eller dagligvare. Jeg har gode erfaringer med dem. Har også funnet på eBay til flere av mine kamera, det er en god del sjapper i HongKong som selger slikt. F.eks. kostet originalt batteri til mitt Panasonic FZ30 kr 890,- da jeg kjøpte kameraet. En for meg pervers høy pris, når selve kameraet da koster like over 6K. På eBay fikk jeg så 2 stk. uoriginale, for kr. 250,- til sammen, inkludert frakt, det kom som vanlig brevpost rett i kassa mi. Og de hadde høyere kapasitet enn originalen. Etter 2 års heftig bruk har de ennå ikke stått tilbake for originalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...