Gå til innhold

Olympus E-410 Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei har kjøpt meg et Olympus e-410 fra netonnet og går bare å venter på det. Er helt grønn når det gjelder speilrefleks. Håper noen kan legge inn sine erfaringer med både dette kamera og gjerne litt om fotografering med digital speilrefleks generellt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du aldri har fotografert med manuelle instillinger før, har du mye å lære... :) Alt for mye til at jeg orker å prøve å besvare noe særlig i et innlegg i en slik tråd.

Jeg vil forslå at du begynner med å kjøpe deg en god fotobok, f.eks har John Hedgecoe noen bra bøker som også finnes på norsk. Selv begynte jeg med Langford's "Basic photography", som var bra men en stor del av denne boken handler spesifikt om film, som ikke e så veldig intressant for oss som er 100% digitale. Det finnes også noen norske titler, men de har jeg ikke noen oversikt over, ettersom det er mange år siden sist jeg var i Norge...

Ellers har perottl lagt ut en fotokompendium der du kan finne mye nyttig informasjon, det finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

For å holde interessen opp kan du jo gjerne begynne å leke med kameraet så snart du har fått det. Regner med at Olympusen, som de fleste andre DSLR'er, har gode fullautomatiske programmer, så du kan skyte i pek-og-klikk stil frem til du har satt deg inn i teorien. Men du vil nok oppdage at det blir mye morsommere å fotografere når du kan begynne å leke med kreativ bruk av dybdeskarphet og lukkertider...

Lykke til, og ha det gøy!

Lenke til kommentar

Kjøp Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis" som nettopp er kommet ut i ny utgave. Der får du en basic innføring i muligheter og teknikker, samt noe å kose deg med når du har lært de enkleste reglene også.

Grattis med flott kamera :thumbup:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Kjøp Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis" som nettopp er kommet ut i ny utgave. Der får du en basic innføring i muligheter og teknikker, samt noe å kose deg med når du har lært de enkleste reglene også.

9028874[/snapback]

Joda innser at jeg nok har en god del å lære om fotografering. Å må nok kjøpe meg noe litteratur i så henseende. Blir vel også å lese gjennom det pdf-dokumentet som ble linket til i en tidligere post. Er dog i et lite ventemodus i og med at jeg går å venter på å få kameraet tilsendt i posten, det blir vel ikke sendt før i dag tenker jeg. Med postgangen her i landet, så håper jeg at jeg har det før helga. Skal nemlig i barndåp og bryllup til helga, kunne vært gøy å hatt kamera til da. Autofunksjonen skulle vel være såpass god at jeg fikk tatt brukbare bilder der. Ellers så lurer jeg som sagt på om noen har skaffet seg noen erfaringer med dette kameraet, men det er vel kanskje så nytt at det ikke er så mange som har det enda.

Lenke til kommentar

Erik i Olympus her. Gratulerer med nytt kamera, Freddy, og godt valg :cool:

Vil anbefale deg to ting:

1. Bruk vår gratis support. Der sitter det folk som har peiling både på det tekniske og på fotografering, og med evne til å forklare. I tillegg koster det deg ikke én krone! Du når dem på 00800 67 10 83 00 eller [email protected] (de snakker/skriver norsk).

2. Ta en tur på Nordic Light International Festival of Photography i Kristiansund 24. august til 1. september. Der kommer enormt mange store fotografer, som snakker om alt fra det åndelige ved fotografering og den dype kunsten, til hvordan DU kan ta bedre bilder og hva DITT DSLR kan gjøre for deg.

Bare noen tips. Lykke til med fotograferingen :thumbup:

Lenke til kommentar

9028874[/snapback]

Joda innser at jeg nok har en god del å lære om fotografering. Å må nok kjøpe meg noe litteratur i så henseende. Blir vel også å lese gjennom det pdf-dokumentet som ble linket til i en tidligere post. Er dog i et lite ventemodus i og med at jeg går å venter på å få kameraet tilsendt i posten, det blir vel ikke sendt før i dag tenker jeg. Med postgangen her i landet, så håper jeg at jeg har det før helga. Skal nemlig i barndåp og bryllup til helga, kunne vært gøy å hatt kamera til da. Autofunksjonen skulle vel være såpass god at jeg fikk tatt brukbare bilder der. Ellers så lurer jeg som sagt på om noen har skaffet seg noen erfaringer med dette kameraet, men det er vel kanskje så nytt at det ikke er så mange som har det enda.

9034598[/snapback]

Ja regner med at du ble fornøyd med valget ;-) Så håper jeg at jeg blir like fornøyd og at det er nå interessen min for foto virkelig tar av. Takker for tipset om å ringe supporten, den blir jeg sikker å benytte meg av. Ellers så takker jeg alle som har kommet med tilbakemeldinger og innser at her er nok å lese. Når det gjelder det med zoom så får jeg det forhåpentligvis til og om den er noe omvendt fra andre kameraer så spiller vel ikke det noen rolle da jeg aldri har holdt i et speilreflekskamera før ;-)

Lenke til kommentar

For de som kommer fra digitale kompakter så må E-410 være noe av det mest idèelle man finner. Det er mindre enn noen superzoomkamerer, det har stor dybdeskarphet, og ikke minst liveview. Du kommer nok ikke til å føle overgangen så voldsom, som hvis du hadde kjøpt noe annet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
For de som kommer fra digitale kompakter så må E-410 være noe av det mest idèelle man finner. Det er mindre enn noen superzoomkamerer, det har stor dybdeskarphet, og ikke minst liveview. Du kommer nok ikke til å føle overgangen så voldsom, som hvis du hadde kjøpt noe annet.

9036392[/snapback]

Betryggende å høre. Sitter å leser en del av fotostoff nå, selv om jeg egentlig skulle jobbet...

Lenke til kommentar

Da har nyervervelsen endelig kommet i hus, og sålangt må jeg si jeg liker det jeg ser. Grepet kjentes veldig godt og naturlig, til og med kona kommenterte at det var godt å holde i. Har batteriet til lading, og når det blir ferdigladet så er det bare å begynne å leke seg litt.

Har forøvrig vært å kjøpt meg min første fotobok, bor jo i en liten by så utvalget er ikke allverden. Boken jeg fant hadde de nettopp fått inn. Den heter Fotografering å er skrevet av John Hedgecoe. Er dette en bok som vil være grei for meg til å begynne med?

Lenke til kommentar

Det var en av Hedgecoes bøker som lærte meg det meste av basic'en, så de kan jeg gå god for. Det er faktisk lurt å lese Hedgecoe først, fordi han er så ekstremt konservativ at han faktisk fikk betalt for å slutte i stillingen som leder for fotoavdelingen på universitetet. Studentene orket ikke lenger hans innstilling til moderne fotokunst, slik at han stoppet utviklingen av nye retninger. Derfor er det lurt å lese hans bøker først, siden man da får en grundig innføring i de klassiske reglene.

Lenke til kommentar
Da har nyervervelsen endelig kommet i hus, og sålangt må jeg si jeg liker det jeg ser. Grepet kjentes veldig godt og naturlig, til og med kona kommenterte at det var godt å holde i. Har batteriet til lading, og når det blir ferdigladet så er det bare å begynne å leke seg litt.

Har forøvrig vært å kjøpt meg min første fotobok, bor jo i en liten by så utvalget er ikke allverden. Boken jeg fant hadde de nettopp fått inn. Den heter Fotografering å er skrevet av John Hedgecoe. Er dette en bok som vil være grei for meg til å begynne med?

9060057[/snapback]

Gratulerer med nytt kamera. Jeg mener å huske at den boken du har kjøpt, er en av de bedre.

Tom

Lenke til kommentar
Takk for gratulasjonen Tom.

Det første som slår meg er at det ikke er tilgjengelig norsk språk i menyen. Noen som vet om det finnes noen firmware for nedlastning som kan løse dette?

9060222[/snapback]

Kjenner ikke Olympus'ene så godt. Det er mulig du kan velge dansk eller svensk ? Jeg selv bruker engelske menyer på dingsene mine da de norske oversettelsene er så dårlige...

Tom

Lenke til kommentar
Takk for gratulasjonen Tom.

Det første som slår meg er at det ikke er tilgjengelig norsk språk i menyen. Noen som vet om det finnes noen firmware for nedlastning som kan løse dette?

9060222[/snapback]

Kjenner ikke Olympus'ene så godt. Det er mulig du kan velge dansk eller svensk ? Jeg selv bruker engelske menyer på dingsene mine da de norske oversettelsene er så dårlige...

Tom

9060320[/snapback]

Har slått den på på Dansk som var det nordisk-sprklige alternativet. Ser ikke ut som det foreløpig er mulig å komme nærmere. Skal nok uansett få lært meg å bruke kameraet. Live-wiev syntes jeg var veldig grei, med en egen knapp for å slå denne til/fra. Den vekslet mellom live-Wiev å søkeren så raskt at jeg ikke anser det som noe problem å benytte meg av begge. Ser for meg at jeg kommer til å bruke søkeren mue når jeg skal ta bilder utendørs, mens jeg nok blir å bruke skjermen når jeg skal ta bilder av presoner å lignende.

Lenke til kommentar

Et nytt spørsmål er, hvilken komprimeringsgrad bør jeg velge? den står jo på høg komprimering 1/8, og jeg kan sette den til 1/2.7, 1/4 og 1/12. Jeg bør vel velge 1/2.7, da jeg har totalt 4 giga å lagre på, er vel ikke om å gjøre å komprimere så mye? For jo mere man komprimerer jo dårligere kvalitet eller?

Endret av Freddy72
Lenke til kommentar
Et nytt spørsmål er, hvilken komprimeringsgrad bør jeg velge? den står jo på høg komprimering 1/8, og jeg kan sette den til 1/2.7, 1/4 og 1/12. Jeg bør vel velge 1/2.7, da jeg har totalt 4 giga å lagre på, er vel ikke om å gjøre å komprimere så mye? For jo mere man komprimerer jo dårligere kvalitet eller?

9060393[/snapback]

Det er riktig at jo mer du komprimerer, jo dårligere blir bildet. Når du blir mer erfaren, bår du gå over til RAW som har et par fordeler som du ikke får med JPEG. Men foreløpig kan bruke JPEG og holde deg til 1/2.7 eller 1/4.

Tom

Lenke til kommentar

9060393[/snapback]

Det er riktig at jo mer du komprimerer, jo dårligere blir bildet. Når du blir mer erfaren, bår du gå over til RAW som har et par fordeler som du ikke får med JPEG. Men foreløpig kan bruke JPEG og holde deg til 1/2.7 eller 1/4.

Tom

9060428[/snapback]

Takker så masse for alle svarene dere/du gidder å gi, det er virkelig til stor hjelp for en newbie. Blir nok å lagre med 1/2.7. Dette valget er vel ikke tilgjengelig i RAW? Har jo uansett plass til ca 1600 bilder tilsammen på de to brikkene, så det burde holde til en 14 dagers charterferie. Skal jo i bryllup/barndåp i helga, da blir nok kameraet stort sett å stå på auto ja. Blir nok å begynne å eksprimentere etterhvert med manuelle innstillinger, og blir nok også å lagre i raw. Hadde dog innbilt meg at dette kameraet skulle kunne lagre begge format samtidig, men det har jeg nok sikkert bare drømt. Vil det være noe forskjell på om jeg lagrer på xd eller flashminne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...