Gå til innhold

Navigering og rute spørsmål, garmin 420s + G2


Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Først må jeg si at jeg har lest manualen ja, samt jeg må si at jeg aldri har brukt plotter før.

 

Men jeg har nå fått tatt i bruk plotteren (som i emnet tittel), og jeg laget en rute til ett sted.

Det jeg lurer på er, jeg kjører fra hjemme til destinasjon. Når jeg da er kommet frem, og da vil kjøre samme rute tilbake, fra destinasjon til hjem:

Så er det da noen slags måte å reversere ruten for å komme meg hjem?

Eller er jeg nødt til å lage 2 ruter, altså en for tur og en for retur. For alle steder jeg vil lage ruter/kjøre til i fremtiden.

 

Når jeg velger å navigere en rute, får jeg ikke spørsmål om å navigere forover eller bakover.

Den står kun navigere til og den velger automatisk å navigere dit jeg har laga ruta.

Og jeg finner heller ikke noe sted i meny etterpå (at jeg har valgt ruta) for å reversere ruta.

 

Så garmin user help me :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt bombesikker, men pappa har brukt Garminplotter i alle år, og etter det jeg har fått med meg, tegner han inn ruten, og neste gang han slår den på, ligger den der fortsatt.. Men det er kanskje litt proffere plotter? :p (ikke frekt mot deg) Den lagrer også automatisk hvor han har kjørt, slik at han finner veien tilbake uten å måtte styre med å lage noen rute :)

Lenke til kommentar

Ja nå er jeg rasende fersk på plottere her da ;)

Men jeg har hatt en garmin 172c håndholdt gps ( u / kart) men den kunne jeg også lage ruter og lagre waypoints som jeg laget en vei for deretter å snu de på målsted og kjøre ruta i revers.

Så er litt snodig om garmin skulle ha fjernet en sånn funksjon....

Men jeg har nyst sendt de mail på dette, så får se hva de svarer på det.

Lenke til kommentar

Hei og morn allesammen.

 

Har nå fått svar fra belanor angående det å kjøre revers på rute. Kjapp tilbakemelding fra support fra de forøverig, slikt er bra :thumbup:

 

Under følger mail jeg sendt de og svaret:

Kategori:

Support\Garmin\Marine\GPSMAP 420/420S

 

Beskrivelse:

Vennligst oppgi software-/kartversjon på ditt produkt.

plotteren: 2.50, kart : g2 part nummer ***-*****-** Rev B (tror og håper detteer riktige nr... )

 

Hei dere.

 

Først må jeg si at jeg har lest manualen ja samt leta rundt på nettet og Deres FAQ etter svar.

Men jeg har nå fått tatt i bruk plotteren (som i emnet tittel), og jeg laget en rute til ett sted.

Det jeg lurer på er, jeg kjører fra hjemme til destinasjon. Når jeg da er kommet frem til destinasjon, og da vil kjøre samme rute tilbake, fra destinasjon til hjem:

Så er det da noen slags måte å reversere ruten for å komme meg hjem?

Eller er jeg nødt til å lage 2 ruter, altså en for tur og en for retur?

 

Dere kan også se her hvor jeg har spurt andre brukere om dette i forum, tydeligvis greit å få svar på dette så andre også kan få vite: http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31896

 

Serienummer tastet inn av kunde: 

 

 

Problemløsning:

Hei Kenneth.

 

Dette er pr. dags dato ikke mulig, men Garmin kommer med dette i software versjon 2.60 som kommer om ikke så altfor lenge. Har ikke fått noen bekreftet dato, men det bør ikke ta for lang tid.

 

mvh

Belanor

 

 

En annen ting jeg da lurer på til dere her inne på forumet som kan vite dette..

Hvordan får jeg oppdatert software på plotteren når det kommer ny software??

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

er ikke usb på den nei, se bilde.

 

og via maritim.no under tilbehør så er det ikke pc-kabel å finne til denne.

Forøverig fant jeg softwaren som er inne på min (2.50) hos garmin nå, http://www8.garmin.com/support/download_de...d=3495#Instruct

(har lasta ned versjon 2.50 for å se på den nå, og måtte ikke betale nei. er jo bruker støtte dette så skal ikke være nødvendig å betale for det.)

 

og som han sa fra support hos belanor så venter de på sw 2.60 når som helst.

post-58338-1183986473_thumb.jpg

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Softwaren i plottern er som ett OS, alla windows xp.. om du skjønner.

SD brikken jeg har inneholder kartet, kun kartet.

 

Men det ligger ett base-kart inne i softwaren som kan brukes om man ikke har kart-brikke, men det base-kartet kan ikke navigeres etter.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Hei!

Ser de har endel kabler på Ebay (Jeg er mest inne på ebay.de, men det finnes sikkert i andre land også!) Har en eldre Garmin E-trex liggende som jeg så på kabel til, men ikke kjøpte.

Men det beste hadde jo vært hvis de hadde kunnet gjort det for deg der du kjøpte plotteren...

Lenke til kommentar
Hei!

Ser de har endel kabler på Ebay  (Jeg er mest inne på ebay.de, men det finnes sikkert i andre land også!)  Har en eldre Garmin E-trex liggende som jeg så på kabel til, men ikke kjøpte.

Men det beste hadde jo vært hvis de hadde kunnet gjort det for deg der du kjøpte plotteren...

9040522[/snapback]

Jeg fant ut seint igår kveld at man laster ned software fra garmin, pakker den ut på en SD-brikke som har mere enn 50 mb ledig plass. Derpå putte den i instrumentet og at det da installeres og oppgraderes på den måten. tror jeg

Instructions for using this software 

 

  1. Click on "Download" and choose to save the file to your computer.

  2. Choose a location where you can easily find the file, such as the 'My Documents' folder or 'C:\'.

  3. Once the download is complete, go to the location where you saved the file.

  4. Double-click on the downloaded file. This will automatically extract the files to C:\Garmin and run a program to transfer the software update to an SD card.

Plotteren kjøpt jeg hos maritim.no

software til min plotter: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=3495

software til alle garmin: http://www8.garmin.com/support/blosp.jsp

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...