frank_jarle Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hei, I fjor laget høyre fremhjul ulyd ved bremsing, trodde først at det var klossene/skiva som måtte byttes, men vikk beskjed fra verkstedet om at hjullageret måtte byttes, grit nok, fikk det på garantien. Symptom: Hver gang jeg bremser så kommer det en skurre/knirkelyd, det er ikke en jevn lyd så det kan virke som om at for hver omdreining hjulet tar så er det kun på en spesiell plass det gjelder. Det er ikke noe ulyd hvis jeg foretar noen sving (hverken svak eller krapp sving). Noen av arbeidskollegane av meg har forslått stein mellom kloss og skive, men det burde da ha forsvunnet etter en stund. Det som har slått meg er om hjullagrene har begynnt på bli tørre (med mindre det er noen andre her som har mer peiling og kjenner til dette?) og om det er mulig å sende bilen på verksted og be dem om å smøre dem opp på nytt, med mindre det er skjevhet noen plass og bør byttes ut? Det andre som har slått meg er at når man bremser så forflytter hele vekten seg på bilen fremover og at dette muligens kan skape trykk mot "fronten" av hjullageret(ene) og dermed skaper ulyd. Kan også legge til at jeg er usikker på om dette kun er fremme eller om det gjelder bakhjulene også, litt vanskelig å lokalisere lyden men den høres godt hvis jeg kjører opp mot en mur som kan reflektere lyden. Er dette noe som jeg kan kjøre med en stund fremover, eller bør jeg fikse det omgående? Eventuelt smøre opp hjullagrene eller få alle 4 hjullagrene byttet ut? Bil: Hyunday Elantra 1.5 2000-model Frankie Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Tviler på at lagrene lar seg smøre, har de begynt og lage ulyd er de nok bare til og bytte. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Skjønner, men ut fra beskrivelsen som jeg har kommet med, høres dette uit til å være hjullagerene som er "gåne" og bør skiftes? Frankie Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Skjønner, men ut fra beskrivelsen som jeg har kommet med, høres dette uit til å være hjullagerene som er "gåne" og bør skiftes? Frankie 9039822[/snapback] Hva slags bil er det,, har sjekka om det er noe slark (heis opp bilen og dra og rykk i hjulet) Kan være noe stramming på hjullageret som er for stramt evnt for slakt. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 Det er en Hyundai Eltantra 1.5 2000-model. Skal prøve det du forslår, er det noen måte jeg kan se om det er for slagt eller for slakt i såfall? Regned med at hvis det er for slakt så vil hjulet "rigle" på seg? Frankie Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 sett en hånd på kl 12 den andre kl 6 og rigle på hjulet. en fordel om bilen er jekket opp. kjenner du slakke er det nok hjul-lageret Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Takker alle sammen, jeg skal prøve dette og se hvordan det går....Regner med at det vil gå endel penger på verksted hvis jeg skal skifte 4 hjullagre på bilen i tillegg til en full 107K km service, huff :-S Frankie Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Gjorde som anbefalt, løfta opp bilen og rigglet dekket det jeg kunne makte, men det var ikke snakk om at det var noe slark noe plass... Kan det være andre ting enn hjullageret som er gåent? Frankie Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Kanskje bremsene dine er slitt? Siden det kommer under nedbremsing. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Kan de være så slitt etter bare litt over 1,5års kjøring, burde det ikke være likt for venstre hjul også da. Altså forbremser slites vel nogenlunde likt? (nå skal det nevnes at jeg er tålig grønn når det kommer til bil). For vel kanskje bare sende bilen på verksted, noen som har erfaring med Snapdrive i Sandvika, eller om det er andre verksteder rundt sandvika, bærum som har bra service? Frankieie Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har temmelig nøyaktig akkurat samme problem som deg, frank_jarle. Har imidlertid en Jeep Grand Cherokee hvor både trommel- og skivebremser ble skiftet for to år siden. Har du kommet noe videre i din feilsøking? Skiftet hjullagere? Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Jeg har temmelig nøyaktig akkurat samme problem som deg, frank_jarle. Har imidlertid en Jeep Grand Cherokee hvor både trommel- og skivebremser ble skiftet for to år siden. Har du kommet noe videre i din feilsøking? Skiftet hjullagere? 9303631[/snapback] Jeg har ikke kommet noe videre, men tviler sterkt på at det er noe med bremsene. Eller jo, jeg har for såvidt kommet litt videre, da det kun tidligere var ulyd/skurring/metall-gnissing fra høyre frem hjul når jeg bremset i lav fart (ca 30-50). Hvis jeg kjører nær en betong vegg eller andre biler (noe som reflekterer lyden tilbake mens jeg kjører) så har jeg begynnt å legge merke til en metal-gnissende lyd (akkurat som om man dreier metall i lav hastighet). Jeg vil tippe at det er hjul-lageret som er gåent, men så er det jo nettop flere deler med et hjulp, man har jo oppheng, man har hmm hva kalles den da (beklager min uviten)....er vel et stykke metallpinne som går inn til drivverket for å drive hjulet vet ikke om det kan være noe med denne? Vet ikke om det er noen bilkyndige her som har forslag til hva det kan være, altså sterk gnisse/skurre lyd når man bremser fra fremhjulet. Og konstant roterende-gnisselyd når man kljører ellers. ? Frankie Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Drit i den lyden, bare kjør. Etter hvert blir det sikkert mer åpenbart hvor feilen ligger. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Drit i den lyden, bare kjør. Etter hvert blir det sikkert mer åpenbart hvor feilen ligger. 9312339[/snapback] Slike råd burdfe du holde deg for god til. Vet du ikke noe vettugt så ikke gi noen råd. Det er ikke noe morsomt å ligge langs veien med ødelagt kulelager og kanskje enda mer som ble ødelagt da det tok kvelden for godt. Det er heller ikke så morsomt å merke at det er noe galt med bremsene/ at de svikter når man skal bremse opp for fotgjengere eller kanskjje bilen foran deg. Trådstarter: Du mener kanskje drivknutene. De festes fast med en bolt. Det beste er vel å feilsøke bremsene først. Smøre de opp skikkelig. Hører du lyden fremdeles da, er det bare å gå videre med hva man tror er neste problem. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Spøkelse: Tror jeg skal holde meg langt unna dette rådet du kom med denne gangen KVTL: Det er mulig det var jeg tenkte på ja. Har søkt litt på engelske fora i tillegg og kom over denne tråden her ( http://en.allexperts.com/q/Hyundai-Repair-...a-end-noise.htm ) Skal prøve meg på litt fornorskning av engelske ord så ikke skyt meg stabilisator-foring/foringshus eller hva med avstiver. Er dette noe som hører fremhjulene til og som kan skape den ulyden som jeg har beskrevet tidligere? Frankie Endret 21. august 2007 av frank_jarle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Kan være at glideopphenget av caliper på den ene siden er tregt. Kjenner ikke til hvordan dette ser ut på Hyundai, men på de fleste biler er det mulig å smøre opp. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Skal få bilen på verksted så ser vi hva det kan være for noe. Frankie Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Skal få bilen på verksted så ser vi hva det kan være for noe. Frankie 9344299[/snapback] Dét er vi to om. Skal bli spennende å se om verkstedene kommer frem til samme resultat, noe man nesten skulle tro da symptomene på bilene våre er like (selv om de ellers er ganske så forskjellige). Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Absolutt enig der ja. Nå er egentlig bare spørsmålet, hvilket verksted i Bærum skal jeg velge. Merke verkstedet for Hyundai, snapdrive eller Mekonomen, eller noen andre som har bra pris men seriøse? Frankie Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Har du vurdert om det kan være drivknuten? Du sier jo at det er vanskelig å lokalisere lyden, og det kan jo tyde på at den ikke kommer fra hjulet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå